Verknings kurser odyl??

Startat av Travelerhorses, 05 Feb-08 kl 21:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Travelerhorses

Jag letar efter nån som kan lära mej att verka min häst själv ..även att slå på en tappsko.
Jag har letat kurser men finner inte nån .
Jag finns i Enköping.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Körven

Synd att du inte bor i Värmland,för i sådana fall så skulle jag visa dig hur det går till.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Frances

Visst ja! Gubben har ju föreläst där omskoning nån gång, att jag inte tänkte på det!

Har tänkt sådet ryker annars var jag skulle tipsa om det :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

Citat från: Körven skrivet 06 Feb-08 kl 10:31
Synd att du inte bor i Värmland,för i sådana fall så skulle jag visa dig hur det går till.

Körven

Ja det var ju synd :/
finns det böcker i ämnet som nån kan rekomendera??
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Körven

Jo då Lars Erik Magnussons bok Hovvård och hovbeslag den är utgiven på Liber-Hermods förlag.Såg den på Tradera vet inte om den är kvar.....annars kostar den nog närmare tre hundra kronor.

Körven

Frances

*Medhåll! En kanonbok, den fick vi lära oss utantill på gymnasiet! Alla borde kunna den! Rekommenderas, all baskunskap man behöver, om man nu inte är med i nån barfotasekt ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

Citat från: Frances skrivet 16 Feb-08 kl 12:40
*Medhåll! En kanonbok, den fick vi lära oss utantill på gymnasiet! Alla borde kunna den! Rekommenderas, all baskunskap man behöver, om man nu inte är med i nån barfotasekt ;)
Barfota är mina hästar visserligen men inte är dom i nån sekt för det *S*

Travelerhorses

Citat från: Körven skrivet 16 Feb-08 kl 11:13
Jo då Lars Erik Magnussons bok Hovvård och hovbeslag den är utgiven på Liber-Hermods förlag.Såg den på Tradera vet inte om den är kvar.....annars kostar den nog närmare tre hundra kronor.

Körven

Tack för tippset ,, hittade den på tradera:)

Körven

Citat från: travelerhorses skrivet 17 Feb-08 kl 12:41
Barfota är mina hästar visserligen men inte är dom i nån sekt för det *S*

Alla hästar som klarar av att gå barfota skall ju göra det.Det finns inget bra i att ha skor på hovarna som många tycks tro,det är en dålig kompromiss.Att hovarna skulle slitas ner är ju också något som somliga tycks tro.Ömmfotad kan närmast jämföras med när du går barfota,men efter någon tid så har foten bildat hårdhud som gör att du mer eller mindre kan gå som vanligt.Nere i Afrika där gick Negrerna barfota på fartygsdäcket utan problem,skulle du provat på det så hade du bränt dig.Det berode på att dom aldrig andvänder skor.

Körven

Frances

CitatAlla hästar som klarar av att gå barfota skall ju göra det

Det är ju just det!

Men vissa tycks tro att med lite märkvärdigt prat och särskilld verkning kan alla hästar går barfota, oavsett användning, därav min ironi mot "sekt".. ;)

Norrsken

Citat från: Körven skrivet 18 Feb-08 kl 10:45
Alla hästar som klarar av att gå barfota skall ju göra det.Det finns inget bra i att ha skor på hovarna som många tycks tro,det är en dålig kompromiss.Att hovarna skulle slitas ner är ju också något som somliga tycks tro.Ömmfotad kan närmast jämföras med när du går barfota,men efter någon tid så har foten bildat hårdhud som gör att du mer eller mindre kan gå som vanligt.Nere i Afrika där gick Negrerna barfota på fartygsdäcket utan problem,skulle du provat på det så hade du bränt dig.Det berode på att dom aldrig andvänder skor.

Körven

Hmm.. en liten varning för din liknelse där. Handlar inte endast om att gå barfta eller inte. På hur nära håll har du undersökt afrikaners hud? Jag råkar nämligen leva med en afrikansk man, som är väldigt tjockhudad, utan att ha gått så mycket barfota. vår son är också på många sätt tåligare än helsvenska barn, har aldrig haft minsta tendens till blöjutslag tex. Och då har han ändå en mor (mig) som är blekare och mer tunnhudad än de flesta.  ;)

Därmed har jag inte sagt nåt om nyttan att ha hästar barfota. Tycker att det är att föredra, när man har möjlighet.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

Citat från: drömmare skrivet 18 Feb-08 kl 14:17
Hmm.. en liten varning för din liknelse där. Handlar inte endast om att gå barfta eller inte. På hur nära håll har du undersökt afrikaners hud? Jag råkar nämligen leva med en afrikansk man, som är väldigt tjockhudad, utan att ha gått så mycket barfota. vår son är också på många sätt tåligare än helsvenska barn, har aldrig haft minsta tendens till blöjutslag tex. Och då har han ändå en mor (mig) som är blekare och mer tunnhudad än de flesta.  ;)

Därmed har jag inte sagt nåt om nyttan att ha hästar barfota. Tycker att det är att föredra, när man har möjlighet.
Jo då jag har lite erfarenhet av afrikaners hud,det är sant att deras hud är segare specielt om dom har vistats i väder och vind.Att sy ett sår på en sådan afrikan är som att sy i ett tracktordäck.Men o andra sidan så skall man nog inte dra några slutsatser av det heller,för det finns motsatsen.
I min ungdom var det sällsynt med mörkhyade personer,men det fans en flicka "svarta Malin"Hon var så ömfotad så jag fick bära henne,när vi hade varit och badat för det var tallkottar på vägen.
Det handlar inte så mycket om hudfärgen,utan det är kroppen som som stärker huden om den utsätts för nötning.Man kan jämföra en frökenhand med en grovsmeds hand,smeden är inte född med sina valkiga händer dom har blivit sådana pga arbete.Samma sak är det med hästens hovar.

Ytterligare ett förståndigt svar..................Körven

Jullan

Citat från: drömmare skrivet 18 Feb-08 kl 14:17

Men är inte det väldigt individuellt bara? Våra helsvenska jättebleka "tunnhudade" barn har heller aldrig haft blöjutslag t.ex.

För övrigt jag tycker också att hästar ska gå barfota (eller barnfota som min dotter säger) i den mån det är möjligt.

Frances

Men var går gränser för vad som är möjligt att gå barfota????

Djurskyddslagen talar ju sitt tydliga språk..Men barfota ivrare har en annan uppfattning vad som är möjligt... ::)

Körven

Citat från: Frances skrivet 19 Feb-08 kl 13:22

Djurskyddslagen talar ju sitt tydliga språk..Men barfota ivrare har en annan uppfattning vad som är möjligt... ::)
Det är ju där som kunskapen och erfarenheten kommer in.Tyvärr så kan man inte med någon metod verka bort ömfotheten,som vissa förespråkare lär ut.Det är så att vissa hästar är mer kännsliga och dom måste ha skor.Jag har en Appalosa som jag skor med flappskor på framhovarna,om jag skall rida längre sträckor på grusväg.Sedan så är det beroende på underlaget också,här var det något snille i Komunen som tyckte att det skulle vara stenkross stora som hönsägg.Det kändes även genom joggingskorna när man gick där.Även skodda hästar trippade ömfotat.

Urch ja Körven

Naturen

Jag har kört barfota på min fjording i fyra år, vist var hon mycket ömfotad fram i början och är det ennu men i mindre skala, jag använder boots när jag rider längre sträckor och där det är svår teräng men många kottar och sten.och broddade på vintern.
men hon har fått så fina hovar sen jag tog bort skorna, förut hadde hon alltid röta i hovranden, som man inte kom åt när hon var skodd, sen hadde hon mycke utflytningar fram, som är i prinsip borta nu, då jag kan hålla det tillbaka, jag fixar hovarna själv och sen tar vi upp en kille från värmland som är utbildad i barfotaverkning, så han har koll på hovarna.
så för mig blev det ett lätt val
Är en trevlig tjej med katter, hund och hästar, bor i natursköna Orsa Norra Dalarna

Norrsken

Citat från: Frances skrivet 19 Feb-08 kl 13:22

Utveckla gärna dina tankar där!

Vår vallack går alltid barfota på sommaren, vilket funkar utmärkt, han ömmar enbart om det är storgrus på vägen, vilket det sällan är. På vintern funkar det inte, blir som bambi på hal is, då behöver han sina broddar. Gammeltanten har fått gå oskodd bak nån sommar. Funkar skapligt. Men att sko av henne fram är inte riktigt att rekomendera. Min tanke är att det kan ha att göra med att hon är gammal, och har gått skodd hela sitt liv.. Vallacken har vi fött upp själva, och han fick inte skor på sig förrän han närmade sig fyra år, så för hans del tror jag inte att han är lika påverkad av skoningen..
Shettisen går oskodd året runt. Men då är han inte riktigt körbar på alla underlag. Dvs, det kan bli lite svårt vissa dagar vintertid (då det är halt).. Vet inte om han nånsin varit skodd, och i så fall har det inte varit länge i alla fall..

Det är ungefär mina tankar om förutsättningar. Vi har samma hovis året runt, och till alla hästar. Han verkar liksom lika bra som han skor ;)

Frances

Missförstå mig inte bara. Jag har inget emot att hästar är barfota, tvärtom!

Hälften av våra är barfota, våra travhästar har alltid varit barfota tills fötterna börjas slitas snett eller dom blir så ömfotade att dom måste ha skor.
Vintern brukar inte vara något problem, är dom vana att vara barfota så lär dom sig att hålla sig på fötter också :)

MEN dessa som tar betalt för att snacka  och gör en märkvärdig verkning som ska helst förvandla hästen..Har hört talas om massa mirakel som ska inträffa efter sånna verkningar! Typ att hästen blir 40 år och att krokiga ben på en gammal häst blir raka.. ::)

Och det ingår att hästen ska motioneras på grusväg en mil om dagen fast den är så ömfotad att den inte förmår sig att röra sig i hagen... Och eftersom den får massa hovbölder som ett brev på posten ska dom inte tas om hand utan skall värka ur på egen hand.....

Norrsken

Citat från: Frances skrivet 19 Feb-08 kl 16:34
Missförstå mig inte bara. Jag har inget emot att hästar är barfota, tvärtom!

Menade inte att du skulle ha nåt emot att ha hästar barfota, jag bara funderade hur du tänkte, eftersom jag inte lyckades utläsa det innan ;)

Fö så tycker jag att det mesta är vettigt så länge man inte låter det gå till extremer. Vilket tyvärr tycks bli vanligare och vanligare, när vanliga kunskaper tycks bil ovanligare... Nånstans undrar jag var det sunda förnuftet tar vägen.. Det finns ingen magi, det finns inget magiskt bett som löser alla problem. Inte heller löser man alla problem med att ta av skorna, eller ge hästen nåt speciellt fodertillskott. Se till att ha baskunskaper, och använd sunt förnuft så kommer man långt. Ingen vinner på att det bildas läger som drar åt det extrema på var sitt sätt!

machoman

Citat från: Körven skrivet 16 Feb-08 kl 11:13

Körven

Japp den är hur bra som helst.
Fråga din hovslagare om han eller hon kan visa dej, är du intresserad och kunnig så lär du dej allt du behöver ju mer du jobbar. Så gjorde jag själv för 15 år sedan.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

352 Gäster, 1 användare
Sommaräng85