Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88293 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #440 skrivet: 13 okt-08 kl 14:11 »
Skall man skaffa djur så bygg klart stället där djuren skall bo så att man inte skaffar djur först. För då blir det för mycket provisoriska lösningar som tar onödig tid. (egen erfarenhet. :-[)
I sak kan jag väl bara hålla med, har gjort (eller gör..) samma "misstag" själv . Men å andra sidan så är det just det roliga med att ha djur som gjorde att vi köpte en gård så jag tror nog att jag hade valt de provisioriska lösningarna igen om jag hade fått starta om på nytt. Arbestsamt är det att ha en gård, och mångdubblet upp om man köper en som inte varit i aktiv drift på 30-40 år, men å andra sidan får man en helsikes aktiv fritid så på det stora hela så är det klart övervägande positivt, provisoriska lösningar till trots!

Vi har en lista på saker som skall göras. Då kan man se hur mycket påbörjade projekt som finns. Så att man inte bara startar nya hela tiden. ;)
Också där kan jag hålla med i sak.. För många uppstartade men oavslutade projekt kan stressa upp även den mest tålmodige, men å sandra  sidan är det ett roligare liv (iaf för stunden) om man får jobba med det man har lust med att lägga energi på.

Vad jag vill ha sagt egentligen är nog att det bara är att "köra på", man hittar snart sin egen nivå på arbete och olika lösningar, det finns nog inga felaktiga lösningar, bara personliga sådana. För min del är hela grejen med gårdsköpet att mitt liv ska få en större mening och att man ska ha lite trivsamt innan man kastar in handduken och klär på sig träfracken. Projektet "gården", i vår regi, har inget direkt slut utan det får löpa på som det vill, huvudsaken är att man har kul under tiden och att det man gör blir bra i långa loppet.

solstrimma

• Gäst
« Svar #441 skrivet: 17 okt-08 kl 00:35 »
Jag lever på skitlite pengar, detta är möjligt för att jag en boendekostnad på 1000/mån  och att vi är två personer att dela på kostnaden. När vi köpte huset 1988 fick vi hosta upp med 280000 och lägga ytterligare 100000:- på de ting som behövdes.  Dessa pengar fanns.
Jag kan sätta undan varje månad för framtida utgifter och jag lever helt utan att handla något på kredit.  Hushållet kan gå runt på ca 5000:- utan att vi lever torftigt, vi disponerar ca 15000.  Detta förutsätter en hel del "hemproduktion". Min fru jobbar halvtid och jag tar sporadiska arbeten eller
uppdrag, vilket sammanlagt är mindre än kvartstid.
hur känns det att bara ha hälften så mycket i nettoinkomst som sin fru??
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 00:37 av solstrimma »

Naturliv

• Södermanland
« Svar #442 skrivet: 17 okt-08 kl 06:13 »
En drömsits som Skytten har i mina ögon. Jag drömmer om att också kunna ha låga boendekostnader så att jag kan välja hur mycket jag vill jobba respektive odla/fixa själv. Jag tror inte att det är omöjligt, men det tar några år att ordna. Så länge tar jag gärna del i alla andras bygg- och husprojekt. Kul också att höra att de finns dem som vågar/orkar välja en engen väg och som inte accepterar att begränsas av könsmönster.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #443 skrivet: 17 okt-08 kl 07:54 »

Jag tjänar en hel del mer än min sambo. Skulle det vara ett problem  ??? I vårt fall innebär det att jag har råd att jobba 80% och i stället lägga den tiden på att odla mat  :D Trevligt för alla!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #444 skrivet: 17 okt-08 kl 09:02 »

??? Jag har en större nettoinkomst än min sambo, dessutom jobbar jag mer. Men varför skulle det vara ett problem för någon? Jag tycker Skytten låter ganska nöjd med sin sits.

solstrimma

• Gäst
« Svar #445 skrivet: 17 okt-08 kl 09:38 »
??? Jag har en större nettoinkomst än min sambo, dessutom jobbar jag mer. Men varför skulle det vara ett problem för någon? Jag tycker Skytten låter ganska nöjd med sin sits.
varför svarar DU på denna fråga, jullan? frågan är skriven till skytten,ingen annan!
så varför svara på nåt som är skrivet till honom? du behöver inte försvara honom, jag antar att han kan svara själv.
och ja, jag anser att det är väldigt ovanligt att en kille bara har 5.000kr ut NETTO!

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #446 skrivet: 17 okt-08 kl 09:39 »
varför svarar DU på denna fråga, jullan? frågan är skriven till skytten,ingen annan!
så varför svara på nåt som är skrivet till honom? du behöver inte försvara honom, jag antar att han kan svara själv.
och ja, jag anser att det är väldigt ovanligt att en kille bara har 5.000kr ut NETTO!
Jag sällar mig till den skaran ovanliga killar. Solstrimma, du verkar desperat på något sätt.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #447 skrivet: 17 okt-08 kl 09:42 »
Jag sällar mig till den skaran ovanliga killar. Solstrimma, du verkar desperat på något sätt.

det är inte inkomsten som är betydelsefull utan utkomsten  :P

solstrimma

• Gäst
« Svar #448 skrivet: 17 okt-08 kl 09:45 »
det är inte inkomsten som är betydelsefull utan utkomsten  :P
ja lillbonden,jag lever själv efter den devisen....

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #449 skrivet: 17 okt-08 kl 11:08 »

öööh, det är ett diskussionsforum, det är liksom fritt att svara på vad man vill  ::)

och varför gör du skillnad på killar och tjejer när det gäller inkomst  ???

solstrimma

• Gäst
« Svar #450 skrivet: 17 okt-08 kl 11:30 »
öööh, det är ett diskussionsforum, det är liksom fritt att svara på vad man vill  ::)

och varför gör du skillnad på killar och tjejer när det gäller inkomst  ???
jag gör ingen skillnad,men det är ju vanligare att killar tjänar mer än tjejerna, det är ju killarna som ska försörja familjen (iallfall förr)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #451 skrivet: 17 okt-08 kl 11:31 »
jag gör ingen skillnad,men det är ju vanligare att killar tjänar mer än tjejerna, det är ju killarna som ska försörja familjen (iallfall förr)

då är det ju en himla tur att det inte är så nu  :)

solstrimma

• Gäst
« Svar #452 skrivet: 17 okt-08 kl 11:49 »
Idag är det nog snarare så att kvinnorna är de som är mest "inkomstgalna". Kräver avancemang och högre löner hur som helst numera. Med sådan inställning är det inte mer än rätt att de också får försörja en och annan lat värdelös gubbe. :)
vi är mer på den gamla linjen här, att kvinnan ska vara hemma och sköta hushållet och barnen och laga mat.
jag är hemmafru,min mamma är hemmafru,min sambos mamma är hemmafru,min syster är hemmafru,min andra syster är oxå hemmafru...
vi ser inget konstigt i det...man får ju ändå pension sedan och klarar man hushållet på en inkomst så är det väl bara bra?
jag älskar att läsa gamla kokböcker och gillar 20-talet och 50-talet.
« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 11:52 av solstrimma »

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #453 skrivet: 17 okt-08 kl 11:57 »
Definitionen hemafru kan se olika ut. Jag är inte hemmafru, jag är föräldraledig. ( Några dagar i veckan iallafall ;))

Hemmafru i mina ögon är en som är hemma av frivilja utan föräldrapengar, sjukkassa, pension eller liknande, hur vanligt är det???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #454 skrivet: 17 okt-08 kl 12:11 »
klarar man hushållet på en inkomst så är det väl bara bra?

Javisst, det är  jättebra! Då kan ju båda jobba halvtid och få en massa tid över till andra skojiga projekt  ;)

solstrimma

• Gäst
« Svar #455 skrivet: 17 okt-08 kl 12:18 »
Jo det vore önskvärt. När kvinnorna helt plötsligt alla nästan samtidigt, i varje fall för många på kort tid, skulle ut i förvärvslivet och förverkliga sig själva, uppstod en väntad effekt. Helt plötsligt fanns det mycket pengar tillgängligt och detta var förstås handeln inte sena att utnyttja. På kort tid hade priserna ökat på det mesta och vips räckte två löner inte till mer än en gjorde tidigare.
Kraftigt förenklat men säkert inte helt lögn. Det är till ingen privat långsiktig nytta att höja hushållets totala inkomster.
många människor idag har ju inget annat val än att jobba heltid bägge 2 för att de skaffat sig dyra utgifter.
det kan jag tycka är synd,men smtidigt blir ju livet vad man gör det till..har man låga utgifter så blir ju livet bara mycket enklare.

sambon läste precis på text -tv att var femte svensk inte har ett sparande och hos 6% så är sparkontot helt tomt innan lön..skrämmande...

solstrimma

• Gäst
« Svar #456 skrivet: 17 okt-08 kl 12:22 »
Javisst, det är  jättebra! Då kan ju båda jobba halvtid och få en massa tid över till andra skojiga projekt  ;)
eller bara en jobba!!! :D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #457 skrivet: 17 okt-08 kl 12:24 »
Livet är till för att levas.. Inte för att spara mest innan man dör. Så ser iaf jag det!

Visst, man lever kanske lite på knivsudden vissa månader men det är det värt för att iaf ha fått försöka leva ut sina drömmar innan man kastar in handduken och tar på sig träfracken, vem tackar en för att man har levt snålt ett helt liv.. (ja kanske de som ärver då..:)). Ska det gå åt helvete kan det lika gärna gå åt helvete med musik..  ;D

Sommartorparn

« Svar #458 skrivet: 17 okt-08 kl 12:31 »
Definitionen hemafru kan se olika ut. Jag är inte hemmafru, jag är föräldraledig. ( Några dagar i veckan iallafall ;))

Hemmafru i mina ögon är en som är hemma av frivilja utan föräldrapengar, sjukkassa, pension eller liknande, hur vanligt är det???

Läste att det fanns 1 miljon hemmafruar i Sverige 1970 (arbetslösa och sjuka vet jag inte). Nu finns det 1,1 milj sjukskrivna, förtidspensionärer och arbetslösa. Samt ca 700.000 studerande och föräldralediga samt div. De flesta av dagens icke-arbetande (i Sverige) får något slags försörjning/stöd av staten till skillnad mot hemmafruarna förr. Tanken från början var väl ett jämlikt samhälle, där varje vuxen har egen inkomst och troligen att barn växer upp i kärnfamilj (där har ju premisserna ändrats). Men eftersom ensamstående med barn har nästan samma kostnader som en familj (förlåt, menar kärnfamilj), blir det ganska dyrt för privatekonomin. Särskilt nu när skilsmässobarnen ska bo hos mamma/pappa varannan vecka, för då behöver båda en större lägenhet. Det verkar vara en dyr affär både för staten och individerna. Många kvinnor kommer f ö aldrig ur deltidsfällan och får en urdålig pension. Det är faktiskt den offentliga sektorn som håller kvar kvinnorna i deltid (för om många jobbar deltid och inte har rätt att stämpla upp, jämfört med få som jobbar heltid, förbättras arbetslöshetsstatistiken).

Sen fattar jag inte varför någon som inte har barn skulle vilja bli hemmafru. Ja, om de inte har gård och djur att sköta, förstås.

« Senast ändrad: 17 okt-08 kl 12:40 av Sommartorparn »

solstrimma

• Gäst
« Svar #459 skrivet: 17 okt-08 kl 12:33 »
Livet är till för att levas.. Inte för att spara mest innan man dör. Så ser iaf jag det!

Visst, man lever kanske lite på knivsudden vissa månader men det är det värt för att iaf ha fått försöka leva ut sina drömmar innan man kastar in handduken och tar på sig träfracken, vem tackar en för att man har levt snålt ett helt liv.. (ja kanske de som ärver då..:)). Ska det gå åt helvete kan det lika gärna gå åt helvete med musik..  ;D
ja,vi lever då inget snålt liv,vi lever ekonomiskt och ser till att VI får del av så mycket utav nettoinkomsten som möjligt istället för abbonnemang,dyrare bil mm,så köper vi bättre mat osv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser