Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lite mer frågor...  (läst 915 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
lite mer frågor...
« skrivet: 02 feb-08 kl 15:32 »
Jag har aldrig haft kanin innan eftersom jag är allergisk men älskar djur o vill att mina barn ska växa upp bland djuren.

om det nu är så att rosa är dräktig:

vad ska jag förbereda?
hur ska jag hantera kanin ungarna när som väl kommit ut?

Tacksam för svar

har ni något mer att dela med er är ni välkomna med all info ni bara kan ösa på till mig ;D

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

orloff

  • Gäst
SV: lite mer frågor...
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 17:15 »
Om det är en bra mamma sköter hon allt själv. Se till att det är rent och snyggt i buren när hon ska föda man ska inte vara där och "kraffsa"  när ungarna är födda. Mycket halm så hon har något att bädda med. 

Dandelia

  • Gäst
SV: lite mer frågor...
« Svar #2 skrivet: 03 feb-08 kl 00:33 »
Extra halm när det är kallt! De två av mina som haft ungar nu i vinter har bäddat med ännu mer halm under kalla dagar/nätter. Snacka om instinkter :)

Peta inte för mycket/ofta i boet om honan är förstagångsföderska eller ny hos dig. Jag har en äldre hona som fött förut som inte har särskilt mycket emot att jag kommer och tittar men några av mina yngre som inte har rutinen inne än, blir riktigt oroliga. Du märker hur honan reagerar!

Se till att det ALLTID finns vatten eller is att slicka på. Fräscht vatten minst två gånger om dan om du har utekanin den här årstiden! Gäller fö alla kaniner, inte bara honor. Vatten är dock extra viktigt för digivande honor.

/Dandelia

Miia

  • Inlägg: 56
SV: lite mer frågor...
« Svar #3 skrivet: 03 feb-08 kl 09:06 »
Första gångs mamma, håll koll så hon verkligen lägger ungarna i boet. Ibland hamnar de utanför och är man där i tid kan man lägga in dem där det ska ligga.

Första föderskor är jag lite mer försiktig med, att inte störa men annars brukar jag alltid kolla boet så inte döda ungar ligger där bland de levande. Brukar dock klappa mamman en del och gno runt i hennes spån för att inte lukta för mycket annat. Inte vet jag om det gör skillnad.

Första gången klarar en del honor det galant, andra lägger dem utanför, en del äter tillock med på ungarna och eller skadar dem när de föder.

Händer något sådant så brukar jag para om direkt och så går det lysande nästa gång, precis som de inte förstår allt men nästa gång då vet de.

Lycka till

Går själv och väntar på en första mamma här....spännande.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser