Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88334 gånger)

Sommartorparn

SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #140 skrivet: 30 jun-08 kl 16:44 »
ja, gud ja, varför SKAFFA sig en massa fasta utgifter*skakar på huvudet*

Nu sparkar du på en diskvalificerad igen, vad ska de som redan lyckats skaffa barn göra då? Låta dem gå vilse som Hans och Greta?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #141 skrivet: 30 jun-08 kl 16:47 »
och nej VI har inte lån, HAN har lån,det är bara 10.000kr kvar nu...och det betalas denna månden+topplånet betalas av oxå..
Han har lån skriver du i ena stunden......i nästa stund så är det lån från sparkontot. Hur ska du ha det......men om det nu är lån från sparkontotså varför inte ta pengar från sparkontot och betala lånet från sparkontot och så får ni lägre utgifter varje månad !!
Och topplånet då.....har ni tagit ett topplån av ert sparkonto eller vadå??
Tycker att du mer och mer målar in dej i ett hörn...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 30 jun-08 kl 16:49 »
Jaha, så lammkotletterna på ica är inte äckliga? Eller just det, sånna köper du säkert inte för de är för dyra kan jag tänka mig?

Jag vaknade för 17 år sen när jag skaffade mig fast jobb som 18 åring, födde en son samma år och tog tog hand om en familj på 5 personer och insåg att om man vill ha nåt får man resa på röven och anstränga sig.

Det är nog snarare dus om måste vakna.
Att sitta här på forumet och skräna om "sparade pengar" varenda dag när man i princip bor gratis, får pengar utan att anstränga sig och har all tid i världen att klippa rabattkuponger ja då behöver man onekligen vakna. men det lär du göra när samhället tycker du vilat färdigt och sparkar ut dig på arbetsmarknaden.

för det första äter jag inte lamm,de stackars små liven får sätta livet till...för dyrt,nä vi har dock 5.000 varje månad till mat,så fördyra är de knappast,men vi har aldrig ätit lamm,äter nöt,fågel mm.

jag vakande när jag va 16år och flyttade hemmifrån! räkninga skulle btalas och mat handlas,det är 14år sedan...

varför tog du hand om en familj på 5personer? det va väl inte ditt ansvar ändå???
du har haft tur och fått fat jobb dirkt, den turen hade inte jag,har aldrig haft ett fast jobb överhuvudtaget! där ligger skillnaden...

får jag pengar utan att anstränga mig? nädu jag har gått på praktiker och arbetsträningar i flera år, så kom inte med nåt dravel om att jag inte anstränger mig, jag gör det som har krävts, men vad gör man när det inte funkar,när kroppen lägger av?kan säga dig att det är INTE kul att känna sig som 80år när man är 22....fär det va då det började..idaG är jag 30,strax 31....

jadu sparkar ut mig på arbetsmarknaden lär de inte göra...för jag har redan gjort allt som krävts,det är ju arbetsförmedlingen som hjälper mig tilsammans med försäkringskassan,psykologer och läkare mot en förtidspension...

rabattkuponger, det har jag aldrig använt, har bara använt sunt förnuft...

Sommartorparn

« Svar #143 skrivet: 30 jun-08 kl 16:55 »
för det första äter jag inte lamm,de stackars små liven får sätta livet till...för dyrt,nä vi har dock 5.000 varje månad till mat,så fördyra är de knappast,men vi har aldrig ätit lamm,äter nöt,fågel mm.

Men ni har ju varsin ekonomi - och du får 7.000 i bidrag - då måste ju din sambo subventionera dina pizzor och fläskfiléer? För hur skulle du kunna äta för 2.500 kr med din inkomst. Eller räknar ni ut vad dina hushållsnära tjänster kostar och jämkar? Det finns ingen logik i ditt förebildliga sparande och självständiga ekonomi. Men ja, du har vunnit ändå! Första pris till skruvmejseln i spartävlingen. Nu tycker jag att vi går över till ett annat tema. Vad är det för fel med en liten mysig kolonilott med grill då?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #144 skrivet: 30 jun-08 kl 16:56 »

jag vakande när jag va 16år och flyttade hemmifrån! räkninga skulle btalas och mat handlas,det är 14år sedan...

varför tog du hand om en familj på 5personer? det va väl inte ditt ansvar ändå???
du har haft tur och fått fat jobb dirkt, den turen hade inte jag,har aldrig haft ett fast jobb överhuvudtaget! där ligger skillnaden...

får jag pengar utan att anstränga mig? nädu jag har gått på praktiker och arbetsträningar i flera år, så kom inte med nåt dravel om att jag inte anstränger mig, jag gör det som har krävts, men vad gör man när det inte funkar,när kroppen lägger av?kan säga dig att det är INTE kul att känna sig som 80år när man är 22....fär det va då det började..idaG är jag 30,strax 31....

jadu sparkar ut mig på arbetsmarknaden lär de inte göra...för jag har redan gjort allt som krävts,det är ju arbetsförmedlingen som hjälper mig tilsammans med försäkringskassan,psykologer och läkare mot en förtidspension...

rabattkuponger, det har jag aldrig använt, har bara använt sunt förnuft...
Skillnaden mellan dig och mig är att jag biter ihop. Det gör ingen nytta att gnälla, man blir inte lyckligare för det.

Mannen som jag fick barn med hade också barn, så vi blev 5, eller ska jag sparka ut hans barn tycker du?

Jag har avslutat en fast utbildning och fick på så sätt jobb, trots att jag redan då var sjuk och inte orkade med det.

Om några veckor ska jag in för min 10:e operation här i livet. Jag kryper ner för trappan på morgonen för att jag har så ont. Men jag kan ändå sköta mitt jobb, mina 2 får, mina 30 kaniner, mina barn, och min gård. För att jag VILL...där ligger den stora skillnaden mellan dig och mig.

Hade du saknat ben från knäna eller fötts utan ryggrad hade jag kunnat ha medlidande med dig, men att få ryggont, migrän och spy när det ställs arbetskrav på en kallar inte jag sjukdom. Det är en stor portion självömkan parerat med dåliga nerver och kass genetik.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 30 jun-08 kl 16:57 »
Nu sparkar du på en diskvalificerad igen, vad ska de som redan lyckats skaffa barn göra då? Låta dem gå vilse som Hans och Greta?
men herregud är det en nyhet för dig att barn kostar???
cyklar,kläder,leksaker,läger,kompisar,moped,körkort.....

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #146 skrivet: 30 jun-08 kl 16:58 »
Han har lån skriver du i ena stunden......i nästa stund så är det lån från sparkontot. Hur ska du ha det......men om det nu är lån från sparkontotså varför inte ta pengar från sparkontot och betala lånet från sparkontot och så får ni lägre utgifter varje månad !!
Och topplånet då.....har ni tagit ett topplån av ert sparkonto eller vadå??
Tycker att du mer och mer målar in dej i ett hörn...
vi har 29.000kvar på topplånet, dessa ska betalas denna eller nästa månad,dvs vi tar utav sparkontot.
men efterson sparkontot måste få tillbaka dessa pengar igen blir det ju överföringar dit varje månad...

Sommartorparn

« Svar #147 skrivet: 30 jun-08 kl 17:00 »
men herregud är det en nyhet för dig att barn kostar???
cyklar,kläder,leksaker,läger,kompisar,moped,körkort.....

Åtminstone kompisar och mopeder har jag inte köpt än åt mina barn. Och dottern ska spara ihop till sitt körkort själv. Spara - får jag ett tröstpris nu? Men jag tror nog att det här var en spark på mig också - som också är diskvalificerad. Ska jag nu sätta ut ungarna i skogen eller inte?

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #148 skrivet: 30 jun-08 kl 17:02 »
ja, gud ja, varför SKAFFA sig en massa fasta utgifter*skakar på huvudet*
Dom utgifter jag har för mina barn tar jag så gärna. Skulle kunna betala allt jag äger och har........för dom är det käraste jag har, ger mej tusenfalt tillbaka och berikar mitt liv !
Jag betalar gärna för alla min husdjur som också berikar mitt liv och gör mig lycklig med alla sina välkommnande gnägganden, skällanden, jamanden, kacklanden och kvackanden.
Likaså betalar jag gärna lånen för mina hus som gör att jag trivs och ser det som en glädje att vara hemma.
Likaså betalar jag glatt för min bil som troget tar mig till jobbet och alla andra ställen som jag måste köra till då det inte finns någon buss/tåg.
Kort sagt, det kostar att leva !Men jag betalar det gärna för jag lever här och nu, morgondagen vet jag inget om.
Och obs......jag både sparar varje månad och har en buffert. Men jag kan gärna göra avkall  på både sparande och buffert för att leva i det som är mitt liv !

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 30 jun-08 kl 17:09 »
Men ni har ju varsin ekonomi - och du får 7.000 i bidrag - då måste ju din sambo subventionera dina pizzor och fläskfiléer? För hur skulle du kunna äta för 2.500 kr med din inkomst. Eller räknar ni ut vad dina hushållsnära tjänster kostar och jämkar? Det finns ingen logik i ditt förebildliga sparande och självständiga ekonomi. Men ja, du har vunnit ändå! Första pris till skruvmejseln i spartävlingen. Nu tycker jag att vi går över till ett annat tema. Vad är det för fel med en liten mysig kolonilott med grill då?
ja, vi har varsin ekonomi,och vi handlar ungefär varannan gång.
förra månaden köpte jag 3kg fläskfile för 29,90kr/kg,en pizza kostar 80kr*2=160kr,du ska se att jag har råd att äta.

du skriver:
För hur skulle du kunna äta för 2.500 kr med din inkomst.

de 2500kr jag har kvar efter räkningar och sparande är gjort går till mat OCH övrigt till mig och hushållet.
sedan har ju sambom sin del,sin mat och övrigtdel,på likamycket!
du verkar inte vara medveten om hur lite det kan kosta att äta vettigt och bra. :D ;) ;D

Sommartorparn

« Svar #150 skrivet: 30 jun-08 kl 17:15 »

du verkar inte vara medveten om hur lite det kan kosta att äta vettigt och bra. :D ;) ;D

Om du hade en kolonilott skulle du kunna äta mycket nyttigare mat än fläskfilén från djurfabriken och färdig pizza. Tänk på hur mycket du skulle tjäna på att odla sallad och örter själv. Kanske grillade grönsaker och hembryggt vin till helgen i den lilla trädgården. Och så skulle du få motion när du cyklade dit och rensade ogräs.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 30 jun-08 kl 17:19 »
Skillnaden mellan dig och mig är att jag biter ihop. Det gör ingen nytta att gnälla, man blir inte lyckligare för det.

Mannen som jag fick barn med hade också barn, så vi blev 5, eller ska jag sparka ut hans barn tycker du?

Jag har avslutat en fast utbildning och fick på så sätt jobb, trots att jag redan då var sjuk och inte orkade med det.

Om några veckor ska jag in för min 10:e operation här i livet. Jag kryper ner för trappan på morgonen för att jag har så ont. Men jag kan ändå sköta mitt jobb, mina 2 får, mina 30 kaniner, mina barn, och min gård. För att jag VILL...där ligger den stora skillnaden mellan dig och mig.

Hade du saknat ben från knäna eller fötts utan ryggrad hade jag kunnat ha medlidande med dig, men att få ryggont, migrän och spy när det ställs arbetskrav på en kallar inte jag sjukdom. Det är en stor portion självömkan parerat med dåliga nerver och kass genetik.
ja, och man kan säkert sytra vem man blir född utav..i mitt fall en stor alkoholist! >:(

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 30 jun-08 kl 17:21 »
Åtminstone kompisar och mopeder har jag inte köpt än åt mina barn. Och dottern ska spara ihop till sitt körkort själv. Spara - får jag ett tröstpris nu? Men jag tror nog att det här var en spark på mig också - som också är diskvalificerad. Ska jag nu sätta ut ungarna i skogen eller inte?
det jag menar är att du hade ett val-du visste att tjejen kunde bli gravid,ville du inte ha barn skulle du använt skydd,det går inte nu i efterhand att vara efterklok,barn kostar det vet alla.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #153 skrivet: 30 jun-08 kl 17:22 »
ja, och man kan säkert sytra vem man blir född utav..i mitt fall en stor alkoholist! >:(
I mitt fall en misshandlande far och en opedagogisk mamma, skillnaden är?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 30 jun-08 kl 17:23 »
Om du hade en kolonilott skulle du kunna äta mycket nyttigare mat än fläskfilén från djurfabriken och färdig pizza. Tänk på hur mycket du skulle tjäna på att odla sallad och örter själv. Kanske grillade grönsaker och hembryggt vin till helgen i den lilla trädgården. Och så skulle du få motion när du cyklade dit och rensade ogräs.
det slår dig inte att alla inte är intresserade utav odling? och sååå dyra är inte varken potatis,morötter,gräslök,paprika, så det skulle löna sig att odla själv.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #155 skrivet: 30 jun-08 kl 17:28 »
Att vara född av en alkoholist är beklagligt...men det är du knappast inte den första som är !! Ingen ursäkt......det finns många som haft en taskig barndom på många vis.
Jag tycker INTE synd om dig!!

Sommartorparn

« Svar #156 skrivet: 30 jun-08 kl 17:28 »
det jag menar är att du hade ett val-du visste att tjejen kunde bli gravid,ville du inte ha barn skulle du använt skydd,det går inte nu i efterhand att vara efterklok,barn kostar det vet alla.

Jo, men mina barn som jag födde personligen var önskade. Jag menar bara om DU tycker att jag ska kasta ut ungarna för att kunna vara med i din tävling (om du nu vill ha några som är med). Det känns så orättvist att inte kunna med i spartävlingen bara för att du har ställt upp regler som är skräddarsydda för dig. Snyft. Dessutom finns det inga såna bidrag här i Tyskland, som bidragstagarna ska kunna spara ihop till hus på. Så jag är dubbel ute ur leken.

Sommartorparn

« Svar #157 skrivet: 30 jun-08 kl 17:30 »
det slår dig inte att alla inte är intresserade utav odling? och sååå dyra är inte varken potatis,morötter,gräslök,paprika, så det skulle löna sig att odla själv.

det slår dig inte att alla inte är intresserade utav att leva på ditt sätt? och det finns en hel del spännande grönsaker som det verkligen lönar sig att odla själv. Du har ju så mycket tid att slå ihjäl ändå.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 30 jun-08 kl 17:32 »
I mitt fall en misshandlande far och en opedagogisk mamma, skillnaden är?
ja,du borde ju inse att det är en viss skillnad på en person som har legat i magen och mamman drack hela graviditeten och jag föddes full med magproblem och hjöärnskador som ingen vet omfattningen utav, vi har kommit en bit på vägFAS,hjärnstress,ångest.
och på dig .

Byracka

• -
« Svar #159 skrivet: 30 jun-08 kl 17:35 »
"Nu tycker jag att vi i denna sal gemensamt sjunger "We shall overcome", så att vi får ner stämningen. Vi gör det nu."

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser