Jo,jag blev tipsad av en kompis som har får som också pratade om Listeria. Ja, vi ger dom ömsom ensilage, ömsom hösilage. Beror på vem vi köper av. Har tre leverantörer. Upptäckte dock mögel längs under höet... kasserade det direkt. Fördelen här är ju att vi har det så pass kyligt så silaget sällan hinner bli dåligt. Men jag tror att vi har kommit fram till en möjlig lösning! Eftersom vi har hagen på baksidan av gården och typ 2 meter snö + ingen traktor, så har vi manuellt utfodrat höet. Vi har studerat djuren noga nu då dom fått utfodring och till min förvåning så visade det sig att fåren knappt får gå i närheten av höet för getterna. Vi har brukat fördela på tre olika ställen i tro om att getterna skulle hålla sig till en... men så var icke fallet. Dom delade sig och gick till varsin hög. Vi tog då in alla får och gick igenom varje... kände och knådade! Dom var inte direkt tunna, men heller inte välgödda. Jag skulle väl kunna tänka mig att dom helt enkelt fått i sig för lite foder.
Eftersom tackan med 1 lamm klarade sig fint, och de andra tackorna som kastat haft 2 lamm. Bara en gissning!!!!! Idags läget så har vi delat på getterna och fåren helt, så dom har varsinna hagar att gå i. Pluss att vi har kapat en nyköpt bal som vi lagt i en ställning med galler runt så nu ska fåren få äta till sig ordentligt med total fri tillgång till hö så får vi se om det kan vara orsaken. Har en finullstacka som jag med garanti vet är dräktig... hon ska ha nångång i slutet på feb-början på mars. Jag håller tummarna. Var förresten inne på coop och bad dom lägga undan några säckar med bröd tills i morgon, det skulle dom göra. Däremot så har jag en annan liten fundering.... Nu när tackorna lammar/lammat är det någon risk att låta baggen gå med dom, eller bör man separera?? Har hört så olika... vi har ju 12 tackor och en bagge, hur gör ni?