Erfarenheter av Gotlandsruss?

Startat av Jullan, 08 Feb-08 kl 19:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jullan

Vi har fått erbjudande om att låna ett Gotlandsruss när den ena av "våra" shettisar ska tillbaka till ägaren för att bli betäckt senare i vår. Jag har faktiskt aldrig ens träffat ett russ, och skulle vilja veta lite om era erfarenheter av rasen. Är det trevliga hästar? Hur är de i lynnet? Bok/webbtips att läsa om russ?

Frances

Ett russ är mer "som en vanlig häst" jämfört med shettis.. Shettisar är väl dom mest luriga och envisa som finns ;D
Även om dom är större så behöver dom inte vara krångligare för ungarna, tvärtom!

[quote Ett russ kan ju försörja sig på trav om det vill sig väl ][/quote]

Nu tar du väl i lite ;)
men att bidra med en slant iallafall, det kan man nog hoppas på!
( ska byta ut en av våra shettisar mot en välstammad russstoföl...Räknar med att ungarnas intresse håller i sig ;) trots deras ringa ålder)

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

Citat från: guba skrivet 08 Feb-08 kl 19:53
Just därför jag inte ens överväger att det skall komma en shettis in på denna gård.

Ahhh... Men då skulle du komma och träffa våra små tjejer vi har här hemma  ;D. Nä, skämt åsido, jag fattar varför folk hatar shettisar. Har så smått börjat fatta hur bra shettisar vi har fått tag i! Och jag har också börjat förstå att andra hästar faktiskt inte är så tjuriga som shettisar heller :D. Det låter ju bra då, att russ kanske är lite "lättare" eller vad man ska säga än en shettis då.

Jullan

Nej, jag menar inte att du hatar shettisar ;), men jag har hört många som gör det. Och oftast är det ju av precis den anledningen som du anger. Men våra varken bits eller sparkas, tjura kan de dock göra. Destå större anledning att hålla fast i den bra shettisen man fått tag i då. Den ena vi har ville ägaren ha tillbaka för att fortsätta avla på, den andra får vi köpa loss. För ärligt talat kan jag inte tänka mig gården här nu utan henne! Jag bara störtälskar den hästen.

Frances

Enda som är barnponny med shettisen är storleken.. ;)

Jag hade en riktig sugga som liten. En riktigt riktigt elak en. Brukade anfall i hagen och kosparkade för det mesta..Men jag älskade henne :-*
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

Inte mer än att ha lett ut nån rackare i hagen.. Har fått för mig att de kan vara rejält envisa, men det kanske är fel?? Vi hade några travfolk inhyrda i stallet ett tag, varav en hade en dotter som haft ett russ, vilket tydligen var mer än vad papps klarade av.. ;D

Shettisar är ju helmysiga!! Sen morsan skaffade lilla ligist (se bildtråden) så förstår jag knappt längre hur man inte kan ha en shettis i stallet! Han är rasen till trots gudasnäll, och så himla rolig, speciellt när han får för sig att försöka hinna ikapp grannarnas travare ;D Man får alltid ett gott skratt med en shettis i stallet! Det enda man kan säga till hans nackdel är hullet.. "vaddå känna revben"?? ;D Det allra allra bästa med honom är dock att han hjälpt mig förbi den där skräckkänslan som infunnit sig så fort vagnen började rulla.. Inte en chans att ens den starkaste mänskliga skräck skulle bita på honom! Så nu har jag inte skräck för att köra längre!  :-* lilla tjockis!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

imze

Vårt russ är ett hår av hin... Det mest envisa jag stött på och helt ovillig att göra någon annan till lags än sig själv. Men vi får väl skylla oss själva, vi borde tänkt på att en ponny som används till att uppfostra unghingstar inte är någon snäll liten barnhäst... ;D

Vi har dragit lite timmer med honom nu och det verkar han faktiskt tycka är kul.

Fritjoff

Citat från: Jullan skrivet 08 Feb-08 kl 19:08
Vi har fått erbjudande om att låna ett Gotlandsruss när den ena av "våra" shettisar ska tillbaka till ägaren för att bli betäckt senare i vår. Jag har faktiskt aldrig ens träffat ett russ, och skulle vilja veta lite om era erfarenheter av rasen. Är det trevliga hästar? Hur är de i lynnet? Bok/webbtips att läsa om russ?

Min familj har haft flera gäng gotlands russ till våran ridskola. Dessa russ är ridna av mestadels nybörjar barn, som inte vet mycket om häst hantering så det blir mycket slit och dra etc.. Men dom är så lugna och tålmodiga med barnen!

Sar

En kompis hade ett russ när vi var små. Det var ingen riktigt trevlig häst så jag är inte helt förtjust i russ av den orsaken. Det är dock ganska fånigt att bilda sig en uppfattning med ledning av en häst så det finns säkert ett helt gäng charmerande russ därute. Mina favoritponnysar (som jag har erfarenhet av) är welshar, connemara och new forest. Mitt hjärta klappar också för arabkorsningar. Shettisar och russ går bort. :P

gimskogen

jag har haft mitt russ i 23 år... hon var tre år o fruktansvärt bortskämd då vi köpte henne.
antgligen mest hanterad av små barn som hon hade skrämt...
gick inte att binda, tränsa o leda...

Men när man fick visa vem som bestämde ... sen vart hon jätte trevlig!! :D

Men vårt russ blev de 2 FOLKA AV"  med hjälp av min kompis pappa som...

och jag hade henne kvar tills hon blev 26 år... då vi fick avliva henne...

Hon var oerhört pigg o glad, älskade hoppning och vi red dressyr ganska mycket... kunde lätt B i dressyr..  När små barn red så var hon trög o gick knappt fram åt.. när nån som kunde rida- så var hon mycket pigg... o lydde minst hjälp...

Russ är oerhört personliga o mycket trevliga... Precis som shettisar är de mycket smarta o klippska o oerhört envisa.. man måste vara bestämd o konsekvent ...
ovana barn kan inte fostra ponnyer själva... utan hjälp av häst vana vuxna..

de var vad mitt russ hade råkat ut för i sin barn dom...

Men jag skulle gärna skaffat mig fler russ om jag bara har tid...
Men just nu är vi häst lösa i familjen... pga tiden..

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Jullan

Ja, tack för svaren! Jag hoppas bara att det framgick att vi alltså tar emot henne för att vi (dvs vi vuxna) ska hålla på med henne. Inte som en häst till barnen, alltså! ;D

Iris

Åh, russ är den absolut underbaraste hästrasen som finns.... De är lagom busiga, envisa och alldeles alldeles underbara :-D Jag har tre stycken... och en illbatting till shettis....'

Ruus är verkligen så allsidiga, de används till ridning, körning och trav. De körs i skogen, på travet, mer finkörning. Tips är gotlandsruss i fokus. En jättebra sida för russfolk!!

Emmaibäcka

Den underbaraste häst jag haft var ett russ, en isabellfärgad ängel som var så genomärlig och snäll att jag bara ler när tänker på honom, har träffat andra trevliga russ oxå så han var nog inte den enda... ;)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

373 Gäster, 1 användare
Sommaräng85