Hur svårt är det att hantera en bultpistol, och att skära av halsartärerna på ett riktigt sätt - rent praktiskt? Man läser sig till, men vill ju gärna känna att man vet vad man gör när det väl måste ske.
......man har ju inte gärna ihjäl några för att öva.... 
Önskar att jag hade tagit tillfället att få lära mig ordentligt de gånger grannen slaktade hemma hos oss. Jag höll djuren, men tittade tyvärr inte så noga.
Tänkte bara dela med av min ringa erfarenhet. Jag var med om lamm slakten som tonåring, och "tog" ett par lamm då. Nu är jag över 30 och efter 12 år i storstad i USA, så kom jag tillbaks till fäderneslandet. I höstas var det lamm slakt, och jag hjälpte till igen.
Svårt är det kanske tekniskt inte, men det gäller att vara säker på handen och inte tveka när det väl gäller. Öva med bultpistolen - patronerna är billiga.
Var beredd i fall nåt går fel. Du är den enda som kan förkorta lidande som man själv förosakar. Jag ser till att alltid ha ett gäng patroner lätt tillgängligt (i en knäficka på ett par blåbyxor).
Efter bedövnings skottet så kan ryckningarna i djuret bli starka ibland, så det gäller att vara stadig på jorden när man sticker halsen.
Jag har märkt att om man är lugn, så är djuret lugn. Jag själv ser till att djuret får se lite grönt eller hö innan den får gå vidare, lite löjligt kanske men ritualer är bra ibland, det stillar sinnet.