Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterlamm  (läst 3405 gånger)

Falin

• -
Vinterlamm
« skrivet: 02 feb-08 kl 10:39 »
Nu när vi bygger om blir det ev. lite plats över, och då kom jag att tänka på vinterlamm. Dvs köpa in och slutgöda senfödda lamm över vintern. Då kunde vi erbjuda lamm till våra kunder en stor del av året. Men innan jag presenterar denna briljanta idé för sambon  :P, så vill jag räkna lite på det.

Så jag behöver siffror för näringsbehov. Vi har bra hösilage, men hur långt räcker det?

Betalar man per djur eller kg levandevikt, och vad ligger ett ungefärligt pris på när stallperioden börjar?

Hur många kvadratmeter per djur ska man räkna med? Jag vet ju vad lagen säger, men vill veta i verkliga livet också.... 

Och vilken/vilka raser är lämpligast för vinterlammsuppfödning?
« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 10:49 av Falin »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Vinterlamm
« Svar #1 skrivet: 02 feb-08 kl 11:28 »
Gotlandsfår som korsas med tyngre köttrasbagge är det som rekomenderas.

Här finns nästan allt du behöver veta om utfodring av Vinterlamm.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/hs_l_lan/utan_serietitel_hs_l_lan/UST00-15/UST00-15.HTM

Mera om läsvärt inköp av Vinterlamm.
http://64.233.183.104/search?q=cache:LAoIO2cAcWEJ:www.lantbruksforskning.se/ftpdoc/88613.pdf+vinterlamm+ink%C3%B6p&hl=sv&ct=clnk&cd=14&gl=se

Mvh Rosa  :)
« Senast ändrad: 02 feb-08 kl 11:47 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 02 feb-08 kl 11:36 »
Jag som trodde jag tagit mig igenom alla Växtekos lammpublikationer.  ;D Tackar!

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 04 feb-08 kl 11:42 »
Är efter att ha prövat några år inte övertygad om att vinterlamm är någon bra idé. Jag har haft tackor som lammat sensommar. Det är svårt att få lammen att växa efter ordning. För att växa rejält i höstmörkret behöver de äta mycket, speciellt kraftfoder, som är dyrt just nu. Jag har lagom slaktvikter och hög klassning, trots det har inte det höga priset vid vårslakt kunnat kompensera merarbetet och foderkostnaden.
Jag har provat med mindre kraftfoder. Då växer de inte. Det har kanske gått åt dubbelt så mycket kraftfoder, eller rnetav mer, mot vad jag normalt använder för att få fram samma mängd slaktkilo.
Men att kunna erbjuda sina kunder lamm på nya tider på året handlar ju kanske inte bara om ekonomi utan lite godwill också. Personligen har jag fått bäst ekonomi på lamm som föds nu (slutet dec, jan). De påverkar inte foderförbrukningen så mycket och hinner med att beta någon månad innan slakt i slutet va maj början av juni.

Ja, betessässongen har kommit tidigt här de sista åren.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 05 feb-08 kl 15:32 »
Jag hade ju 12 bagglamm som fick parasiter och var ena klena stackare när det var dags för slakt i höstas. Därför plockade jag in dem i stället för att skicka dem till slakt i år i stället. De äter och äter och växer men, bara på höjden.  ??? De är inte lika klena som i höstas och har lagt på sig men, är inte så runda att man vill skicka dem till slakt ännu.  :P Jag börjar misströsta lite och funderar på att skicka de som är mest hyfsade i hull även om det inte är jättebra. Så här i efterhand hade det kanske varit bättre att skickat dem i november istället och bara tagit skinnen i princip.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #5 skrivet: 05 feb-08 kl 16:40 »
Vinterlamm kan gå lite hur som helst. Det finns dock de som lyckas bra med nästan vilket utgångsmaterial som helst.

- Ensilage fungerar bättre än hö.
- Under senhösten är det svårt att slutgöda spec lantrasbaggar inomhus. Det blir bättre fram på nyåret. (Javill dina baggar uppträder helt normalt. Nu kommer de att växa bra om du ger dem rejält med kraftfoder. De blir nog fina till påsk)
- Ha inte könsmogna baggar som ska växa i närheten av tackor. (gäller spec lantraser)
- Klippning och avmaskning är viktigt särskilt när man köper in lamm.
- Man ska ha en våg som är lätt att hantera och väga ofta. Det kan hända att lammen reagerar olika på fodret och det kan bli behov av att gruppera om.

Putte E

« Svar #6 skrivet: 05 feb-08 kl 19:48 »
är de en fördel eller nackdel om vi syftar på växten att ge vinterlamm tillgång att gå ut i en rastfålla?

Henning

« Svar #7 skrivet: 05 feb-08 kl 21:48 »
är de en fördel eller nackdel om vi syftar på växten att ge vinterlamm tillgång att gå ut i en rastfålla?

Det beror mycket på omständigheterna. Vi har lyckats slutgöda bagglamm på svåra tider både inne och ute men de måste ha käk som de gillar och tål. Det är viktigt att de inte är i närheten av tackor under betäckningstiden. Prova dig fram och väg ofta.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 05 feb-08 kl 21:55 »
Det är viktigt att de inte är i närheten av tackor under betäckningstiden.

Varför får de inte vara i närheten av tackor? Mina kan höra och säkert känna lukten av tackorna. Äter de mindre då?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

« Svar #9 skrivet: 05 feb-08 kl 22:02 »
Varför får de inte vara i närheten av tackor? Mina kan höra och säkert känna lukten av tackorna. Äter de mindre då?

Ja, de har annat än mat i tankarna (särskilt gotlandsfår)

Dela detta:

* Inloggade just nu

1646 gäster, 4 användare (1 dolda)
torbjorn, torparhulda, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser