Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88211 gånger)

solstrimma

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #520 skrivet: 18 okt-08 kl 14:27 »
Skruvisen, jag tror att det argumentet kommer man bara med när man har lite dåligt samvete för sitt mobiltelefonägande. Du har redan avslöjat på annat ställe hur mycket du lägger ut på mobiltelefon. Det är okej, om du vill ha en mobil, stå för det. Min dotter har också en mobil. Massor av folk har en mobil. Men jag vill inte behöva svara på telefon när jag är ute. Hur viktigt kan det vara?
jag pratar inte om mig nu utan jag pratar allmänt....
ja, hur viktigt kan det vara när det ringer i mobilen? jag har varit med om förljande:
*sambon gjorde illa sig på jobbet,så en jobbarkompis ringde mig och meddelade.
*min pappa ringde och sa att farmor höll på att dö,och om jag ville komma och hälsa på fick jag skynda mig hem.
*jag trillade av en häst och ringde sambon.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #521 skrivet: 18 okt-08 kl 14:36 »
jag pratar inte om mig nu utan jag pratar allmänt....
ja, hur viktigt kan det vara när det ringer i mobilen? jag har varit med om förljande:
*sambon gjorde illa sig på jobbet,så en jobbarkompis ringde mig och meddelade.
*min pappa ringde och sa att farmor höll på att dö,och om jag ville komma och hälsa på fick jag skynda mig hem.
*jag trillade av en häst och ringde sambon.

Ofta tror man att man inte klarar sig utan mobil, men det gör man. Telenor har lärt mig att vara utan eftersom de inte har satt upp master på så många ställen. Numera kan jag nås på mobilen hemmavid (rätt onödigt eftersom jag har fast telefon) men inte på jobbet. Men de som vill nå mig gör det ändå på något vis och är det riktigt bråttom ringer de 112.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

familyguy

« Svar #522 skrivet: 18 okt-08 kl 14:39 »
klarar mig på 7-8k netto men nu har jag 17k netto så det går att spara avsevärda summor
Peace & love

solstrimma

• Gäst
« Svar #523 skrivet: 18 okt-08 kl 18:21 »
Ofta tror man att man inte klarar sig utan mobil, men det gör man. Telenor har lärt mig att vara utan eftersom de inte har satt upp master på så många ställen. Numera kan jag nås på mobilen hemmavid (rätt onödigt eftersom jag har fast telefon) men inte på jobbet. Men de som vill nå mig gör det ändå på något vis och är det riktigt bråttom ringer de 112.
telenor? nejdu tack! den skiten vill man inte betala för!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #524 skrivet: 18 okt-08 kl 18:38 »

*tre förpacknings och drivgaser
*ett större antal så kallade naturliga aromämnen

Förpackningsgaser, typ kväve eller koldioxid är säkert jättefarligt men om man jobbar inom livsmedel tycker man att det är den bästa uppfinningen sen skivat kaffe.

Ja, och naturliga aromämnen som citronsyra är säkert också jättefarligt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tapio

• Västergötland
« Svar #525 skrivet: 18 okt-08 kl 18:56 »
Förpackningsgaser, typ kväve eller koldioxid är säkert jättefarligt men om man jobbar inom livsmedel tycker man att det är den bästa uppfinningen sen skivat kaffe.

Ja, och naturliga aromämnen som citronsyra är säkert också jättefarligt.

Halaj!

Jaa, fyfan.
Kväve. Tänk om man skulle av misstag andas in det. Det skulle kunna gå riktigt illa. Det hörs ju redan på namnet. Man skulle antagligen kvävas.

Koldioxid.
Är det inte det man andas ut?
Fy för den lede att andas in sånt!
Det är ju en kroppsutsöndring!

//T

Naturliv

• Södermanland
« Svar #526 skrivet: 18 okt-08 kl 19:02 »
telenor? nejdu tack! den skiten vill man inte betala för!

Nej, det vill man verkligen inte. Jag har sagt upp abbonemanget och övergått till Parlinos kontantkort. Förutom att de har master i skogen är de mycket billigare.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Vilse

• Gäst
« Svar #527 skrivet: 19 okt-08 kl 01:41 »
guuuu saa mycket olika operatoerer ni har i dag i sverige!
paa min tid,,,, daa fanns det minsann bara televerket telia och en till som jag gloemt namnet paa som inte var saa bra foer dom hade taskig taeckning.comviq ??
det var 010 foer dom gamla lurarna,,070 foer nya telia,,073 074 foer dom som hade taskig taeckning.
min farsa som bodde mitt i spenaten o ville ha en gsm saa han kunde ringa naer han huggit sej i foten,,han gick in til naermaste tele butik o dom lurade paa honom en saandaeringa 074 lur saa han kunde aldrig ringa paa den naer han var hemma hos sej sjaelv.

haer nere saa har vi 2-3 operatoerer men en satans uppsjoe av kontantkort som aer billigare aen din egen lur,,saa jag slaar kod 20 siffror + dit jag ska foer att ringa billigt! sjukt!
det billiga kontantkortet anvander det lokala fasta naetet at ringa ut foer naer jag ringt til sverige saa ser dom ett lokal byhaalenumer haernerifraan!
att det inte ska gaa att faa det att funka bra o billigt med bara 2-3 operatoerer utan at smaa rackare kan kapa aat sej billigt naet o saelja kort saa man maaste ha 2 rackarns kort. ett ringa ut kort o ett ringa in kort.

Jonsdottir

• Västmanland
« Svar #528 skrivet: 19 okt-08 kl 02:13 »
Hejsan!

Hur mycket pengar jag lever på?

Tja du, det är en bra fråga.  ???

Då jag slutade gymnasiet för ett år sedan har jag haft diverse småjobb. Just nu har ett timvikariat inom vården och det är väldigt osäkert hur många timmar jag jobbar per månad. Under sommaren har jag varit runt en 60-85% och på så sätt fått in runt 11-14' inkl OB och semesterersättning. De två senaste månaderna har jag dock inte jobbat så många timmar men jag tror jag ligger runt 8' för Oktober. Förhoppningsvis netto...  För lönen i November kan jag bara hoppas att någon blir sjuk (hur hemskt det än låter...) snart.

Jag bor i en lägenhet med en rumskompis som för närvarande är arbetslös så jag försörjer oss båda. Vi har en trea på 78 m2 och en hyra på 4.8' varje månad och till detta tillkommer el, telefon, internet och div. räkningar. Detta får oss att landa på runt 5.8'-6' kronor i utgifter varje månad.

Då jag är rätt duktig på att sy, baka och laga billig mat så klarar vi oss på min lön utan större utsvävningar. Ingen av oss har något bidrag eller någon form av inkomst utöver det jag tjänar. Min rumskompis söker dock för bidrag tills ett jobb är funnet, och jag har precis skickat in en ansökan till min A-kassa så att man kan bli lite mindre orolig...

Jag kan ju bara uppskatta att vi handlar mat för 500-700 kronor i veckan, men då jag är prisjägare kan det variera ganska ordentligt. Jag har även tre katter och två angorakaniner som behöver mat och omvårdnad. Någon speciell buffert har jag inte heller då min lilla kisse Armani blev sjuk(förgiftad trodde veterinären :o) så  jag var tvungen att hosta upp en ansenlig summa för att betala hans behandling. (Han mår bra nu, men vi har ingen aning vad han kan ha fått i sig! ???)

För att summera det hela: Jag vill ha pengar!  :'(

Nej, skämt åsido, det går mycket med små medel, men att bara tänka på pengar hela tiden gör ju ingen lycklig. Tja, inte mig i alla fall.  :P
« Senast ändrad: 19 okt-08 kl 10:25 av Jonsdottir »
Ta inte livet så allvarligt, ingen kommer ändå levande ur det...

If you lack imagination, you can't escape reality, if you lack reality you can't escape the imagination.

anette i bugared

• -
« Svar #529 skrivet: 19 okt-08 kl 09:42 »
Hade frågan istället varit Hur mycket pengar gör ni av med så hade svaret varit enklare... Svar: Alldeles för mycket :P
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Huggorm

• Gäst
« Svar #530 skrivet: 19 okt-08 kl 21:22 »
Lägenhetshyran ligger på 1150kr ungefär, och garaget på 249kr. 2-2500kr i månaden går väll i mat, och minst lika mycket i diesel till bilen. Någon hundralapp går till bredband och el, men sedan är det slut på fasta avgifter. Inkomsten är 35k utbetalt i månaden, (jobbar i norge) så det blir en hygglig slant över. Men nu har jag sagt upp mig, och har bara ett par veckor kvar. Jag har sparat undan tillräckligt för att kunna börja bygga på min stuga, och närmar mig nu det läge där jag snart är helt FRI! Inga skulder, inga tidiga morgonar, ingen som jagar mig hit och dit. Jag kan göra vad jag vill, och förbruka min tid precis som jag önskar. Slippa känna hur min levnadstid rinner bort på meningslöst lönearbete.

solstrimma

• Gäst
« Svar #531 skrivet: 19 okt-08 kl 21:56 »
Lägenhetshyran ligger på 1150kr ungefär, och garaget på 249kr. 2-2500kr i månaden går väll i mat, och minst lika mycket i diesel till bilen. Någon hundralapp går till bredband och el, men sedan är det slut på fasta avgifter. Inkomsten är 35k utbetalt i månaden, (jobbar i norge) så det blir en hygglig slant över. Men nu har jag sagt upp mig, och har bara ett par veckor kvar. Jag har sparat undan tillräckligt för att kunna börja bygga på min stuga, och närmar mig nu det läge där jag snart är helt FRI! Inga skulder, inga tidiga morgonar, ingen som jagar mig hit och dit. Jag kan göra vad jag vill, och förbruka min tid precis som jag önskar. Slippa känna hur min levnadstid rinner bort på meningslöst lönearbete.
låter härligt!

solstrimma

• Gäst
« Svar #532 skrivet: 19 okt-08 kl 23:13 »
Hade frågan istället varit Hur mycket pengar gör ni av med så hade svaret varit enklare... Svar: Alldeles för mycket :P
det tolkar jag som att du inte har full koll på vad du har för utgifter varje månad.
eller att du skaffar dig utgifter....

anette i bugared

• -
« Svar #533 skrivet: 20 okt-08 kl 09:12 »
det tolkar jag som att du inte har full koll på vad du har för utgifter varje månad.
eller att du skaffar dig utgifter....

Jag har full koll och självklart skaffar jag mig utgifter. Det finns alltid något jag mer än gärna spenderar överskottet på ;) ;D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Vargerik

• Gäst
« Svar #534 skrivet: 24 okt-08 kl 22:05 »
Jag får ut 32' i lön och ca 10' på mitt vedfuskande. Boende och övriga utgifter ca 10'. Sparar en del och investerar i trevliga maskiner.

Nescio

• Västergötland
« Svar #535 skrivet: 25 okt-08 kl 15:58 »
jag ser till att det finns pengar på kontot när autogirot drar hyra,hemförsäkring,fadderbarn,hyresgästföreningen o bredbandsbolaget sen så gör jag ofta av med pengarna utan att tänka på morgondagen ,jag kan lätt ge en hundring till en gatumusikant ,eller bjuda en polare på bio om jag äger 300 kr  o sen dan efter om pengarna är slut ,SÅ BLIR JAG SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ FÖRVÅNAD, när ungarna har bott med mej ,så har jag alltid sett till att det funnits mat (ingen dyr kostnad ,efterssom jag är vegeterian o har bott i Järna (norrtuna fungerade på min tid som ett stort kollektiv ,gör det det fortfarande?nån som bor där?)jag har klarat mej i 48 år så jag har kopplat av ,det ordnar sig alltid
« Senast ändrad: 25 okt-08 kl 16:11 av kvaristan »

Sommartorparn

« Svar #536 skrivet: 28 okt-08 kl 16:58 »
Under mycket lång tid har de flesta föredragit att ta ut produktivitetsökningen i pengar istället för att arbeta mindre.  Skulle vi ha tjugotimmars arbetsvecka skulle vår standard vara som på sjuttiotalet. Arbetstiden har sjunkit ca 8 timmar på nästan hundra år, och ekonomin har mångdubblats.

Råkade stöta på en gammal tråd på flash-back som någon plockat fram. Den jämför standarden på 70-talet och nu och är faktiskt väldigt intressant.
https://www.flashback.info/showthread.php?t=425166

Vilse

• Gäst
« Svar #537 skrivet: 28 okt-08 kl 20:01 »
snabbläste, svart vit tv inköpt 1972? läste jag rätt?
jag har foton med våran tv skymtandes i bakgrunden och det är tidigt/mitten på 60 talet.
vare sej mormor eller farmor jobbade nånsin.
dom levde bra och hade tv och betalt eget hus och bil, reste utomlands i bil varje år.
(inga skulder) bara männen jobbade.
det enda dom inte hade som jag har är micro o internet o stereo.
jag har inte högre levnadsstandard i dag trots att vi båda jobbar.

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #538 skrivet: 30 okt-08 kl 13:01 »
Som sjukpensionär efter en trafikolycka är inkomsten minst sagt blygsam  :'(
Det trillar in ca 12.000 inkl barnbidraget varje månad. Detta skall räcka till allt för mig och min dotter (4år). Bor i eget hus (i en by på landet) med en månadskostnad på ca  3.500kr för bolån. Sen tillkommer utgifter för mat, försäkringar, el (eldar mest med billig ved dock), bensin, sophämtning osv osv. Det rinner det iväg... :'(
Nog räcker det för oss men det är verkligen inte konsumtion i överflöd
Vill man så kan man ;P

morsö}classic

• de´e´ingen fara va´, man dör inte av det....
« Svar #539 skrivet: 31 okt-08 kl 18:19 »
...sen behöver man ju inte skämmas för att dö fattig, det är inte så många som bryr sig i allafall ::)
"I hear the train a comin, it´s rollin round the bend,
and i aint seen the sunshine since..,
I don´t know when"

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser