Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att glätta tyg?  (läst 2396 gånger)

Klararara

  • Inlägg: 98
Att glätta tyg?
« skrivet: 09 feb-08 kl 10:03 »
Finns det någon här som vet hur man glättar tyg?

Jag såg ett linnefoder i en jacka från 1700-talet som var glättat och det var så fint. Antagligen glättade man tyget för att få det mera följsamt, mera likt ett fodertyg helt enkelt. Förmodligen blir det även mera hållbart. Dessutom ser linnetyget mera exklusivt ut än om det behållits obehandlat. Jag tyckte det var så himla vackert...

Någon har sagt att man använder en slät sten och vax... Nån som vet något mera?

/Klara

Maran

  • Gäst
SV: Att glätta tyg?
« Svar #1 skrivet: 09 feb-08 kl 10:50 »
Jag läste en artikel någonstans om linneglättning, men jag kan tyvärr inte komma på var. Jag ska försöka leta vidare. Damen i artikeln brukade använda ett gammalt, tungt strykjärn i stället för en sten.
Jag tror att processen var ganska enkel. Dukar brukade hon vika först och sedan dra över en bordskant eller liknande. Sedan la hon tyget på ett plant underlag och använde strykjärnet för att gnida tyget, små partier åt gången. Jag antar att tyget ska vara lätt fuktigt som vid mangling.

Långt tillbaka kunde vitt vax användas för att öka glansen ytterligare. Mellan underlaget (en bordskiva eller bräda) och tyget la man ett mellanlägg av skinn för elasticitetens skull, men jag tror inte att det användes i ovan nämnda artikel. Kanske kan man testa med ett mellanlägg för bordsdukar?

Det ska tydligen finnas en tillverkare av gnidstenar i Sverige: Georg Haglund i Avesta.

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: Att glätta tyg?
« Svar #2 skrivet: 09 feb-08 kl 19:03 »
Vad skulle det kunna vara för typ av vax? Jag tror att det var vax på det tyget jag såg och inbillar mig att det var det som gjorde det så speciellt... Undrar hur man applicerar det på smidigaste sätt? Utan att det blir ett ojämnt resultat...

Skoj upplysning att det finns tillverkare av gnidstenar!

/Klara

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -

Maran

  • Gäst
SV: Att glätta tyg?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 22:06 »
Vad skulle det kunna vara för typ av vax? Jag tror att det var vax på det tyget jag såg och inbillar mig att det var det som gjorde det så speciellt... Undrar hur man applicerar det på smidigaste sätt? Utan att det blir ett ojämnt resultat...

Jag gissar att vitt vax = (sol)blekt bivax.

För några veckor sedan tänkte köpa jag ett strykjärn på loppis för att glätta med, men kom av mig. Nu blev jag inspirerad igen!

Klararara

  • Inlägg: 98
SV: Att glätta tyg?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 22:44 »
Jaha, vad kul att du hade såna funderingar!

Det kanske är dags att börja exprimentera då... Solblekt bivax har jag aldrig hört talas om. Är det bara att lägga fram en klump bivax i solen här nu under våren eller är det något man köper i den formen? Eller kanske man får välja ett tyg där den gula tonen tas upp i stället...

Har inte tänkt ut vad jag skulle vilja ha ett glättat tyg till, men det kommer väl...

/Klara




Maran

  • Gäst
SV: Att glätta tyg?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 23:25 »
Glättning är väl mest ett bökigare sätt att mangla, lämpligt när man har icke plana textilier (dvs kläder) som man vill behandla. Tyget kanske blir mindre stelt också. Det kan ju vara kul att prova. Det där med vax hade jag inte tänkt på innan du tog upp det. Ska göra ett försök någon gång!

Solblekning är den gamla metoden innan man började bleka med kemikalier. Jag tror att kemikalieblekt vax funkar lika bra. Solblekt vet jag inte om man kan köpa, du kanske kan kolla med biodlarfolket på forumet. Det går nog inte att bara lägga ut en klump i solen och få ett bra resultat, tyvärr.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 3 användare (1 dolda)
junneboy, Rospigg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser