Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gäss som rovfågels varnare?  (läst 2162 gånger)

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
Gäss som rovfågels varnare?
« skrivet: 08 feb-08 kl 19:52 »
Läste att gäss var bra för att varna höns mot rovfåglar / skrämma bort rovfåglar.

Är det riktigt?

I så fall hur många skall man skaffa för att få till en flock som trivs?
Och klarar de av köldgrader på vintern? (Har lanthöns som klarar någon minusgrad utan tillskottsvärme. )
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Pippi

SV: Gäss som rovfågels varnare?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-08 kl 20:18 »
Jeg har et par med Smålensgjess (norsk rase som likner litt på Skånegås, bare mindre) Jeg har opplevd at de bråker fryktelig hvis det er noe de mener er truende for mine høns og ender! Det kan jo da være noe så alvorlig som hønsehauk eller rett og slett en hund som har forvillet seg inn i hagen. Hønsehauken gikk ikke til angrep denne gangen, men om gjessene hadde klart å skremme den bort hvis den  hadde angrepet endene f. eks. vet jeg jo ikke, men jeg tror det er ganske sansynlig for de bråker fælt! Jeg har altså bare et par og de trives godt, men man anbefaler vel helst en gasse og to/tre hunner. De klarer seg veldig godt om vinteren, mine er ute hver dag, selv i mange kuldegrader. Om natten er de inne i huset sitt, og jeg har ikke noen form for oppvarming der, men masse halm på gulvet isolerer veldig godt!

Bruja

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 feb-08 kl 00:00 »
Hej!

Mina skånegäss varnar alltid med att trumpeta väldigt högt.
Börjar hundarna skälla så reagerar gässen direkt. Kommer en familjemedlem hem så säger de till.
Nog varnar de alltid!

Ja, de tål en hel del kyla. Mina har sitt ställe i ladugården om natten annars vill de vara ute mest, på vintern är de gärna i snön!

För att de ska föra oljud så räcker det med ett par.

mvh
Carmen

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 01:36 »
Får du inte tag på någon gås så köp en isländsfår hund!
de är oerhört vak samma på rov fåglar, kråkor, korpar skator osv..

vår islänning har räddat hönsen mer än en gång!!! ;D

Men gäss är ju också bra.. du får ju både ägg o stek till mårtengås i november.. ;)

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Fru Brahma

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 10:47 »
Gås er perfekte vakthunder !!!!
Di har et eget språk når det fare,og da reagerer ALLE,både folk og dyr...
Mine gjess sier fra når det er noe,ellers høres di omtrent ikke.Di bråker ikke om det ikke er noe å bråke for.
En dag kom det en hønsehauk på besøk for å finne seg mat.Mine Moskusender er veldig utsatt,di har jo ingen lyd.
Gåsa slo ring rundt dem og lagde veldig mye lyd.Hauken forsvant like fort som den kom.Gås er kloke og herlige fugler.
Di har også jaget på flukt rev.Lette å ha på vinteren.Trenger ikke varm eller lys,kun et lundt sted å sove med mye god halm.

Pippi

« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 13:29 »
Tror ikke man skal føle seg helt trygg på at gjess kan jage reven på flukt! Hvis man har en hel gåseflokk kan de nok skremme reven, men har man bare etpar stykker kan det nok bli et problem! Reven regnes som en av gåsas store fiender! :(

Fru Brahma

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 19:56 »
Klart man må passe på.Men gåsa lager så mye lyd ,at det i noen tilfeller er tid nok til å reagere FØR reven forsyner seg.
Natterstid kan det nok skje,om di ikke er vel forvart innomhus.
Så trygg kan man vel aldri være.
Det er jo det at dyra sover om natta,og mikkel er en lur fyr,det er han viden kjent for.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

1488 gäster, 4 användare (1 dolda)
skräptanten, Häggblomma, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser