Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt av Faverolletuppar  (läst 3858 gånger)

Inga-Lena

• Gäst
Slakt av Faverolletuppar
« skrivet: 06 feb-08 kl 20:06 »
Jag har 2 Faverolletuppar som jag tänker slakta för att äta. Har läst de andra trådarna om tuppslakt men inte hittat det jag vill veta.
Det jag vill veta är när, ålder och/eller vikt mässigt , är det bäst att slakta just Faverolle?
Hur mycket av levandevikten går bort när man , slaktar, plockar och tar ur fågeln?

Inga-Lena

• Gäst
SV: Slakt av Faverolletuppar
« Svar #1 skrivet: 09 feb-08 kl 11:37 »
Jag har 2 Faverolletuppar som jag tänker slakta för att äta. Har läst de andra trådarna om tuppslakt men inte hittat det jag vill veta.
Det jag vill veta är när, ålder och/eller vikt mässigt , är det bäst att slakta just Faverolle?
Hur mycket av levandevikten går bort när man , slaktar, plockar och tar ur fågeln?
Jag fick ju inga svar så jag svarar på några frågor själv då! Har slaktat dem nu. Och de vägde ca, 2,3kg/st levande och plockade och urtagna väger de ca 1,2 kg/st. De var 17v, ca 4mån gamla. Får se nästa helg om de blir bra Coq au vin av dem!
Det var otroligt smidigt att skålla och plocka dem! Har plockat oskollad fågel 2 ggr förrut, vilken skillnad!

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 feb-08 kl 13:31 »
Jag fick ju inga svar så jag svarar på några frågor själv då! Har slaktat dem nu. Och de vägde ca, 2,3kg/st levande och plockade och urtagna väger de ca 1,2 kg/st. De var 17v, ca 4mån gamla. Får se nästa helg om de blir bra Coq au vin av dem!
Det var otroligt smidigt att skålla och plocka dem! Har plockat oskollad fågel 2 ggr förrut, vilken skillnad!

Det var ju en bra vikt!! Blir säkert god Coq au vin   ;D, doppade du dem i kokande eller hett vatten?

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 feb-08 kl 16:43 »

Det var ju en bra vikt!! Blir säkert god Coq au vin   ;D, doppade du dem i kokande eller hett vatten?

Vattnet var nog lite för varmt. Jag kokade upp det inne och tog ut grytan, trodde det skulle svalna lite fortare än det gjorde. Men jag är nöjd. Skinnet gick sönder lite och det var pga vattnets värme tror jag.

anders 67

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 09 feb-08 kl 17:20 »
Är det inte just faverolle det ska vara i en Coq au vin,en kastrerad sådan sk kapun.
Fransmännen har ju olika raser till olika maträtter.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 feb-08 kl 17:28 »
Är det inte just faverolle det ska vara i en Coq au vin,en kastrerad sådan sk kapun.
Fransmännen har ju olika raser till olika maträtter.

Jag har läst om en fransk maträtt där det skall vara Faverolle men den hadr ett annat namn (om jag inte tar fel). Har skrivit och frågat om just det namnet på recept-sidan här på Alternativ men inte fått något svar. Någon här kanske vet, jag tror jag läste det i boken "Hönsraser" (ica förlaget).

morellen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 10 feb-08 kl 09:43 »
"petit poussin" står det i hönsboken

Manne

• Ljuset återvänder, pulsen stiger...
    • Södermanland
    • Hedlundarnas sida
« Svar #7 skrivet: 10 feb-08 kl 23:19 »
Jag brukar slakta mina Faveroller vid ca. 6 mån. tycker att de smakar "mer" då de vuxit lite till.
FANTASTISKT kött på denna ras.

// Manne
Stolt Far, Make och Man.(och ibland RADIKALBÖG.)
med Brahmahöns och Irländska varghundar.
Boendes i Stockholm.

BK

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-08 kl 12:03 »
Absolut >:(!
Menar de att man på fullaset allvar skall stå och operera ett fullt medvetet, obedövat djur på en uppochnervänd hink! Detta efter att man tränat en gång på ett dött djur? Denna operation är mer komplicerad än en katt kastration! Jag blir alldeles matt! >:(
Tror inte att detta är tillåtet i Sverige.

Inga-Lena

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 feb-08 kl 17:56 »
Nu har jag gjort Coq au vin av den ene tuppen. Vilket stolt ögonblick det var när jag serverade maken det i dag på hans födelsedag! Och hur gott var det inte, helt makalöst! Så slakt tillfället var nog bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 2 användare
Galaxie, Orakad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser