Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bli duktig på korv  (läst 24863 gånger)

louise

• Gäst
SV: bli duktig på korv
« Svar #60 skrivet: 28 feb-08 kl 21:46 »
ja då är du äntligen lokaliserad;) vill gärna veta mer om dina planer, hör gärna av dig på pm som sagt.

leifhh

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 16 mar-08 kl 18:42 »
Det jag brukar göra är att smaka av smeten innan den färdiga produkten.

Ett kokprov är bra. Även bra när man mal köttfärs så man vet att man har att göra med bra produkter.

Vi dkokprov så tar man helt enkelt en lite klick av den smet eller den färs man håller på med och lägger i kokande vatten. Därefter smakar man på den och får en vink om hur slutresultatet kommer att te sig.

Ang äldre kokböcker så finns det många bra recept, men det har mycket hänt på kötthanteringsfronten så kolla typ Jägarens nya kokbok för att få de senaste rönen på det området.

TobiasJ

« Svar #62 skrivet: 26 jun-08 kl 01:23 »
Lollo: Jag tycker det låter som en utmärkt ide! Man kan ju aldrig veta förrän man provat..
KÖR HÅRT!

MVH//Tobbe

idamaria

« Svar #63 skrivet: 28 jun-08 kl 20:34 »
hm...för att göra exklusiva dyra korvar kanske det inte funkar m fjälster från willys? Då kanske du måste köpa från slakteri eller om du har egna djur, för korvskinnet det är ju en ganska vesentlig del av korven.
Jag säger väl som alla andra, man måste respektera hantverket och inte tro att det är en enkel sak att göra korv. Själv har jag egentligen bara erfarenhet av blodkorv, vilket är en konst att göra, så den inte spricker, och att få rätt konsistens på smeten, och jag är bara en amatör på det. Jag har funderat mkt på att göra köttkorv för stekning, var med min mor och provade en gång, men den gången hade vi för kompakt smet.
Har du kommit i gång med att göra några korvar ännu Lollo?  Hur har resultatet blivit hittills? =)
« Senast ändrad: 28 jun-08 kl 20:36 av take »
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

louise

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 28 jun-08 kl 21:44 »
Nej, korvtillverkningen var till hösten, så jag har inte börjat. Men, det blir ingen griskorv eftersom det inte finns något vettigt slakteri. Grisarna går till liv. Skitförbannad blir jag. Fåren säljer jag nog som de är, i halvor å helor.

Men nu ska Eldrimner äntligen ha en nybörjarkurs i korv, endast en vecka, så kanske kanske kan jag lista ut ett sätt att få ledigt och ha råd med kursen. Det är ju stora drömmen att gå den!

Filip Skräplund

« Svar #65 skrivet: 28 jun-08 kl 22:32 »
Det behövs nog betydligt mer än nån veckokurs för att bli charkuterist.
Ska du sälja svindyra korvar bör du också själv tillverka fjälster, för att ytterligare kunna ge en närproducerad touch till anrättningen, och därmed höja exklusiviteten.  :)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

idamaria

« Svar #66 skrivet: 29 jun-08 kl 11:18 »
Men varför inte börja redan nu och exprimentera? och då kan du ju prova m köpes-fjälster, för en bra korv ska ju inte bara smaka gott, den ska ju vara bra stoppad också. Det är ju bra att ha provat lite innan man går en kurs också, så kanske man kan få ut mer av kursen, när den dessutom är så kort... =)
Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. Hebr. 13:2

louise

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 29 jun-08 kl 13:32 »
jaja skräplund, du kan ju dra igång den där diskussionen igen, jag tänker inte hoppa på.

Idamaria, man måste ha nåra döda djur för att kunna göra korv, frysen är tom.

Rexi

• kanonkaniner
« Svar #68 skrivet: 06 jul-08 kl 00:49 »
Var får man enklast tag på "riktigt" korvskinn och inte sånt i plast? ???
Rexar, Belgisk jätte, Frassar, vädur, hermeliner och vit lant, lilla silver samt Angoror. Myskankor, vaktlar, hästar, katter och hundar plus en del annat

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #69 skrivet: 06 jul-08 kl 01:30 »
I mataffären väl?

Våmhuskullan

• -
« Svar #70 skrivet: 06 jul-08 kl 13:04 »
Var får man enklast tag på "riktigt" korvskinn och inte sånt i plast? ???
jag hitta på ica här faktiskt! annars brukar inga specialvaror finnas härikring på mataffärer

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #71 skrivet: 06 jul-08 kl 13:30 »
I mataffären väl?

Ja, och har de inte hemma så kan man be dem ta hem. Kanske svårare om det är Ica som får sitt mesta kött fabrikspackat numera men, i en vanlig affär borde det gå bra.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #72 skrivet: 06 jul-08 kl 15:48 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=40917.0

I denna tråd har jag beskrivit en del korvskinn, även "riktiga" korvskinn utav plastmaterial.

Edgar

Sommartorparn

« Svar #73 skrivet: 06 jul-08 kl 16:06 »
Ja, och har de inte hemma så kan man be dem ta hem. Kanske svårare om det är Ica som får sitt mesta kött fabrikspackat numera men, i en vanlig affär borde det gå bra.  :)

Vanlig affär? Finns det några mataffärer som inte är med i någon kedja nuförtiden? ICA i Skara centrum hade korvskinn förra sommaren såg jag. Tror de kan ta in vad som helst som det finns efterfrågan på. Många ICA-butiker har lokalproducerade varor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #74 skrivet: 07 jul-08 kl 13:17 »
Vanlig affär? Finns det några mataffärer som inte är med i någon kedja nuförtiden?

Ja, än så länge finns det men, de blir nog färre och färre. Nya Espehallen i Ronneby tillhör inte någon kedja och har egen chark med riktig charketurist(!) fastän det är en mindre lokal butik.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

helleborus

« Svar #75 skrivet: 01 dec-08 kl 00:02 »
Lollo, blev det nån korv?

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #76 skrivet: 23 mar-09 kl 16:35 »
Förra veckan gjorde jag korv för första gången. Skall bli en lufttorkad "salamiinspirerad" korv. Givetvis inte provsmakad ännu men luktar gott gör den.
*Janne Jörgensen*

louise

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 06 apr-09 kl 21:50 »
nä, det har inte blitt nån korv än. Däremot två kortkurser i chark som var grymt bra. Å när jag bara kommer över en digitalvåg så ska här torkas kött! Å när vårens djurbyggen är klara ska det byggas rök!

Vurre

« Svar #78 skrivet: 06 apr-09 kl 23:07 »
Jag håller på dig, Lollo! Kör hårt! Och om några år när jag har tid att resa lite så kommer jag förbi och smakar på din rökta korv.
snus? vad är priset på en pris?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #79 skrivet: 10 apr-09 kl 11:59 »
http://www.fao.org/docrep/010/ai407e/ai407e00.htm Är en länk till FAO:s handbok om kött och chark i liten till mediumstorlek.  Jag har inte studerat närmare ännu.

Edgar

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 5 användare
Karlsdotter, simon.arvestrand, Tur-Johan, Vitis, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser