Leran!!

Startat av Travelerhorses, 10 Feb-08 kl 22:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Travelerhorses

Nu har det hänt!
Det jag fasade för skulle hända!

En av hästarna knuffade till mej nu i kväll vid insläppet och jag fasnade i leran med skorna och föll handlöst bakåt .
Som tur var hade vi dragit ur elen för ovanlighetens skull.
jag föll rakt igenom elstängslet.

Alla hag ingångar är ju leriga och jag vet inte vad jag ska göra nu .
jaghar använt upp alla mina sommarhagar nu och hästarna är ändå leriga upp till magen .
&hkt mark brukar räcka fint till 4 hästar men inget räcker nog i år .

Jag hoppas att kommunen inte kommer och ser leran , då får jag nog ställa in dom på heltid.
Det går inte med mina hästar då blir dom sjuka ... :'(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

Det var kul att läsa att fler än jag gyttjebadat idag i hästhagen ;D Fast jag måste ju alltid vara värst med drygt en vecka kvar till beräknad förlossningsdatum ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sar

Men ojdå Francis, nu måste du vara försiktig!

Travelerhorses; vilken tur att du slagit av elen! Har du möjlighet att ta upp en annan öppning så att du får "ny mark" till insläppet? Kan ni få hem en lastbil med bark eller grus att lägga ut där det är som värst?
Det blir ingen hållbar lösning (då måste du lägga duk under) men det hjälper för stunden. Lagret måste vara minst lika tjock som leran. Byt också plats på vattnet och fodringsställen för att minska nedtrampningen.

bondelinda

Oj, och jag som alltid har gnällt över mina steniga hagar, nu är jag glad över dem  ;D!!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Doris och Börje

Än så länge går det att använda vår vinterhage. Den är ganska kuperad, men vid grindarna är det inte kul!! Fy, jag har aldrig tvättat så mycket arbetsbyxor någonsin! Försöker altinera in-ut-släpp vid olika grindar, men det hjälper inte längre! Snart har vi nog flodhästar istället :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

tulipan

I vinterhagen nr två har det länge varit värsta ler vällingen.. å väldigt blött.. där dom går in å ut. Men nu dom här två dagarna med lite sol å vindstillhet osv... så har det torkat upp något förskräckligt... fort har det gått... fortfarande lera men rätt torrt ändå.. inte det blöta som varit så länge nu..
Fick börja ta in å ut dom på ett annat ställe eftersom mitt sto vägrade gå i lervällingen.. ja förrutom när hon var sugen att rulla sig.. för då dög minsann ler sörjan.. å det skulle rullas där det var som värst..*muttra*
VÄrsta lerinpackningen... bara från mulen å uppp till ögonen som var torr.. resten va bara lera *suck*

Uddabudda

Vid vårt insläpp är det torrt och fint. Vi har nämligen grusat upp en väg som går som en korridor ut till själva hagen. Därute har det egentligen också klarat sig bra trots att det är åkermark, dock har vi behövt köra med traktorn precis där själva hagen börjar för att få ut maten (har fri tillgång från storbal) och där är det lerigt så det räcker och blir över....tyvärr måste ju hästarna gå där för att komma ut till själva hagen!
Självhushåll till nytta och nöje

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 10 Feb-08 kl 23:02
Det var kul att läsa att fler än jag gyttjebadat idag i hästhagen ;D Fast jag måste ju alltid vara värst med drygt en vecka kvar till beräknad förlossningsdatum ;D

Akta magen *S*
Jo du gyttjebaden är ju jätte kuul elle nåt  :-\

Ne nu måste det torka upp snart *sliter mej flintskallig snart*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

Citat från: Sar skrivet 11 Feb-08 kl 00:19
Men ojdå Francis, nu måste du vara försiktig!

Travelerhorses; vilken tur att du slagit av elen! Har du möjlighet att ta upp en annan öppning så att du får "ny mark" till insläppet? Kan ni få hem en lastbil med bark eller grus att lägga ut där det är som värst?
Det blir ingen hållbar lösning (då måste du lägga duk under) men det hjälper för stunden. Lagret måste vara minst lika tjock som leran. Byt också plats på vattnet och fodringsställen för att minska nedtrampningen.

Har redan testat sånt :(
funkar typ en dag sen är det lika jävligt igen ..
Fasar för att gå ut o ta in hästarna faktiskt ,, jag har en trasig kropp som inte tår så mkt smällar .
Jag hade nog tur att jag föll ut ifrån hagen och inte in under hästarna tror jag .
Hörde om en tant som fasnade i leran när hon skulle leda in sin häst , men hästen såg inte det och gick rakt in i henne med svåra nackskador som följd ! :o

Sar

Då kan du inte ha lagt in nog mycket. Bark håller hos oss 1-2 år innan den börjar bli för nedtrampad, grus håller längre. För bästa resultat är dock duk nödvändig.

Fritjoff

Huh ja, det här är vansinnigt. 19 hästar som har blivit förvandlade till jordfräsar... Dom står där och trampar fin blålera tillsammans med hästgödsel och halm. Det är nästan som man skulle vilja skrapa ihop det till ett ler-hus, färdigblandat och klart liasom!!

Travelerhorses

Citat från: Sar skrivet 11 Feb-08 kl 22:54
Då kan du inte ha lagt in nog mycket. Bark håller hos oss 1-2 år innan den börjar bli för nedtrampad, grus håller längre. För bästa resultat är dock duk nödvändig.
Vi har en hemsk lerjord här i uppland som tydligen är botten lös.

fjäderfän

massor med grus/sand funkar kanon hemma hos mej har väl lagt ditt 3 lass tror jag och  nu e det tort.

och frances akta magen som sakt kan gå illa om man är för i härdig när man är gravid. själv ska jag ha mitt andra nu i juni.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Norrsken

Citat från: travelerhorses skrivet 12 Feb-08 kl 09:47
Vi har en hemsk lerjord här i uppland som tydligen är botten lös.

Tänkte precis skriva nåt om att sar håller till i skellefteå, där situationen gissningsvis är lite annorlunda.. (inte långt från mina gamla hemtrakter) Här i stockholmstrakten är det sjö på ängar och fält lite överallt.. Det går nog åt många lass grus för att torrlägga en sjö.. Ska man ha en vettig hage här som det är nu så är det enbart skogshage på en höjd som gäller. Därmed inte sagt att man ska låta bli att vidta de åtgärder man kan förståss!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Falin

Jag har tur och har en väldränerad vinterhage på sandbotten som faktiskt fortfarande har grässvål. Men lösdriften ser ut som kom och hjälp mig, så den kan jag inte använda mer på ett tag.

Frågan är väl om det inte är så att man får förbereda sig på såna här vintrar i fortsättningen, i alla fall här söderut. Jag har tur, för vi ska bygga i vår och kommer då att kunna göra vid lösdriften i samma veva. Det är ju inte billigt om man ska göra det ordentligt, och jag tror att göra det ordentligt måste man nog nu för tiden.  :( Min lösdrift har till exempel två stora torra partier, men vad hjälper det när det är träsk emellan dem?

Filip Skräplund

Jag har en massa gammalt läsbart som de flesta har slängt...
Lantbrukstekniska Kalendern från 1970 innehåller en artikel om stabilisering av gårdarnas transportytor,
men det är nog tillämpligt på små rastfållor också.
Här nedan följer några refererande rader därifrån.
Jag utgår ifrån att markytan är dränerad i möjligaste mån, det förutan är det svårt att få en förbättring.
Det är viktigt att man först tar bort ev vegetationslager med mullinnehåll.

Ytor av lera och mjäla kan förbättras med tillsats av släckt kalk.
Det ska vara finkornig kalk, vanlig jordbrukskalk fungerar inte alltid.
Enklast tömmer man säckar av kalk över området, 8-15 kg/m2, och fräser in kalken i jorden med jordfräs, minst 15 cm djupt.
Helst ett par överfarter med fräsen.
Packa med traktor, vält eller annat tills det inte längre bildas spår.
Vattna med stor försiktighet vid vältningen, om ytan verkan porös. Det får inte bli klibbigt.
Efter komprimering ska ytan hållas fuktig, vilket bäst görs genom att täcka ytan med ett lager grus, minst 5 cm tjockt.
Det nämns också att man kan sprida släckt kalk (5-10 kg/m2) över en söndertrampad rastfålla och låta djuren själva sköta inblandningen genom att trampa omkring.
Därefter jämnas ytan till och täcks med ett lager grus.

Mo eller grövre jordarter kan stabiliseras med cement.
Samma mängder som ovan, fräs till samma djup.
Före och under packningen tillsätts vatten, och medan cementen hårdnar tillsätts vatten eller täcks ytan med halm.
Skydda ytan med ett slitlager av grus, minst 5 cm tjockt.

Det ska alltså alltid vara ett skyddande slitlager ovanpå den kalk- eller cementstabiliserade ytan.

Om man endast grusar utan att stabilisera jorden först, går det åt massor av grus, antingen på en gång eller återkommande, pga att gruset försvinner ner i leran.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ManiacDarling

Det här är ett problem som verkar vara väldigt väldigt vanligt i hela sverige förutom de allra nordligaste delarna där det finns snötäcke.
Jag ser hästar i leriga hagar överallt längs vägarna när jag är ute och kör bil. Om inte hagen är lerig så är i alla fall in- och ut-släppen rejält leriga. När man vill ha sin häst på lösdrift är det ofta större risk för leriga hagar eftersom markytan slits dygnet runt, särskilt runt ligghall, foderhäck och vattenkar...

Jag har tur som har en hage uppe på en ås med en del skog som suger upp fukten och väldränerat tack vare att jordlagret inte är så tjockt. Men jag har ändå haft problem med lera i hagen. För två år sen var det riktig sjunklera på en stor yta i hagen där hästarna vistades mest.
Har precis som tidigare inlägg också brörjat använda grus på utsatta områden och det hjälpte skitbra! Jag beställde en lastbil med grus som släpptes inne i miten av hagen där det var som värst lerigt. Sedan tog jag skottkärran och gick runt och grusade där hästarna trampade som mest.(Runt ligghall, i grindöppningar och andra passager som hästarna regelbundet trampar) Detta var förra hösten(2006) Jag behövde inte använda alls mycket grus, så jag har fortfarande en stor hög liggande kvar inne i hagen som jag inte vet riktigt vart jag ska göra av!
Nu har jag problem med is istället för lera, och det är nästan lika jobbigt eftersom min häst är barfota och blir begränsad till att bara gå i skogspartierna där det inte finns is. Har därför köpt några kärror med sand som jag får använda där det blir mest isigt(samma områden där det förr var lerigt).
Jag vill varken att min häst ska behöva gå runt i lera eller halka på is. Men vad gör man inte för sina kusar?

Ett bra sätt att undvika att hästarna trampar i lera utan att kostnaderna ska dra iväg för mycket är om man begränsar hästhagen till mindre yta och effektiviserar med förstärkningar(grus/sand/bark) där hästarna går.
Vad jag menar är att man kan t.ex sätta ett innerstaket som löper ca 5 meter paralellt med ytterstaketet på hagen hela vägen runt om. Hästarna får enbart röra sig mellan staketen i en smal korridor och kan inte komma till insidan av hagen(insidan blir orörd). Den smala korridoren på ett antal meter(beroende på antal hästar i hagen) kommer garanterat att bli lerig om våren, men det blir mindre utrymme som behöver förstärkas med grus! Det blir som att man anlägger en "väg" eller en stig runt hela hagen som hästarna får traska på. Det finns många fördelar med det här sättet att bygga hagen på: Dels så rör sig hästarna naturligt mycket mera, särskilt om man lägger ut mat, vatten, saltsten, mineraler, vattentråg och sånt runt hela korridoren. Korridoren manar hästarna framåt för att se vad som finns bakom nästa krök, för att transportera sig mot mat och vatten och andra lockelser.
Man hindrar hästarna från att ta den kortaste vägen från A till B, och tvingar dom att gå runt hela hagen och utnyttja det mindre utrymmet maximalt. Summan borde bli att med mindre utrymme så rör sig hästarna trots allt mera. Samtidigt så kan man spara bete, grus eller hov-verkning(om underlaget är slitande) Det är alltså mer ekonomiskt. Samtidigt så är det otroligt stimulerande för hästarna. De är byggda för vandring!

teufel

Vi har använt krossat tegel som "fylle" för att inte behöva flytta hagöppningarna. Vi har skapat en "plattform" på ca 5x5 meter vid hagöppningen och strax utanför, så att hästarna kan välja att stå där och inte i lervällingen. Fast det sista gör det själva ändå ibland, om de känner för det. :)
De kan också stå där medan de väntar på sin tur att få komma in på eftermiddagarna, och man riskerar inte att själv fastna om nån rusar ut.

Vi använde vårt eget tegel när det byttes på boningshuset, men kolla annars i lokaltidningarna efter firmor som vill bli av med tegel. Idag kostar det för takläggarna att bli av med tegel, i och med att deponierna inte tar emot vad som helst, så om de kan få någonstans att dumpa ett lastbilslass, så är det bra.
Försök att få lastbilen att komma så nära hagen som möjligt, för tegel är både tungt och besvärligt att skyffla.

Vi lade en markduk först, därefter teglet som jämnades ut. Därefter måste man lägga ett lager grus ovanpå, tillräckligt mycket så att hästarna inte gräver sig ner när de skrapar med hovarna, samt så att de inte skär sig på vassa tegelkanter. Väggrus, s.k. 0-18 går fint.

Fördelen med att lägga tegel på markduken, jämfört med att lägga grus direkt är:
- Hästar är ju tunga. Med tegel jämnar man ut belastningen på marken.
- Tegel dränerar bättre än bara grus. Det blir alltså mindre risk att vatten blir stående efter regn eller snösmältning, om marken under markduken är mättad på vatten.
- Vid hagöppningar brukar marken sjunka med tiden. Tegel är billigt och man får mycket per volymenhet, dvs. det går snabbt att fylla upp en yta.

Mvh Patrick

lantidyllen

Ja vissa har ju snö och is åtminstonde drygt en månad till ;D
Norrland är bra ibland...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

365 Gäster, 1 användare
Sommaräng85