Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88274 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #480 skrivet: 17 okt-08 kl 13:43 »
Hur många skulle i dag i Sverige avstå från heltidsarbete till förmån för någon arbetslös?

Jag! I morgon!

solstrimma

• Gäst
« Svar #481 skrivet: 17 okt-08 kl 13:44 »
Dumt resonerat? Ja det beror ju på att du inte kan se några andra prioriteringar än dina egna...

Det en hel rad olika argument utöver just priset som avgör vem som köper vad.. Utöver de som Sommartorparen ger dig så finns det säkerligen en hel del mer! Personligen kan jag betala mer för en vara bara för att slippa ränna omkring i affärer, dvs att avståndet/tillgängligheten/besöksantalet i en affär abgör ibland om jag handlar där eller någonstans där det är lite dyrare.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är ditt ganska enkelspåriga sett att se på ekonomi som kan halta lite och, iaf i mina ögon, te sig lite dumt.. Men visst, har man själva sparandet som mål, eller om man verkligen behöver vända på varenda krona så är det ju självfallet inget fel i att spara, men det behöver å andra sidan inte vara "dumt" att inte göra det om man har råd med det..
det är inte sparandet som är mitt mål, det är FRIHETEN  att veta att jag med min lilla inkomst klarar att betala för mig.
att sedan min sambo inte vill ha betalt flr halva hyran, det är inte mitt problem, men jag har erbjudit mig,men han har avböjt.
och vi är lika lyckliga för det.

som sagt så tycker jag det verkar dumt att lägga alla inkomster i en hög.
när man ska köpa en present till sin sambo, ja då ser ju sambon vad den kostade....eftersom pengarna sitter på samma konto.
säg att du när du åker hem från jobbet svänger in på en mack ochköper dig en macka i slutet på månaden,samma dag har din sambo varit och köpt en väska för 400kr som du inte vet om,så du går in på macken lyckligt OVETANDES om att du när du kommer fram och ska köpa din macka,blir nekad för det finns inte täckning på kontot!
man kan ju inte ringa varann så fort man får ett infall..

solstrimma

• Gäst
« Svar #482 skrivet: 17 okt-08 kl 13:48 »
Här kommer man oundvikligen in på det här med "klasser". Ekonomiska klasser vill säga, som har ersatt det gamla klass-systemet.
Genom att frossa och överkonsumera kan överklassen upprätthålla klass-skillnader. Med överkonsumtion och frossande skymfar man den som lever under mycket små omständigheter. Västvärlden visar sitt tydliga förakt för världens fattiga och närapå svältande.
Samma mekanism finns i vårt eget land där ingen kan tänkas avstå från något alls även om det skulle kunna innebära att fler kunde höja sin standard. Hur många skulle i dag i Sverige avstå från heltidsarbete till förmån för någon arbetslös? Vi överkonsumerar på alla fronter.
Ett jämlikt samhälle och jämlikt tänkande innebär i praktiken även att vissa bör avstå.
mycket bra skrivet Alte!
de som överkonsumerar  gör ju det för att fylla ett tomt hål av tomhet,ensamhet mm...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #483 skrivet: 17 okt-08 kl 13:57 »
mycket bra skrivet Alte!
de som överkonsumerar  gör ju det för att fylla ett tomt hål av tomhet,ensamhet mm...
GAAHHH!!  ;D
Vadå överkonsumtion? Konsumtion över vadå?? Jag konsumerar garanterat "över" dig men jag har nog aldrig sett det som att jag överkonsumerar, och inte handlar jag för att fylla några hål av "tomhet och ensamhet" heller..
Definiera "överkonsumtion" och varför du/ni ska sätta gränsen på vart en OK konsumtion ligger..

Om det är en minimal åtgång av pengar som jag skulle vilja eftersträva så skulle jag kunna sälja av gården, bilen, djuren, maskinerna och sätta mig i en förorts-lägenhet och koka soppa på gamla skosulor.. Men inte skulle jag bli lyckligare för det, och förmodligen ingen annan heller (möjligtvis några skadeglada rackare..:) ). Min konsumtionsnivå är också ett sätt att känna den frihet som du får av att spara eftersom att det ger mig friheten att utöva det liv som jag vill leva.. Om sparandet får dig att känna dig bra till mods och att det ger dig frihet så är ju det helt suveränt, men det betyder ju inte automatiskt att det är vad alla andra också "går igång på"..

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #484 skrivet: 17 okt-08 kl 14:19 »
konstigt,för just nu är det jag som försörjer sambon

Mycket underligt sätt att räkna. Fastän sambon står för bostadslånet, månadskostnaden och alla kostnader för er bil  så är det du som försörjer honom ???
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

johe71

« Svar #485 skrivet: 17 okt-08 kl 14:25 »
eller köpa kotletter för 199kr/kg när det finns kotletter för 29,90kr/kg

var det inte du som nyss propagerade för att allt man köper skulle vara kravmärkt/ekologiskt/rättvisemärkt... det skulle vara intressant att höra vart du hittar kravmärkta kotletter för 29,90kr/kg... eller har du ändrat reglerna igen för att du ska vinna "tävlingen"

Sommartorparn

« Svar #486 skrivet: 17 okt-08 kl 14:27 »

Här har vi jämförelsen mellan ekologiska kotletter och kotletter från grisfabriker. Är man dum när man köper ekologiskt? Eller snål när man köper billigast? Hmm...
Hur kan man f ö producera kotletter för 29,90 per kilo? I det här fallet skulle jag rekommendera ärtsoppa. Ställer inte upp på varken det eller det andra. Lyckligtvis har jag en grisbonde med glada grisar som jag kan köpa av till rimliga priser. Nackdelen är en penetrant doft i hela byn då och då.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #487 skrivet: 17 okt-08 kl 14:29 »
var det inte du som nyss propagerade för att allt man köper skulle vara kravmärkt/ekologiskt/rättvisemärkt... det skulle vara intressant att höra vart du hittar kravmärkta kotletter för 29,90kr/kg... eller har du ändrat reglerna igen för att du ska vinna "tävlingen"

Äsch, skruvis kan köpa svensk ekologisk fläskfilé för 39 kr/kilot!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #488 skrivet: 17 okt-08 kl 14:49 »
överkonsumtion i mina ögon är blandannat saker som man inte behöver för sin överlevnad,dvs en väska för 1000kr bara för att det är "inne"
 eller att du köper mer än vad du använder.(köper 75stbananer men använder bara 4st)
eller köper in 10ton hö utan att ha beräknat vad som kommer att gå åt.(du köper bara så mycket du behöver)

Jag måste ju överkonsumera nåt helt otroligt. För det mesta levereras maten med lastbil dagligen, potatis köps pallvis och mjölk kommer i 20 liters baginbox oftast flera samtidigt. Jag uppskattar mitt matkonto till cirka 15000 i veckan, och hur mycket kotletter kostar vet jag inte för vi köper 2-3 grisar uppstyckade i månaden.

Edit: Det kanske inte är överkonsumption, jag tjänar ju pengar när folk betalar kontakt för lunchen. Råvaror kommer mot faktura och det kostade ju inget har vi kommit fram till tidigare.
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 15:09 av take »
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

solstrimma

• Gäst
« Svar #489 skrivet: 17 okt-08 kl 16:54 »
Mycket underligt sätt att räkna. Fastän sambon står för bostadslånet, månadskostnaden och alla kostnader för er bil  så är det du som försörjer honom ???
varför är det konstigt?
detär hans bostad= hans lån
det är hans bil=hans lånoch utgifter,men jag får hjälkpa till om jag vill,men jag har inga förpliktelser.

vad jag menar med att jag försörjer honom denna månaden är att han inte hade några pengar kvar denna månaden efter att ha betalt sina räkningar och satt undan sparandet,så JA det är jag som försörjer honom/oss denna månaden men mat och övrigt som vi behöver till hushållet.
i normala fall har vi VARSIN mat och övrigtpeng som vi använder till det vi behöver köpa. :D

solstrimma

• Gäst
« Svar #490 skrivet: 17 okt-08 kl 17:19 »
nej jag har inget mål med att allt jag köper ska vara ekologiskt/rättvisemärkt,sådan miljönörd är jag inte riktigt än...

istället har jag denna listan i huvudet:
i första hand svensk
i andrahand närodlat
i tredje hand ekologiskt
i fjärde hand faitrade..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #491 skrivet: 17 okt-08 kl 17:22 »
nej jag har inget mål med att allt jag köper ska vara ekologiskt/rättvisemärkt,sådan miljönörd är jag inte riktigt än...

istället har jag denna listan i huvudet:
i första hand svensk
i andrahand närodlat
i tredje hand ekologiskt
i fjärde hand faitrade..

Märkligt ordning på listan....

solstrimma

• Gäst
« Svar #492 skrivet: 17 okt-08 kl 17:25 »
Jag måste ju överkonsumera nåt helt otroligt. För det mesta levereras maten med lastbil dagligen, potatis köps pallvis och mjölk kommer i 20 liters baginbox oftast flera samtidigt. Jag uppskattar mitt matkonto till cirka 15000 i veckan, och hur mycket kotletter kostar vet jag inte för vi köper 2-3 grisar uppstyckade i månaden.

Edit: Det kanske inte är överkonsumption, jag tjänar ju pengar när folk betalar kontakt för lunchen. Råvaror kommer mot faktura och det kostade ju inget har vi kommit fram till tidigare.
jadu take,jag undrar jag vem det är som jämför äpplen och päron,du kan ju inte jämföra ett företag med ett hushåll med 2vuxna....

solstrimma

• Gäst
« Svar #493 skrivet: 17 okt-08 kl 17:28 »
Märkligt ordning på listan....

tycker du?
vad är det du tycker är konstigt?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #494 skrivet: 17 okt-08 kl 17:37 »
tycker du?
vad är det du tycker är konstigt?

Om kravet på svensk är uppfyllt då skiter du i övriga krav?

solstrimma

• Gäst
« Svar #495 skrivet: 17 okt-08 kl 17:49 »
Om kravet på svensk är uppfyllt då skiter du i övriga krav?
vaddå övriga krav??
köper jag gurka på coop från en gård här i västra götaland så är jag nöjd med det ena gången jag handlar.
nästa gång jag handlar vill jag kanske ha en ekologisk gurka.
men jag kommer ALDRIG låsa fast mig vid att det måste vara ekologiskt,för då kommer det oftast från större gårdar och jag vill även gynna de små.

ok då,
1 närproducerat
2. svenskt
3 ekologiskt
4. rättvisemärkt.

Maran

• Gäst
« Svar #496 skrivet: 17 okt-08 kl 18:02 »
Idag är det nog snarare så att kvinnorna är de som är mest "inkomstgalna". Kräver avancemang och högre löner hur som helst numera. Med sådan inställning är det inte mer än rätt att de också får försörja en och annan lat värdelös gubbe. :)

Och trots att dessa "inkomstgalna" ragator "kräver högre löner hur som helst numera" så minskar inte lönegapet mellan kvinnor och män. Märkligt, du.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #497 skrivet: 17 okt-08 kl 19:11 »
Hur många skulle i dag i Sverige avstå från heltidsarbete till förmån för någon arbetslös?

Jag! Så gärna så :-)

Maran

• Gäst
« Svar #498 skrivet: 17 okt-08 kl 19:14 »
Jag sällar mig till skaran.

Skytten

• Skåne
« Svar #499 skrivet: 17 okt-08 kl 21:06 »
Under mycket lång tid har de flesta föredragit att ta ut produktivitetsökningen i pengar istället för att arbeta mindre.  Skulle vi ha tjugotimmars arbetsvecka skulle vår standard vara som på sjuttiotalet. Arbetstiden har sjunkit ca 8 timmar på nästan hundra år, och ekonomin har mångdubblats.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser