Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera värmerör med ull? Brandrisk?  (läst 2343 gånger)

louise

• Gäst
Isolera värmerör med ull? Brandrisk?
« skrivet: 02 feb-08 kl 17:17 »
Har gammal ull som jag tänkte skulle gå att använda till isolering av rören från ackumulatortanken. Hur är det med brandrisk? Annat att tänka på?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Isolera värmerör med ull? Brandrisk?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 17:55 »
Har sett gamla värmeledningsrör med ullisolering.
Brandrisken är nog obefintlig med de temperaturer som finns i vattenledningar, men det kan förstås ta eld av andra orsaker.
Jag tror inte man behöver behandla ullen på något sätt utan bara linda den jämnt runt rören och fästa med tunn (~0,5 mm) galvad ståltråd som najas runt ullen.
Om man vill kan man ha ett lager tjärpapp eller vindtät papp runt ullen, det minskar luftcirkulationen och förbättrar därmed isoleringen.
Även pappen fästs med ståltråd som viras runt om.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 19:13 »
Tips! Tvätta ullen först!

ES

PopCorn

• www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 21:43 »
Jäkligt bra idé - har säckvis med ull.

Vad det gäller brandrisk så vet jag inte vad som skulle sätta fjutt på ullen då det för mig inte är känt med självantändning med dyligt.

Men måste inte rörisolering vara CE-märkt för att försäkringar ska gälla  :P
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 03 feb-08 kl 09:32 »
Jag har försökt elda ull vid flera tillfällen och det är bra brandskyddsmaterial. Tror det är mycket ylle i brandskyddskläder (eller iallafall var). Så till rörisolering är det nog helt okej! Skulle tro att det egentligen går att isolera runt skorstenen om man fått ner rökgastemperaturen - även om jag inte uppmanar någon till det.

CE-märkning har i regel med försäljning att göra. Ska du börja sälja ullisolering i större skala så borde du kanske gå ut och få en CE-certifiering på det hela - men det handlade väl inte tråden om.
Att isoleringen måste vara CE-märkt för isoleringens skull ställer jag mig frågande. Rätta mig gärna om jag har fel!

ES

wikhall

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 09:05 »
Gegga in ullen med lera. Då är det definitivt ingen brandrisk...

marivio

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 feb-08 kl 22:59 »
et är nästintill omöjligt att få ull att brinna, det går åt myket ved för att elda upp litegrann. Ull är flamskyddsäkert, för några år sen utlystes en tävling för att få fram flamskyddat material utan bomerade flamskyddsmedel och dulika giftigheter. Hon som vann tävlingen hade vävt ett ylletyg...

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser