Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88348 gånger)

Gugge (klehr65)

• -
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #160 skrivet: 30 jun-08 kl 17:38 »
Jaja, väljer man att vara ett offer så är det inte lätt.
Och hjärnskador som ingen vet omfattningen av...är det så att du bara tror att du har hjärnskador. Du kanske inte har några alls och är full kababel att arbeta om du bara tänker annorlunda och slutar se på dig själv som ett offer med hjärnskador pga aven alkoholiserad mamma !!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #161 skrivet: 30 jun-08 kl 17:39 »
ja,du borde ju inse att det är en viss skillnad på en person som har legat i magen och mamman drack hela graviditeten och jag föddes full med magproblem och hjöärnskador som ingen vet omfattningen utav, vi har kommit en bit på vägFAS,hjärnstress,ångest.
och på dig .

Så du menar att man inte kan få sociala och empatiska störningar av felaktig miljö utan det handlar om att mamman måste förtära nåt under graviditeten för att det ska ge skador?
Alkohol ger skador på fostret, men det gör även rökning, både min mor och far var storrökare under hela min barndom (även i magen) jag föddes jätteliten (2kg) och höll på att dö nästan, har idag astma och mååånga andra åkommor. Men jag jobbar, sportar, motionerar, har många olika djur, en gård, 3 bilar ett extra hus 4 sparsystem. har blivit påkörd 1 gång och krockat 2 ggr. opererad snart 10 ggr. Har blivit misshandlad och skadat ryggraden som liten, skadat bäcken,axlar,höfter, fingrar och knän efter misshandel. Men jag jobbar och sparar och handlar...ändå.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #162 skrivet: 30 jun-08 kl 17:39 »
När kommer stunden då det blir synd om mig?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #163 skrivet: 30 jun-08 kl 17:40 »
"Nu tycker jag att vi i denna sal gemensamt sjunger "We shall overcome", så att vi får ner stämningen. Vi gör det nu."

http://www.youtube.com/watch?v=Xe1a1wHxTyo

;D  "We shall overcooooome" hugg i då" "WE SHALL OVERCOOOOOOOOOOOOME!"

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #164 skrivet: 30 jun-08 kl 17:43 »
När kommer stunden då det blir synd om mig?
Kimma är en tjej som jag inte tycker synd om (sorry Kimma ;) ). Däremot är hon en kvinna som jag har stor beundran för och respekterar !
Kan det bero på hennes inställning till livet och sig själv tro ???

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 30 jun-08 kl 17:44 »
sjung den här istället den är bättre...

live - OVERCOME.

Sommartorparn

« Svar #166 skrivet: 30 jun-08 kl 17:44 »
Det tråkiga är att det verkligen finns (allt fler) unga människor som har såna psykiska störningar att de helt enkelt inte kan utföra några arbetsuppgifter. Frågan är dock om det skulle gå över om deras försörjning inte var tryggad. (Det här undrar jag verkligen, ingen provokation - vad skulle hända med dem om föräldrar och samhälle inte ställde upp? Det finns ju gatubarn överallt i världen som överlever de vidrigaste omständigheter. Men är det så att bara en del överlever och andra - inte?)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #167 skrivet: 30 jun-08 kl 17:45 »
Kimma är en tjej som jag inte tycker synd om (sorry Kimma ;) ). Däremot är hon en kvinna som jag har stor beundran för och respekterar !
Kan det bero på hennes inställning till livet och sig själv tro ???

Bra för det gör inte jag heller!  :-*

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #168 skrivet: 30 jun-08 kl 17:46 »
;D  "We shall overcooooome" hugg i då" "WE SHALL OVERCOOOOOOOOOOOOME!"

Jajajaaaaaa, sjunger för full hals.....

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #169 skrivet: 30 jun-08 kl 17:46 »
Det tråkiga är att det verkligen finns (allt fler) unga människor som har såna psykiska störningar att de helt enkelt inte kan utföra några arbetsuppgifter. Frågan är dock om det skulle gå över om deras försörjning inte var tryggad. (Det här undrar jag verkligen, ingen provokation - vad skulle hända med dem om föräldrar och samhälle inte ställde upp? Det finns ju gatubarn överallt i världen som överlever de vidrigaste omständigheter. Men är det så att bara en del överlever och andra - inte?)
Antagligen. Precis som de albino djuren i det vilda stryker med först, typ.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #170 skrivet: 30 jun-08 kl 17:47 »
SORRY FEL FIL,HÄR KOMMER DEN RÄTTA...

Sommartorparn

« Svar #171 skrivet: 30 jun-08 kl 18:00 »
JAG är stressad pga. att jag är rädd för att en dag stå utan inkomst.
men vi har ett trygghetssystem i sverige som GARANTERAR att alla får minst existensminimum.
men jag vågar ändå inte tro på detta, DÄRFÖR är JAG stressad...kan bara tala om varför jag mår dåligt.
samhället och mina färäldrar HAR svikit mig,mina föräldrar har aldrig ställt upp ekonomiskt för mig,och försäkringskassan betalade ut för lite ersättning i flera års tid innan det uppdgades utav en annan försäkringskassa på en helt annan ort 25mil därifrån.....
jag mår dåligt pga mina skador,min ångesat och för att jag inte litar på NÅGON!!! :'(

Det är nog många som har fog för att vara rädda för att en dag stå utan inkomst. Vem kan lova att pensionerna betalas ut, även om man har betalat in under många år? Visst. Men om det nu verkligen inte fanns bidrag - eller om de bara skulle betalas ut i form av institutionaliserat boende för behövande - skulle då alla icke-arbetsföra fysiskt friska unga människor fortfarande vara icke-arbetsföra? Eller skulle de känna att de äntligen kunde ta ansvar för sina egna liv? Det här undrar jag helt ärligt (för jag är faktiskt väldigt orolig för att min egen gosse ska kunna hamna i samma situation). Kan det vara att en del förlamas av att föräldrar och samhälle tar över den ekonomiska biten?

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 30 jun-08 kl 18:00 »
Antagligen. Precis som de albino djuren i det vilda stryker med först, typ.
visst finns det fuskare,men jag är inte en utav de tyvärr,så jag behöver ej vara rädd för att stå utan inkomst.
alla har i detta landet rätt till nån form utav bidrag/ersättning.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 30 jun-08 kl 18:06 »
Det är nog många som har fog för att vara rädda för att en dag stå utan inkomst. Vem kan lova att pensionerna betalas ut, även om man har betalat in under många år? Visst. Men om det nu verkligen inte fanns bidrag - eller om de bara skulle betalas ut i form av institutionaliserat boende för behövande - skulle då alla icke-arbetsföra fysiskt friska unga människor fortfarande vara icke-arbetsföra? Eller skulle de känna att de äntligen kunde ta ansvar för sina egna liv? Det här undrar jag helt ärligt (för jag är faktiskt väldigt orolig för att min egen gosse ska kunna hamna i samma situation). Kan det vara att en del förlamas av att föräldrar och samhälle tar över den ekonomiska biten?
men herregud alla har rätt att leva,alla har rätt till tak över huvudet och mat i magen.
nej jag räknar inte med att pensionerna finns kvar den dagen jag ska gå officiellt..därför sparar jag utav den lilla inkomst jag har,för att ha nåt att leva av då...
alla har rätt till ett självständigt liv som det heter i lagen.

jag pratade just om detta med min psykolog,och jag frågade:
de som är cp skadade från födseln,vad får de sin inkomst ifrån, de går ju knappast på socialen iallfall..
han svarade:
nä, de får ju bidrag från försäkringskassan.
då svarade jag:
det är ju ingen skillnad på mig och en cpskadad, jag är oxå skadad från födseln...men det är alltså skillnad? skillnad på vaddå? att det syns och att det inte syns eller? för bägge har ju det dokumenterat.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 30 jun-08 kl 18:10 »
och hur kan du tro att psykiskt funktionshindrade skulle bli bättre ytav att bli av med pengarna?
snarare sämre.
jag vet.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 30 jun-08 kl 18:13 »
ja att det blir fler och fler som är sjuka beror ju på stressen i samhället och på företagen....känner massor med folk som mår dåligt,mest runt 20-30år gamla.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 30 jun-08 kl 19:01 »
har ni lästa dagens blogg???
http://www.mittljuvahem.blogspot.com/

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #177 skrivet: 30 jun-08 kl 19:04 »
Citera
men du sparar inga pengar på att ha ett rivningsobejkt eller ett objekt där du måste byta tak!
köp ett fräch hus billigt,DET sparar du pengar på,men sedan ligger det ju olika värderingar i hur man sparar pengar...
läste just om någon som gör mos på 60potatisar..varför göra till ett helt komani lixom?

Men priset lär ju vara därefter, annars har man ju en skruv lös. Nu kanske inte alla har samma sinne för affärer som vi  ;) Men våran gård har fördubblat sitt värde (utan att snacka om siffror, det skippar vi) på 3 år..o vi har inte hunnit halvvägs i renoveringen än! Det kallar jag att skaffa pengar!! Och vem har snackat om rivningsobjekt????
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sommartorparn

« Svar #178 skrivet: 30 jun-08 kl 19:05 »
Finns det ingen annan som har funderat på om det är just samhällets curlingmentalitet som passiviserar allt fler människor? Om det inte fanns någonting att hämta, skulle lika många ge upp försöket att hitta en försörjning? Eller skulle de gå under? Vad skruvis tycker, vet jag sedan länge, men vad tror ni andra? Om det bara fanns pengar för dem som är mest funktionshindrade och behövande (plats i gruppboende och skyddad verkstad), vad skulle då hända med efterfrågan på stödpengar? För att vår pojke i Tyskland ska få en lämplig skolutbildning med gruppboende - finns inget på nära håll, måste vi betala tillbaka ordentligt mycket till socialen. När han blir över 18 och då fortfarande har stödbehov, kommer de helt enkelt att tömma hans bankkonto. Den som får ekonomiskt stöd i någon form, har här inte rätt till sparande. (Många med psykiska funktionshinder blir dock försörjda av familjerna.) Om man inte får pengar eller försörjning bara på föräldrarnas/institutionens villkor, anstränger man sig mera då för att klara sig själv? Vad tror ni andra?

Detta är en allmän fråga. Det handlar inte om skruvis eller vad någon "har rätt till", utan om fenomenet psykiskt icke-arbetsföra unga människor i allmänhet.

Ekub

« Svar #179 skrivet: 30 jun-08 kl 19:16 »
Beror väl på som i alla andra fall. Dem som ligger i koma eller är totalt rörelsehindrade kommer ju inte att kunna röra på sig mer bara för att dem inte får några pengar om dem inte gör något... är det andra mer "motivationsgrundande orsaker" kanske man anstränger sig mer ??? finns säkert en miljon olika varianter av bakomliggande orsaker till varför man inte kan. Tror inte man kan "dra alla över en kant" (eller heter alla över en kam? vet inte var jag fick det ifrån...bara total hjärnstopp!! *s*) Vissa kan absolut inte, andra vill absolut inte och kan därför inte. Vissa arbetar säkert fast dem "egentligen inte skulle kunnat"/borde och andra arbetar inte fastän att de skulle kunnat/borde... Låter inte lika rörigt i mitt huvud som det ser ut att vara här...*s*

Dela detta:

* Inloggade just nu

671 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser