Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88348 gånger)

solstrimma

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #460 skrivet: 17 okt-08 kl 12:37 »
I takt med att hushållens dubbla inkomster ökar blir det även allt svårare för den ensamstående med mycket låg inkomst att reda sig.
Det är faktiskt att betrakta som en bedrift att klara sig och leva på jämlik och nöjd nivå med endast en fjärdedel eller mindre i inkomst att röra sig med än flertalet. Ändå framstår det klart och tydligt att den nivå som flertalet uppfattar som minimal och lågavlönat, är långt över vad som krävs. Folk överkonsumerar helt enkelt det mesta.
ja, vad behövs igentligen? inte mycket.
att man har tak över huvudet,mat på bordet och kläder på kroppen.
folk överkonsumerar och tittar inte ens på priserna eller jämförpriserna,jag har sett mycket tokkonsumtion i mina dagar..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #461 skrivet: 17 okt-08 kl 12:38 »
Jag vet inte om det riktigt platsar i ämnet men "hemmafru-biten" har ju en annan sida också.. Om man väljer att vara hemmafru (eller "hemmaman"), utan utbildning eller jobberfarenhet, så blir man ju ganska utlämnad till den andra partnern.. vad händer vid ex. en skiljsmässa eller dödsfall? Vill man hadet lite säkrare, och om möjligheten finns, så är det väl helt klart bättre att båda i så fall jobbar 50% istället för en som jobbar 100% och en 0%.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #462 skrivet: 17 okt-08 kl 12:44 »
ja, vad behövs igentligen? inte mycket.
att man har tak över huvudet,mat på bordet och kläder på kroppen.
folk överkonsumerar och tittar inte ens på priserna eller jämförpriserna,jag har sett mycket tokkonsumtion i mina dagar..

Vart lägger du nivån för vad som "krävs", att man lyckas hålla sig vid liv?
Att tala om överkonsumtion i ett rent ekonomiskt perspektiv är ju bara intressant om vederbörande har dåligt med pengar.. Har man pengar så man klarar sig så finns det väl inget egenvärde i att titta på priser.. Men sedan kan det ju finnas andra orsaker till att klassa något som överkonsumtion, ex. miljömässiga skäl. Men som jag ser det så bygger dina värderingar på att det är det ekonomiska sparandet i sig självt som är målet.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #463 skrivet: 17 okt-08 kl 12:47 »
Jag vet inte om det riktigt platsar i ämnet men "hemmafru-biten" har ju en annan sida också.. Om man väljer att vara hemmafru (eller "hemmaman"), utan utbildning eller jobberfarenhet, så blir man ju ganska utlämnad till den andra partnern.. vad händer vid ex. en skiljsmässa eller dödsfall? Vill man hadet lite säkrare, och om möjligheten finns, så är det väl helt klart bättre att båda i så fall jobbar 50% istället för en som jobbar 100% och en 0%.

Hela vår ekonomiska lagstiftning bygger ju på att varje vuxen människa tjänar egna pengar iaf under större delen av sitt liv (sjukförsäkring, pension, föräldraförsäkring och allt det där). I det perspektivet är det såklart bättre att båda parter jobbar deltid. Det kan man ju tycka lite allt möjligt om, det är kanske inte odelat bra. Men, som sagt, ska man vara krass så tar man en stor ekonomisk risk om man blir försörjd av någon annan i många år och inte bygger upp någon egen ekonomi. Sen om man vill göra det, så är det väl OK, man ska bara veta vad man gör...

solstrimma

• Gäst
« Svar #464 skrivet: 17 okt-08 kl 12:51 »
många som är hemmafruar har gått i skolan och har en utbildning,och har kanske jobbat en kort period,men blivit sjuka ,men det innebär ju inte att man står utan inkomst!

Sommartorparn

« Svar #465 skrivet: 17 okt-08 kl 12:54 »
I en oecd-rapport kritiserades Sverige för att folk tvingas att köpa bostadsrätt, fast de inte har råd, i o m att hyresmarknaden inte fungerar och att de har låg mobilitet eftersom det inte finns hyreslägenheter överallt. Dessutom för att alltför höga bidrag sänker motivationen att skaffa utbildning/jobb, samt att okvalificerade jobb betalas för bra, så att arbetsgivarna avstår från anställning, särskilt som det är svårt att bli av med olämplig personal. Därför kommer ungdomar och invandrare inte in på arbetsmarknaden. Att sen separerade föräldrar har svårt att flytta till jobben, för de ska ha sina barn varannan vecka (och dessa ska inte behöva byta skola) gör ju allting mera komplicerat.

Alla kan inte leva billigt och som de vill. Alltför många faktorer spelar in.

solstrimma

• Gäst
« Svar #466 skrivet: 17 okt-08 kl 12:55 »
Att tala om överkonsumtion i ett rent ekonomiskt perspektiv är ju bara intressant om vederbörande har dåligt med pengar.. Har man pengar så man klarar sig så finns det väl inget egenvärde i att titta på priser.. Men sedan kan det ju finnas andra orsaker till att klassa något som överkonsumtion, ex. miljömässiga skäl. Men som jag ser det så bygger dina värderingar på att det är det ekonomiska sparandet i sig självt som är målet.
har du 1.700kr kvar när hyra och räkningar är betalda,då krävs det nog lite planering för att få ihop mat till hela månaden och att samtidigt kunna köpa toapper,deo mm.

Sommartorparn

« Svar #467 skrivet: 17 okt-08 kl 13:00 »
Obs att de flesta talar om familjers ekonomiska behov. Skruvis däremot om att man klarar sig på mindre om man inte har barn. Klarläggande för att slippa äpple-päron-jämförelser.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #468 skrivet: 17 okt-08 kl 13:04 »
Fast även om vi är 4 i familjen så gör inte vi av med mer än dryga 2000 kr/mån i mat (visserligen är våra barn små, men de äter i alla fall.). Och ja, då räknar jag med även toapapper, schampoo osv. Och kattens mat. Och jag kan säga att vi är verkligen inga prisjägare, utan det får gärna kosta mer, bara det är bra mat. Så att som ensamstående eller två vuxna klara ett hushålls matkostnader på 1700 kr tror jag de flesta klarar.

Men jag ska egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, för jag vet sen innan att det inte går att komma med logiska argument i den här "tävlingen".

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #469 skrivet: 17 okt-08 kl 13:04 »
varför svarar DU på denna fråga, jullan? frågan är skriven till skytten,ingen annan!
så varför svara på nåt som är skrivet till honom? du behöver inte försvara honom, jag antar att han kan svara själv.
och ja, jag anser att det är väldigt ovanligt att en kille bara har 5.000kr ut NETTO!

solstrimma

• Gäst
« Svar #470 skrivet: 17 okt-08 kl 13:06 »
så du menar att bara för att man har en massa pengar varje månad så kan man strunta i att titta på extrapriser och jämförpriser?
det va nog det dummaste jag hört idag.
varför skulle man inte vilja handla billigt bara för att man HAR pengar?
så otroligt dumt resonerat.

Sommartorparn

« Svar #471 skrivet: 17 okt-08 kl 13:08 »
så du menar att bara för att man har en massa pengar varje månad så kan man strunta i att titta på extrapriser och jämförpriser?

Man kan köpa rättviseprodukter för att visa sin solidaritet med bönderna i fattiga länder, man kan köpa ekologiskt för att det är nyttigare och bättre för miljön. Det blir dyrare än de billigaste produkterna. Men allt detta har du redan hört. Folk är inte dumma för att de sätter andra prioriteter än du.

johe71

« Svar #472 skrivet: 17 okt-08 kl 13:09 »
att det inte går att komma med logiska argument i den här "tävlingen".

nej, de flesta familjer/personer som valt att bo tillsammans brukar väl räkna gemensamt på sin ekonomi... ett ganska effektivt sätt att vinna "tävlingen" är väl då att räkna separat ekonomi, och att sambon står för de tunga kostnaderna... inte för att den verkliga kostnaden blir mindre, men man kan ju vinna en "tävling" på internet på det sättet...   :)  ::)

"Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #473 skrivet: 17 okt-08 kl 13:16 »
Dumt resonerat? Ja det beror ju på att du inte kan se några andra prioriteringar än dina egna...

Det en hel rad olika argument utöver just priset som avgör vem som köper vad.. Utöver de som Sommartorparen ger dig så finns det säkerligen en hel del mer! Personligen kan jag betala mer för en vara bara för att slippa ränna omkring i affärer, dvs att avståndet/tillgängligheten/besöksantalet i en affär abgör ibland om jag handlar där eller någonstans där det är lite dyrare.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är ditt ganska enkelspåriga sett att se på ekonomi som kan halta lite och, iaf i mina ögon, te sig lite dumt.. Men visst, har man själva sparandet som mål, eller om man verkligen behöver vända på varenda krona så är det ju självfallet inget fel i att spara, men det behöver å andra sidan inte vara "dumt" att inte göra det om man har råd med det..

solstrimma

• Gäst
« Svar #474 skrivet: 17 okt-08 kl 13:18 »
Fast även om vi är 4 i familjen så gör inte vi av med mer än dryga 2000 kr/mån i mat (visserligen är våra barn små, men de äter i alla fall.). Och ja, då räknar jag med även toapapper, schampoo osv. Och kattens mat. Och jag kan säga att vi är verkligen inga prisjägare, utan det får gärna kosta mer, bara det är bra mat. Så att som ensamstående eller två vuxna klara ett hushålls matkostnader på 1700 kr tror jag de flesta klarar.

Men jag ska egentligen inte ge mig in i den här diskussionen, för jag vet sen innan att det inte går att komma med logiska argument i den här "tävlingen".

vi är 2st och vi har cirka 2.800kr på en månad till 2personer(100kr/dag)
räcker gott och väl.
vi skulle till och med kunna leva 2personer på 1.400kr/månad(50kr/dag)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #475 skrivet: 17 okt-08 kl 13:23 »
Här kommer man oundvikligen in på det här med "klasser". Ekonomiska klasser vill säga, som har ersatt det gamla klass-systemet.
Genom att frossa och överkonsumera kan överklassen upprätthålla klass-skillnader. Med överkonsumtion och frossande skymfar man den som lever under mycket små omständigheter. Västvärlden visar sitt tydliga förakt för världens fattiga och närapå svältande.
Hur menar du? Om jag slutar konsumera så kommer automatiskt klass-skillnaderna att försvinna? Att om jag slutar konsumera så får flera mer pengar och fler skulle få ett arbete?

solstrimma

• Gäst
« Svar #476 skrivet: 17 okt-08 kl 13:24 »
Man kan köpa rättviseprodukter för att visa sin solidaritet med bönderna i fattiga länder, man kan köpa ekologiskt för att det är nyttigare och bättre för miljön. Det blir dyrare än de billigaste produkterna. Men allt detta har du redan hört. Folk är inte dumma för att de sätter andra prioriteter än du.
jag köper ekologisk mjölk för 10kr/liter
igår köpte jag 125g ekologisk/rättvisemärkt/faitrade kakao för 20kr,men inte tycker jag det är dyrt...
däremot tycker jag det är dyrt att betala för en massa kemiska tilsatser som det är i de flesta matprodukterna idag.
men allt kan man inte komma undan,men jag försöker...
observera att vi klarar att köpa kravmärkt/ekologiskt för 100kr/dag!
det gäller bara att tänka lite och långsiktigt planering.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #477 skrivet: 17 okt-08 kl 13:32 »
varför svarar DU på denna fråga, jullan? frågan är skriven till skytten,ingen annan!

Om en fråga är ställd till endast en person så föreslår jag att du använder pm istället.

Jag anser nog inte att du är hemmafru Skruvis, du är sjukpensionär.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

solstrimma

• Gäst
« Svar #478 skrivet: 17 okt-08 kl 13:34 »
nej, de flesta familjer/personer som valt att bo tillsammans brukar väl räkna gemensamt på sin ekonomi... ett ganska effektivt sätt att vinna "tävlingen" är väl då att räkna separat ekonomi, och att sambon står för de tunga kostnaderna... inte för att den verkliga kostnaden blir mindre, men man kan ju vinna en "tävling" på internet på det sättet...   :)  ::)

"Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience."
konstigt,för just nu är det jag som försörjer sambon ;D utav mina pengar trots att jag bara tjänar en 1/3 del utav hans nettolön.
det finns bara fördelar med att ha separat ekonomi.
1.man har full kontorll på sina egna pengar
2.man vet att sina räkningar blir betalade (finns partner`s som glömmer/skiter i att betala)
3.man har eget sparkonto.
4man har egna pengar att leva av

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #479 skrivet: 17 okt-08 kl 13:36 »
Du strök slutet på mitt inlägg när du citerade. Det var lite lömsk tycker jag. Försöker du förlöjliga mig eller framställa mig som stolle?
haha inget utav det.. Faktiskt!  ;D
Jag tyckte att det var två separata påståenden och jag orkade inte svara på det andra påståendet..

Sedan tycker jag nog att det du eftersträvar bygger på en helt annan samhällspolitik än den vi har idag, och jag orkar inte att ge mig in i någon regelrätt politisk debatt utan jag nöjer mig med att deklarera att jag inte köper ditt resonemang rakt av.

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser