Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88352 gånger)

Sommartorparn

SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #180 skrivet: 30 jun-08 kl 19:29 »
Alltså, jag blev lite chockad över att vi skulle betala så mycket för skolan. MER än underhållsbidraget skulle vara för en förälder med samma inkomst, plus sjukförsäkring mm mm. De som har utvecklingsstörda eller kroppsligt handikappade barn hamnar i en annan tabell. Men å andra sidan undrar vi själva dagligen: Kan han anstränga sig lite mer (det gör han ju faktiskt ibland) om han vill? För det luriga med psykiska funktionshinder är ju att det inte fungerar likadant hela tiden och är svårt att komma åt. Om han nu skulle fatta att det är allvar, att det är dags att se till att få godkänt t ex, då skulle han ju klara det. Vilken slags motivation behövs för att han ska komma igång? osv osv Och då undrar jag om unga vuxna t ex skulle kunna motiveras av ekonomiska incitament.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #181 skrivet: 30 jun-08 kl 19:29 »
Finns det ingen annan som har funderat på om det är just samhällets curlingmentalitet som passiviserar allt fler människor? Om det inte fanns någonting att hämta, skulle lika många ge upp försöket att hitta en försörjning? Eller skulle de gå under? Vad skruvis tycker, vet jag sedan länge, men vad tror ni andra? Om det bara fanns pengar för dem som är mest funktionshindrade och behövande (plats i gruppboende och skyddad verkstad), vad skulle då hända med efterfrågan på stödpengar? För att vår pojke i Tyskland ska få en lämplig skolutbildning med gruppboende - finns inget på nära håll, måste vi betala tillbaka ordentligt mycket till socialen. När han blir över 18 och då fortfarande har stödbehov, kommer de helt enkelt att tömma hans bankkonto. Den som får ekonomiskt stöd i någon form, har här inte rätt till sparande. (Många med psykiska funktionshinder blir dock försörjda av familjerna.) Om man inte får pengar eller försörjning bara på föräldrarnas/institutionens villkor, anstränger man sig mera då för att klara sig själv? Vad tror ni andra?

Detta är en allmän fråga. Det handlar inte om skruvis eller vad någon "har rätt till", utan om fenomenet psykiskt icke-arbetsföra unga människor i allmänhet.
så du menar att alla som i8nte mår bra ska bo på gruppboende och skyddad verkstad oavsett om man bara har ont i ryggen eller har andra funktionshinder?
riktigt så lätt fungerar inte världen...de som kan ska jobba ett par timmar om dagen...det har jag gjort i ett par års tid nu,men jag blir bara sämre.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #182 skrivet: 30 jun-08 kl 19:31 »
Alltså, jag blev lite chockad över att vi skulle betala så mycket för skolan. MER än underhållsbidraget skulle vara för en förälder med samma inkomst, plus sjukförsäkring mm mm. De som har utvecklingsstörda eller kroppsligt handikappade barn hamnar i en annan tabell. Men å andra sidan undrar vi själva dagligen: Kan han anstränga sig lite mer (det gör han ju faktiskt ibland) om han vill? För det luriga med psykiska funktionshinder är ju att det inte fungerar likadant hela tiden och är svårt att komma åt. Om han nu skulle fatta att det är allvar, att det är dags att se till att få godkänt t ex, då skulle han ju klara det. Vilken slags motivation behövs för att han ska komma igång? osv osv Och då undrar jag om unga vuxna t ex skulle kunna motiveras av ekonomiska incitament.
hur mycket ska ni betala för skolan då?

Ekub

« Svar #183 skrivet: 30 jun-08 kl 19:38 »

troligen skulle det gå att "locka" vissa med det...beror ju lite på vad orsaken bakom är...

Sommartorparn

« Svar #184 skrivet: 30 jun-08 kl 19:41 »
Jag känner en person som är dubbelt så gammal som skruvis, utbränd, sjukskriven och som vill ha förtidspension. Det konstiga är att det är just förödmjukelsen att de föreslår att han ska skaffa sig ett jobb inom ett annat yrke än det han är utbildad för (han har erfarenhet inom ett helt annat yrke och skulle troligen kunna få jobb direkt), som gör att han blir ännu mera sjuk. För det är klart att han vet att förr var det jättelätt att få förtidspension och långtidssjukskrivning.

Men om han hade bott i ett annat land hade han nog inte ens kommit på tanke att han har rätt till stöd, när ett annat jobb skulle vara en möjlighet. Det är nästan som att tanken på "rättigheter" gör folk sjuka.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #185 skrivet: 30 jun-08 kl 19:46 »
Jag känner en person som är dubbelt så gammal som skruvis, utbränd, sjukskriven och som vill ha förtidspension. Det konstiga är att det är just förödmjukelsen att de föreslår att han ska skaffa sig ett jobb inom ett annat yrke än det han är utbildad för (han har erfarenhet inom ett helt annat yrke och skulle troligen kunna få jobb direkt), som gör att han blir ännu mera sjuk. För det är klart att han vet att förr var det jättelätt att få förtidspension och långtidssjukskrivning.

Men om han hade bott i ett annat land hade han nog inte ens kommit på tanke att han har rätt till stöd, när ett annat jobb skulle vara en möjlighet. Det är nästan som att tanken på "rättigheter" gör folk sjuka.
men varför inte ta ett annat jobb?

Skytten

• Skåne
« Svar #186 skrivet: 30 jun-08 kl 19:46 »
Klart vi har rättigheter!

Blir det inte fint väder i morgon så jag kan måla, ska jag minsamm stämma SMHI
jag ska maila Plus om saken, och anmäla till allmänna reklamationsnämnden.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sommartorparn

« Svar #187 skrivet: 30 jun-08 kl 19:49 »

Alltså, i det fallet finns det andra metoder - som här i Bayern. Nu hade brandkåren haft regn vartenda år på sin sommarfest, så då beslutade de sig för att i samlad tropp vallfärda till en särskilt helig kyrka och be solsken. Så det gjorde de - och solen sken på festen.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #188 skrivet: 30 jun-08 kl 19:51 »

ja, vädret kan du inte göra nåt åt, det finns inga lagar som styr det.

Skytten

• Skåne
« Svar #189 skrivet: 30 jun-08 kl 19:52 »
Oh Lord why don't you give me a mercedes benz! :D

Ekub

« Svar #190 skrivet: 30 jun-08 kl 20:04 »

haha *s*

;D ;D ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #191 skrivet: 30 jun-08 kl 20:50 »

;D Jag jobbar på SMHI och jag kollade på lite olika modeller (engelska, norska, amerikanska och den svenska) idag och de säger alla i princip samma sak. Uppehåll från och med tisdag till och med fredag (om man bori minta trakter, södra Sverige)... Så slår det fel blir det många meteorologiska institut att stämma..  ;)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #192 skrivet: 30 jun-08 kl 21:08 »
vårt bilån ligger med sina 1500kr avbetalning och bensin i8nräknat i vår totala kostnad varje månad.
1500kr avbetalning,700kr bensin.skatt och försäkring är gratis.

Jag tror inte på att skatt och försäkring är gratis, möjligen struntar ni i att räkna med den kostnaden. Men 2200 kr i månaden! Undra på att det går pengar! Det motsvarar ju att vår familj skulle slösa bort nästan 10000 i månaden bara på bilar. Över 100000 om året. :o

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #193 skrivet: 30 jun-08 kl 21:17 »
Jag tror inte på att skatt och försäkring är gratis, möjligen struntar ni i att räkna med den kostnaden. Men 2200 kr i månaden! Undra på att det går pengar! Det motsvarar ju att vår familj skulle slösa bort nästan 10000 i månaden bara på bilar. Över 100000 om året. :o

som jag skrev innan betalas inte skatt och försäkring utav ordinarie pengar ,utan när skattepengarna kommer.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #194 skrivet: 30 jun-08 kl 21:39 »
som jag skrev innan betalas inte skatt och försäkring utav ordinarie pengar ,utan när skattepengarna kommer.

Jaha, gills inte utgifter som man betalar för skatteåterbäringen? Jag lär mig reglerna för den här leken efter hand. ;) I så fall var våra utgifter i januari under 10000 kr.

Skytten

• Skåne
« Svar #195 skrivet: 30 jun-08 kl 21:47 »
har man skatteåterbäring, har man ju  så god likviditet hela året,att man har råd att låna staten pengar.

Ett slags sparande!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #196 skrivet: 30 jun-08 kl 21:51 »
har man skatteåterbäring, har man ju  så god likviditet hela året,att man har råd att låna staten pengar.

Ett slags sparande!
vi fåt tillbaka cirka 15.000kr i år tror jag, eller va det mer...kan vara mer...

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #197 skrivet: 30 jun-08 kl 22:57 »
Ulva, det är säkert ditt fel, som du slösar med potatismoset.  ;D

Ja Ulva, du sätter väl barnen på svältkur nu? De kostar ju mycket pengar fastän de inte har någon inkomst ;).
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #198 skrivet: 30 jun-08 kl 23:06 »
Ja Ulva, du sätter väl barnen på svältkur nu? De kostar ju mycket pengar fastän de inte har någon inkomst ;).

Jepp, det är bara Ulric som får mat.
Vi andra är parasiter utan inkomst. Knappt vi vågar visa oss ute i verkligheten, lika bra att fortsätta gömma sig i cyberspace.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #199 skrivet: 30 jun-08 kl 23:10 »
Jepp, det är bara Ulric som får mat.
Vi andra är parasiter utan inkomst. Knappt vi vågar visa oss ute i verkligheten, lika bra att fortsätta gömma sig i cyberspace.

Det är nog lika bra att han fritzlar bort er - dvs ni får gömma er i källaren ;)
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser