Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förprövning av stallar  (läst 7830 gånger)

Gösta

SV: Förprövning av stallar
« Svar #20 skrivet: 13 feb-08 kl 20:17 »
Förprövningskravet kom 2005 att även innefatta kaniner. Detta är ingen nyhet.
Tidigare låg kaninen utanför detta krav. När f.d. Djurskyddsmyndigheten började skriva föreskrifter på löpande band kom kaninerna med. Att ingen undre gräns sattes berodde på att myndigheten inte ville att kaniner skulle finnas på svenska matbord.
Att förprövning inte trots detta har skett beror på att inget regelverk funnits att pröva mot. Detta har varit känt bland berörda parter hela tiden. Vad som nu aktualiserar detta är att Länsstyrelsen kan ta ut en avgift på 12.000 om ingen prövning sker innan uppstart. Senaste  uppgiften är att de ligger lite lågt men saken måste lösas. Jag kommer att träffa Jordbruksverket troligen redan nästa vecka för att hitta en lösning.
Hur det går ??? Vet ej! :-\
Återkommer så fort jag har ett besked.
Varför inte KAF informerar tycker jag låter konstigt. Vet i och för sig inte heller hur omfattande deras utbildning är. Bygger den inte på zoo-reglerna om sällskapsdjur?

lundbykanin

« Svar #21 skrivet: 14 feb-08 kl 10:31 »
Tillstånd för kaninuppfödning

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter om kravet på tillstånd enligt 16§ djurskyddslagen (1988:534) för hållande m.m. av häst, hund, katt och övriga sällskapsdjur DFS 2004:5 Saknr
L 120.

Inledande bestämmelser

1 § I 16§ djurskyddslagen (1988:534) finns bestämmelser om krav på tillstånd för den som yrkesmässigt eller i större omfattning håller, föder upp, upplåter, säljer eller tager emot sällskapsdjur för förvaring eller utfodring.

Sällskapsdjur utom hund och katt

6 § Följande verksamheter med sällskapsdjur utom hund och katt ska anses vara av större omfattning:

1. Upplåtande av 6 eller fler kaniner eller illrar per år

3. Förvaring eller utfodring av 6 eller fler kaniner eller illrar per år

7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Jag har gjort utdrag från DFS 2004:5 för de §§ som berör kaniner. Från början var det många frågor om tillstånd och då gav Djurskyddsmyndigheten ut en definition av yrkesmässighet och där finns följande text om kaniner, 2004-12-27.

När det gäller verksamhet med kaniner så torde frågan om yrkesmässighet endast uppkomma när huvudsyftet är att sälja kaniner.

Den som föder upp kaniner i annat syfte, t.ex. utställningssyfte är inte att ses som yrkesmässiga även om överskottsdjur säljs.

Med denna förklaring hoppas jag att alla förstår att det inte krävs något tillstånd för kaniner.

Är det yrkesmässigt måste man ju också deklarera för inkomsten. En hobby går väl sällan med någon vinst?

Åke Johansson

2008-02-14 08:00
Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund

så har skriver Åke Johansson på kaf sida. Det borde ju vara riktigt.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #22 skrivet: 14 feb-08 kl 10:40 »
Tillstånd för kaninuppfödning

övriga sällskapsdjur DFS 2004:5 Saknr
L 120.

så har skriver Åke Johansson på kaf sida. Det borde ju vara riktigt.

Observera att detta gäller sällskapsdjur. Inte f-n föder man upp kaniner till slakt och klassar dem som sällskapsdjur!! Isåfall ska väl kor, grisar etc också räknas som sällskapsdjur!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 14 feb-08 kl 11:02 »
Djurskyddslagen innehåller regler om tillstånd för djurhållning som bedrivs yrkesmässigt eller i större skala. Det är inte vad denna tråd handlar om.

Djurskyddsförordningen innehåller regler om förprövning av djurstallar.

Det Åke Johansson skriver har således ingen bäring på frågan om förprövning.

lundbykanin

« Svar #24 skrivet: 14 feb-08 kl 11:24 »
7 § Verksamheter med hållande, uppfödning eller försäljning av sällskapsdjur utom hund och katt som är av större omfattning, men inte yrkesmässig, undantas från kravet på tillstånd. Detta undantag omfattar dock inte verksamheter som innebär uppfödning av djur som avses att säljas som foderdjur.

Detta tolkar i alla fall jag som att vi får föda upp och sälja kaniner, så länge det inte är yrkesmässigt, utan prövning. Det är väl sällskapsdjur vi har, då vi bara säljer överskottet och inte gör "grova" pengar?
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 11:28 av lundbykanin »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 feb-08 kl 11:45 »

Detta tolkar i alla fall jag som att vi får föda upp och sälja kaniner, så länge det inte är yrkesmässigt, utan prövning. Det är väl sällskapsdjur vi har, då vi bara säljer överskottet och inte gör "grova" pengar?

Men det har inget med förprövning att göra. Fel lag.

Gille

• -
« Svar #26 skrivet: 14 feb-08 kl 11:51 »
Det efterfrågas vilken lagtext förprövning av stall finns. Sökt på SJV men hittar ej...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 feb-08 kl 12:00 »
Det efterfrågas vilken lagtext förprövning av stall finns. Sökt på SJV men hittar ej...

Djurskyddsförordningen. Detaljer i L35, L100 m fl.

Gille

• -
« Svar #28 skrivet: 14 feb-08 kl 12:31 »
Djurskyddsförordningen. Detaljer i L35, L100 m fl.
Hittar inget om kanin  :-\

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 14 feb-08 kl 13:03 »
Hittar inget om kanin  :-\

Nej, det är det som är problemet. Förprövning är obligatorisk, men det finns inga regler att pröva mot.

Gille

• -
« Svar #30 skrivet: 14 feb-08 kl 13:33 »
Börjar förstå problematiken...

lundbykanin

« Svar #31 skrivet: 14 feb-08 kl 16:52 »
Har mejlat Åke på kaf och bett honom ta reda på mer, bäst är om han går in här och tar en diskussion. Har även mejlat länsstyrelsen, väntar med spänning på ett svar.
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 17:07 av lundbykanin »

Gösta

« Svar #32 skrivet: 14 feb-08 kl 18:01 »
Ni måste skilja på tillstånd och förprövning. Det är två helt skilda krav.
Tillstånd lämnas av kommunen. Dessa tillstånd gäller oftast djurtillstånd. Har att göra med var geografiskt man tänker hålla djur. Till exempel är det svårt att få hålla 10.000 höns i ett villaområde! På en bondgård finns oftast ett djurtillstånd. Då räcker det med att anmäla tillskott av djurart som det kallas.
Förprövning däremot gäller stallbyggnader och att dessa skall vara anpassade till det nya djurslaget. Därför är förprövning på kaninstall omöjligt att genomföra. Saknas regelverk att luta sig mot. Varken L100; L35 eller L80 går att använda sig av.
NYTT:
Jag är kallad till Jordbruksverket i nästa vecka för samråd om förprövningskravet på kanin.  ;D Tydligen hjälper det med massprotester 8).
Får se hur det går. Kravet från organisationen är lägst 500 avelsdjur alt. att förprövning tas bort helt för kaniner.
Återkommer när jag vet mera.'
Kommer även att föra talan för sällskapsuppfödarna
Gösta

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #33 skrivet: 14 feb-08 kl 18:24 »
tack Gösta för din insats.

Det blir spännande att höra vad jorbruksverket svara.

Jag kan ju förstår att det är viktig med  bland annat passande stall-/burstorlek, men det skulle verkligen tars hänsyn med vilket syfte och omfattning man bedriver kaninuppfodring.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #34 skrivet: 14 feb-08 kl 18:56 »
Intressant i sammanhanget är ju följande: Jag har ett antal gamla burar. De är äldre än 5 år. Om jag vill byta ut en av dem, så gäller förprövningskravet (åtminstone fram till Göstas besök hos jordbruksverket)!

Edgar

Gille

• -
« Svar #35 skrivet: 14 feb-08 kl 23:00 »
Citera
Jag är kallad till Jordbruksverket i nästa vecka för samråd om förprövningskravet på kanin.   Tydligen hjälper det med massprotester .
Får se hur det går. Kravet från organisationen är lägst 500 avelsdjur alt. att förprövning tas bort helt för kaniner.
Återkommer när jag vet mera.'
Kommer även att föra talan för sällskapsuppfödarna
Gösta
Du gör en stor insatts. Tusen tack för det arbete du lägger ner!

Gösta

« Svar #36 skrivet: 15 feb-08 kl 16:32 »
Vid kontakt med Jordbruksverket i dag (fredag 8.15) vill de hålla ett enskilt möte som tar upp alla de frågor som rör kaniner i produktion. Produktion avser kött; päls; ull. Jag kommer även att ta upp hobbyuppfödning naturligtvis. Mötet kommer att läggas om ca 2 veckor.
Anser att detta ger betydligt mera än ett gruppmöte med andra djur inblandade.
Förprövningskravet kom 2003. Tidigare fanns ett antal djur uppräknade men 2003 fick dåvarande Djurskyddsmyndigheten för sig att den skulle innafatta alla djurslag. Alla dessa djur skulle ha förprövning från första individen!
Jag förutsätter att vi löser detta redan inom 2 veckor.
Tack för allt stöd jag fått i ärendet :D
Gösta Johnsson

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 15 feb-08 kl 19:59 »
Vill också rikta ett stort tack till dig Gösta, för ditt arbete.

Är helt övertygad om att hela "kaninsverige" står bakom dig.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Gösta

« Svar #38 skrivet: 16 feb-08 kl 14:34 »
Du som INTE har startat ännu med kaniner men tänker göra det, skicka efter blanketter för förprövning från Länsstyrelsen och fyll i dessa efter bästa förmåga så kan ingen hänga dig efteråt. Det händer troligen ingenting men det kostar heller ingenting. Blanketterna går att ladda ner på www.ab.lst.se/lantbruk
Gå till djurhållning och förprövning.
Djurskyddsbestämmelserna finns på www.sjv.se rubrik Djur och veterinär samt djurskydd.
Förhoppningsvis är problemet borta om ca 2 veckor.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #39 skrivet: 16 feb-08 kl 19:30 »
Du som INTE har startat ännu med kaniner men tänker göra det, skicka efter blanketter för förprövning från Länsstyrelsen och fyll i dessa efter bästa förmåga så kan ingen hänga dig efteråt. Det händer troligen ingenting men det kostar heller ingenting. Blanketterna går att ladda ner på www.ab.lst.se/lantbruk
Gå till djurhållning och förprövning.
Djurskyddsbestämmelserna finns på www.sjv.se rubrik Djur och veterinär samt djurskydd.
Förhoppningsvis är problemet borta om ca 2 veckor.

Vi som redan har startat upp då, ovetandes om detta? Och varifrån räknas uppstarten? Jag har sju kaniner inkl ungarnas kelkanin, men har ännu inte tagit några ungar. Blanketten skulle väl varit inne innan jag hade sju kaniner, men nu var den inte det, kan jag teoretiskt, om jag skickar in blanketter i nuläget, åka på böter trots att jag faktiskt inte visste något om förprövning? Antar att detta även gäller hönsen och ankorna?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser