Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar lever ni av?  (läst 88355 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
SV: Hur mycket pengar lever ni av?
« Svar #40 skrivet: 29 jun-08 kl 21:48 »
Men jag lever och är rätt glad och positiv.

Med den inställningen så kommer allt att funka!!! *Imponerad*   :D
Det kan ju bara bli bättre  ;)

att ha utgifter för 42.000kr i månaden och inkomster på 31.000kr är för mig INTE alternativt, det är att vara stenrik! :o

Att gå 11000 minus tycker jag inte är stenrikt  ;)

Vi har så vi klarar oss! Olika varje månad men det jämnar ut sig. Blir det några tusenlappar över så investeras de mest i prylar till gården.

Landsflykting i storstan...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 30 jun-08 kl 00:53 »
Med den inställningen så kommer allt att funka!!! *Imponerad*   :D
Det kan ju bara bli bättre  ;)

Att gå 11000 minus tycker jag inte är stenrikt  ;)

Vi har så vi klarar oss! Olika varje månad men det jämnar ut sig. Blir det några tusenlappar över så investeras de mest i prylar till gården.

nä potatisblomma nu missuppfattade du mig regält!
om du läser tråden så ser du att ulric har haft 42.000 i utgifter vissa månader,och det är inget alternativt leverne för mig.
om du fortsätter och läser tråden ser du oxå att purush har 31.000kr i inkomster...
jag anser att har man 31.000kr i inkomster så lever man inte alternativt!
 att leva alternativt är för mig att leva utav så LITE som möjligt i pengaväg,men ändå ha det man behöver.

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #42 skrivet: 30 jun-08 kl 00:57 »
Har denna månad haft ca 15.000 i utgifter, 0 i inkomst och känner mig jätterik :-)
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #43 skrivet: 30 jun-08 kl 06:56 »
nä potatisblomma nu missuppfattade du mig regält!
om du läser tråden så ser du att ulric har haft 42.000 i utgifter vissa månader,och det är inget alternativt leverne för mig.
om du fortsätter och läser tråden ser du oxå att purush har 31.000kr i inkomster...
jag anser att har man 31.000kr i inkomster så lever man inte alternativt!
 att leva alternativt är för mig att leva utav så LITE som möjligt i pengaväg,men ändå ha det man behöver.

Så menar du att om man tjänar bra är man inte tillräckligt "fattig" för att leva alternativt  ::)  ???

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

git

• På våran gård är det
« Svar #44 skrivet: 30 jun-08 kl 07:17 »
Alternativt och billigt som barnfamilj går enkelt när barna är små, ju äldre barnen blirså kommer ju detta  med olika aktiviteter in i bilden och för att inte tala om tonåringar då är det svårt att vara aldeles alternativ för hela familjen och billigt blir det då rakt inte.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 30 jun-08 kl 07:25 »

Aha! Men av de 42000 var 22000 diverse bilkostnader (bl.a. pundarvolvon) och CSN, som vi betalade på ett bräde eftersom skatteåterbäringen kommer i december.

Att sitta i en lägenhet i stan är inte alternativt för fem öre.

Sommartorparn

« Svar #46 skrivet: 30 jun-08 kl 07:34 »
Alternativt och billigt som barnfamilj går enkelt när barna är små, ju äldre barnen blirså kommer ju detta  med olika aktiviteter in i bilden och för att inte tala om tonåringar då är det svårt att vara aldeles alternativ för hela familjen och billigt blir det då rakt inte.

En perfekt sammanfattning av argumenten i den här ständigt återkommande diskussionen. Tilläggas bör, att medlet för att uppnå målet "leva på ytterst liten inkomst" är att se till att man inte har några barn, bara en katt och en sambo med bra inkomst i en gemensam etta under den lååånga spartiden. (Se tidigare  trådar.) Annars är man i alla fall diskvalificerad för den här sortens sparsamhetstävling.

Förtydligande: Katten behöver ingen bra inkomst för att vara med under spartiden. (Inte som jag har fattat i alla fall.) - Syftningsfel.
« Senast ändrad: 30 jun-08 kl 07:44 av Sommartorparn »

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 30 jun-08 kl 08:39 »
jag däremot har varit väldigt alternativ när jag överlevde på 4.800kr totalt och hade 100kr kvar till mat coh dasspapper, bidor,skor mm efter att hyra,el och kontantkort,fackavgift va betalt!

Tar man din summa gånger 9 (vilket jag tror är antalet människor i Ulrics familj) så kommer man upp i 43200
 :)
Landsflykting i storstan...

Sommartorparn

« Svar #48 skrivet: 30 jun-08 kl 08:40 »
Förresten tror jag att det är dags att ta upp begreppsförvirringen, som ständigt uppstår på de här spartrådarna. Nämligen vad "alternativ" betyder. Är det att försöka bli mera självförsörjande och ta vara på gamla kunskaper som håller på att dö ut eller att helt enkelt leva billigt?

Många forummedlemmar är f d stadsbor som drar ut på landet för att odla sina egna grönsaker (det är mera praktiskt än på balkongen, även om t ex Morran - tror jag det var - med framgång odlar färskpotatis på fjärde våningen). Skruvmejseln har däremot mindre positiva erfarenheter av livet på landet (stress i lagård och stall) och ser staden som ett alternativ. Här finns det plats för missförstånd.

Här är en expressen-kolumnskrivare som försöker omvända sin familj till alternativt liv: http://www.expressen.se/kronikorer/1.1212502/andra-bullar-ute-pa-landet
Skojigt skrivet, tycker jag.
« Senast ändrad: 30 jun-08 kl 08:48 av Sommartorparn »

Fridolf2

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 30 jun-08 kl 09:08 »
Jag tycker också att ett alternativt liv inte behöver vara så fixerat just vid att leva av lite pengar, det måste väl finnas många andra sätt man kan vara alternativ på i dagens samhälle.. Att leva i ett lugnare tempo t.ex,  bo på ett ställe där man upplever lite livskvalitet utifrån just sina egna önskemål...
Så inrutat och uppstressat som samhället har blivit idag så är ju snart sagt varje avsteg från detta ett alternativt leverne....
Att sen detta per automatik ofta betyder att man även lever med små medel tycker jag är en annan sak, just den lilla pengamängden tycker jag inte ska vara det enda som gör att man kvalar in som alternativare...

Skytten

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 30 jun-08 kl 09:21 »
Naturligtvis är inte det att leva snålt det enda som kvalar.

Men det är inte heller bra att leva ett resursslösande liv, och det är lättare med mycket pengar,
miljöförstöring, klimathot mm, har med ett materiellt rikt liv att göra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tapio

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 30 jun-08 kl 11:10 »
Är det att försöka bli mera självförsörjande och ta vara på gamla kunskaper som håller på att dö ut eller att helt enkelt leva billigt?

Halaj!

Jag röstar för det förstnämnda.
Därför tycker jag att det är mer alternativt att handla kravprodukter än att köpa storpack makaroner för 19:90 Kr på willys.

//T

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 30 jun-08 kl 11:35 »
Aha! Men av de 42000 var 22000 diverse bilkostnader (bl.a. pundarvolvon) och CSN, som vi betalade på ett bräde eftersom skatteåterbäringen kommer i december.

Att sitta i en lägenhet i stan är inte alternativt för fem öre.
att skafrfa sig utgifter är inte alternativt för mig...

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 30 jun-08 kl 11:50 »
En perfekt sammanfattning av argumenten i den här ständigt återkommande diskussionen. Tilläggas bör, att medlet för att uppnå målet "leva på ytterst liten inkomst" är att se till att man inte har några barn, bara en katt och en sambo med bra inkomst i en gemensam etta under den lååånga spartiden. (Se tidigare  trådar.) Annars är man i alla fall diskvalificerad för den här sortens sparsamhetstävling.

Förtydligande: Katten behöver ingen bra inkomst för att vara med under spartiden. (Inte som jag har fattat i alla fall.) - Syftningsfel.
sommartorparen du är rolig.
för det första VILL jag inte ha barn, för det kostar MASSOR,de tar tid ooch man kommer att bli orolig.
katten kostar cirka 50kr/månad,det har vem som helst råd med.
vad har sambon med mitt alternativa leverne att göra? vi har som sagt SEPARAT ekonomi och var och en sköter sitt.
att vi bor i en etta som är billig i ett bra område med nära till allt är väl inget annat än smart, dels miljömässigt.vi går,cyklar mycket.
sambon har oxå nära till jobbet. och ettan är på 47kvm och är stooor.

MIN syn på ett alternativt liv:
köpa ett hus kontant,och leva billigt där, jag är alltså inte beroende utav något jobb.
eftersom jag har levt på lite pengar innan vet jag oxå hur mycket det skulle behövas.

idag har jag få fasta utgifter,bara mobil.ligger på 320kr/mån.det är det enda jag har i fasta kostnader,oxå mat/hygien då.
så mina utgifter skulle inte bli så mycket mer,om jag köper mig ett hus.

Gugge (klehr65)

• -
« Svar #54 skrivet: 30 jun-08 kl 12:01 »
för det första VILL jag inte ha barn, för det kostar MASSOR,de tar tid ooch man kommer att bli orolig.
vad har sambon med mitt alternativa leverne att göra? vi har som sagt SEPARAT ekonomi och var och en sköter sitt.
att vi bor i en etta som är billig i ett bra område med nära till allt är väl inget annat än smart, dels miljömässigt.vi går,cyklar mycket.

köpa ett hus kontant,och leva billigt där, jag är alltså inte beroende utav något jobb.
eftersom jag har levt på lite pengar innan vet jag oxå hur mycket det skulle behövas.

idag har jag få fasta utgifter,bara mobil.ligger på 320kr/mån.det är det enda jag har i fasta kostnader,oxå mat/hygien då.

Man får självklart välja att avstå från att skaffa barn om man vill men att göra det pga att dom kostar en massa pengar och tar tid.......ska man skratta eller gråta när man hör ett sånt argument ?

"så mina utgifter skulle inte bli så mycket mer, om jag köper mig ett hus."  Min enda kommentar till det är  hahahahahahahahahahahahaha......

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 30 jun-08 kl 12:05 »
Att vara alternativ innebär även att man ser andra möjligheter i livet (tillvaron)än de vanliga.

precis, dvs leva utav lite inkomster och ändå leva bra.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 30 jun-08 kl 12:07 »
Naturligtvis är inte det att leva snålt det enda som kvalar.

Men det är inte heller bra att leva ett resursslösande liv, och det är lättare med mycket pengar,
miljöförstöring, klimathot mm, har med ett materiellt rikt liv att göra.
jag kallar inte att leva alternativt att leva snålt.jag klarar mig GOTT och väl på de 2.000kr jag lever av varje månad efter att mina få räkningar är betalda.

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 30 jun-08 kl 12:12 »
Halaj!

Jag röstar för det förstnämnda.
Därför tycker jag att det är mer alternativt att handla kravprodukter än att köpa storpack makaroner för 19:90 Kr på willys.

//T
men att leva på gamal kunskaper blir ju billigt!

Sommartorparn

« Svar #58 skrivet: 30 jun-08 kl 12:14 »

Du är rolig själv! Det är ju precis det jag säger, att vi som redan har barn inte kan vara med i din sparsamhetstävling. Reglerna som är uppställda (av dig) är som klippta och skurna för en enda person (dig). Okej, du har ju vunnit. Grattis!

mitt ljuva hem

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 30 jun-08 kl 12:22 »
Man får självklart välja att avstå från att skaffa barn om man vill men att göra det pga att dom kostar en massa pengar och tar tid.......ska man skratta eller gråta när man hör ett sånt argument ?

"så mina utgifter skulle inte bli så mycket mer, om jag köper mig ett hus."  Min enda kommentar till det är  hahahahahahahahahahahahaha......
kära klerh, jag vet inte vad du har för kunskaper i ämnet,men köper du ett huskontant, då har du ju inte så mycket utgifter elller hur?
du har sopor,ev,vatten om du ej har egen brunn,värme,mat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 1 användare
Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser