Av lungmask kan man bara göra säkra kontroller av vävnadspreparat fixerat i formalaldehyd. Dvs en lungbit från slaktad get. Teoretiskt skulle man kunna söka antikroppar i getternas blod men om det görs på SVA vet jag inte.

Men av Din beskrivnig skulle jag verkligen INTE drööjjjja med avmaskning!!! Individer är olika känsliga för lungmaskarna, därav de skillnader Du sett i Din flock. Tag kontakt med Distriktsvetrenären på Din ort och be om råd och recept. Men att lämna getterna obehandlade p g a havandeskapet kan ge den effekten att de avlider efter kilnigen!
Lungmaskar försvagar get och bock mycket och ger en öppen motorvägsinfart för bakterier, olika virus och annan

"skit". Detta ger ofta en sekundär eller t o m tertsijär infektion. Och att döden då har mycket lätt att ta för sig bland getterna, hoppas jag att jag slipper att argumentera för vidare!
Jag förtydligar mig dock ytterligare: Jag menar att risken är att Du inte har något val mer än mellan att avmaska eller slakta, innan getterna självdör!
Dessutom

att låta getterna gå med hosta så som Du beskrivet stämmer inte med generalparagrafen om att hålla en god djurhälsa och snabbt och adekvat behandla avvikesler från detta!
Mina råd är: 1) Ring distriktsvet, vet inte denne så mycket om preparat och doser lämpliga för get så be Henne/honom att ta kontakt med Karl-Erik Hammarberg som är bäst i Sverige på getter och gärna hjälper kollegor!
2) Behandla alla individer och för lista på individ, datum och dos/mängd.
2a) Upprepa behandlingen ev efter 2 dygn eller en vecka beroende på preparat!
3) Ge getterna mycket tallris!
4) Ge getterna ett multivitamin-preparat och ett Selen-preparat enligt doseringsråd på aktuella förpakningar, i getternas vatten.
5) Salta något på getternas hö så att de verkligen dricker!
Kanske Du tycker jag tar i lite mycket, men jag tror att Du tycker om Dina getter och vill deras bästa

,l därför vill jag inte att Du skall behöva förlora någon p g a något som är lätt att åtgärda men som går käpprätt åt helvete obehandlat!
Tänk också på att avmaskningsmedlet tar lite på getternas matlust och ork så
lite betfor eller ännu hällre färsk morot, apelsin och banan just de dygn de får medlet kan ge en nyttig energi-ökning.
Lycka till men agera snabbt!!!
/Tt
PS Skulle getterna fortfarande hosta, två veckor efter behandling, så kan man misstänka en eller flera följd-infektioner i lungorna, oftast mykoplasma eller bakterier, som kräver antbiotikabehandling. Men notera att dessa, i allmänhet, just är följder av en parasitär lunginflamation!