Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra frilandsbevattning?  (läst 3893 gånger)

Vurre

bra frilandsbevattning?
« skrivet: 11 feb-08 kl 13:01 »
Har nån tips på bra vattenspridare? Jag har köpt flera usla enkla i järnaffären och de sprider ojämt och över alldeles för liten yta. Visserligen är det svårt att föreställa sig det nu, men det kommer komma månader av torka och utan vatten blir det inget att sälja...

snus? vad är priset på en pris?

rosita51

• Skåne
SV: bra frilandsbevattning?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-08 kl 13:54 »
Vi använder Gardenas grejor, det är bra kvalitet. Sen finns det ju 'svettslang', som man lägger ut just där man vill ha vattnet som kommer droppvis direkt på marken. Det blir inget spill, utan vattnet kommer direkt intill plantorna och sakta, så jorden hinner suga åt sig. Man kan koppla den till en timer, så vattningen sköter sig själv. Nackdelen är att det är ganska besvärligt att flytta runt på slangarna, det är mer praktiskt att låta dem ligga, det går även att gräva ner dem en bit.
MVH Rosita zon 1

Vurre

« Svar #2 skrivet: 11 feb-08 kl 15:25 »
Vad för slags gardenaspridare har du? Min fjuttar ut på en begränsad yta, ca 20 m2, där det ömsom blir pölar, ömsom alldeles för lite så man får springa och flytta bevattningen i tid och otid. Jag skulle vilja få bra bevattning på minst 100 m2åt gången, ca 2 kubikmeter under rimlig tid.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 11 feb-08 kl 18:34 »
Jag har en "svettslang." Den fungerar väldigt bra! Men är ju lite dyr... Skall man vattna mer än bara ett par rader jordgubbar så kanske det inte förslår.

En stor fördel är annars att man bara vattnar precis i raden. Så man hjälper inte ogräset som växer en bit ifrån raden.

Men annars säger man ju att en god trädgårdsmästare vattnar god jord bara när det regnar, inte när det är torrt. Då luckrar h*n jorden i ytan istället. Fast det finns ju torrt och torrt...

A.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 12 feb-08 kl 06:37 »
Vad för slags gardenaspridare har du? Min fjuttar ut på en begränsad yta, ca 20 m2, där det ömsom blir pölar, ömsom alldeles för lite så man får springa och flytta bevattningen i tid och otid. Jag skulle vilja få bra bevattning på minst 100 m2åt gången, ca 2 kubikmeter under rimlig tid.

Jag har en som sprider på bredden, ca 20 m2, och en som sprider i cirkel och den gillar jag bäst. Men allra bäst är nog svettslangen.
MVH Rosita zon 1

Vurre

« Svar #5 skrivet: 12 feb-08 kl 09:23 »
men jag har drygt 1500 m2 att bevattna i ett klimat där det händer att vi inte får mätbar nederbörd på flera månader, till glädje för alla sommergäster som jag vill kunna sälja grönsaker till... så varken svettslang eller fjuttspridare på 20 m2 räcker till.

Byracka

• -
« Svar #6 skrivet: 12 feb-08 kl 09:40 »
Här lär du hitta det du behöver,  lever du i ett klimat där konstbevattning i större omfattning är nödvändig är droppbevattning det långsiktigt förnuftigaste.

http://www.tradgardsteknik.se/katalog/kategori/Bevattning/57/

Vurre

« Svar #7 skrivet: 13 feb-08 kl 14:04 »
Det där ser ut att vara rejäla grejer!

Visst är droppbevattning bra, jag har ett dyrt system med automatik i växthuset. Å andra sidan har jag bara fyra rader där (dubbelrader) så antalet slangar är begränsat.

Hur skulle man praktiskt arrangera det på friland? Jag kan inte se nån lösning.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 13 feb-08 kl 17:13 »
Droppslangen verkar intressant. 1500 meter för 3000:-. Lägg ut i raderna och anslut till vattenkranen vid behov.  Går att köpa kortare bitar också.

Nästan 2,5 liter/timme per meter slang vid 0,6 bar. Droppar var 20:e cm.

Dom har rejäla spridare också. Fast det vill nog till att du har bra vattentryck/kapacitet.

A.
« Senast ändrad: 13 feb-08 kl 17:24 av (Anders) »

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 feb-11 kl 18:27 »
Sjunker trycket i slangen ju längre man har? Hur beräknar man liksom? Per meter. Och sjunker mängden vatten, hur räknar man det? Och hur räknar man ut vad en kvm får? Eller... liksom, en bärbuske, den har ju inte sina rötter på en lång smal rad. Hur vet man hur många mm en viss buske får?
« Senast ändrad: 20 feb-11 kl 18:45 av Stabon »

Jan lindgren

« Svar #10 skrivet: 20 feb-11 kl 19:50 »
Hej!
Både droppslang och "svettslang" är riktigt dåliga om man använder ytvatten. Jag har testat att använda dem men då det gick inte att ta vatten från min bevattningdamm. Man måste i så fall investera i ett filter.
MVH
Jan

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-11 kl 18:25 »
Jo man använder filter. Men trycket å mängden vatten? Nån som vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser