Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tror ni om elpriset?  (läst 9088 gånger)

Fridolf2

• Gäst
Vad tror ni om elpriset?
« skrivet: 01 feb-08 kl 19:23 »
Är lite i valet och kvalet..Vi har haft fastpris på elen nu i 5 år, det var 33 öre/kwh. Nu går det ut och vi har fått ett erbjudande om att teckna ett nytt..Men nu är priset 57 öre istället :o ( bara själva elpriset alltså) Känns verkligen häftigt måste jag säga..Vad betalar ni andra tro?? Och vart kan det vara på väg..upp eller ner? Nu känns det verkligen akut att få igång vindkraftverket snabbast möjligt! ;)

Tompas11

• Västmanland
SV: Vad tror ni om elpriset?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-08 kl 22:53 »
Då har du haft billig el i fem år och får nog vara glad för det. Elpriset kommer med all säkerhet att stiga framöver. Finns väl knappast något som blir billigare inom energisektorn. Själv betalar jag 49,80 plus alla avgifter och moms.
If it doesn't work, chrome it!

Anso1971

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 19 feb-08 kl 23:24 »
Vi har rörligt elpris, bra miljöval. Kostar 49,76 plus skatt o moms o annat. Dalakraft.
Funderar på att byta till Telge. De har slutat helt med kolkraft. Månadens räkning hade blivit några tior dyrare med Telge, men va tusan....Jag har nog ätit semlor för en hundring i februari.

Tillägg:
Kan detta vara något?
http://www.nattaxa.se/index.html
« Senast ändrad: 19 feb-08 kl 23:48 av Anso1971 »
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 04 mar-08 kl 06:14 »
Hade 33 öre fram till kontraktet gick ut, nu är det 52 öre, jag band ändå priset i tre år. Troligtvis går priset upp mer än ner under denna tid.

Enligt all teori ska rörliga priser i längden bli billigare, men det gäller nog inte energi, det har under
åtminstone de 8 sista åren lönat sig att binda.

Men mest lönsamt är att minska förbrukningen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ca

« Svar #4 skrivet: 16 mar-08 kl 14:17 »
1:e juli är det aviserat att elmarknaden skall avregleras i Tyskland Frankrike Italien m.fl. Då är det fritt fram för våra svenska elbolag att sälja ström till Europa och få mer än dubbelt så mycket betalt för den. Är det någon som tror att elbolagens aktieägare tolererar att strömmen fortsatt säljs till oss för mindre än halva priset.? För de som inte låst elpriset så är det tid nu.

ollebolle

« Svar #5 skrivet: 16 mar-08 kl 21:36 »
Så länge vi har statliga Vattenfall så kan vi iallafall se fram emot lite lägre skatter. Redan nu betalar vi 50 miljarder i vinster till Vattenfall, Eon mfl som förhoppningsvis en del når statskassan.

Citat:

Vattenfalls vinst 2007 är rekordstor. 28,6 miljarder.
Vd Lars Jofsson berättar att det beror på at alla anställda “presterat bra”.
Och det är givetvis en del av sanningen.
Men den stora anledningen är nog att konsumenterna presterat bra. Alltså betalat bra.
Ur energisparande och miljöhänsyn är det nog nödvändigt. Alltför billig el ger aldrig omställningen till ett klimatneutralt samhälle en chans.
Men frågan är förstås vad pengarna ska användas till.
Vattenfalls produktion har framförallt ökat genom nya kolkraftverk i Tyskland. Den elproduktionen ökade med nära 4 procent.
Vindkraften står för under en procent av Vattenfalls produktion.
Vattenfalls planer de kommande tio åren är att investera 40 miljarder på mera vindkraft.
Samtidigt vill man satsa 100 miljarder på mera kolkraft.
Till ägaren staten delar man nu ut 8 miljarder i aktieutdelning.
Men frågan är om inte staten istället borde diskutera hur de resterande 20 miljarder som elkunderna gett Vattenfall borde användas.

Slut citat.

Kan man tänka sig att dela ut till kunderna på nåt bra sätt. Bonusavtal för rejält och hederligt inbetalda avgifter. 

Säg att vi får tillbaka 15 miljarder som bonus. Kan tänka mig att casha in 5000 kr tillsammans med 3 miljoner andra svenskar med elmätare.

Tack på förhand. Jag bjuder på förslaget.

ca

« Svar #6 skrivet: 03 aug-08 kl 12:13 »
Nu så här efteråt och med facit i hand så hade det varit bra att låsa elpriset eller hur. Dagspriset är ju 70 öre/kwh och detta är bara början till anpassningen till europas priser. Även om elbolagen skyller på "för mycket vatten" eller "för lite vatten" eller "en trasig elkabel under oslofjorden" så är nog orsaken till höjningarna elbolagens aktieägare som kräver optimal vinst. "Avreglering är fint det"

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 03 aug-08 kl 12:25 »
Bra incitament för att sluta slösa med strömmen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 03 aug-08 kl 13:31 »
Tänk dig att elpriset var det dubbla. Hur skulle du bete dig då? Vilken uppvärmning etc?

Jag gissar att det dröjer ungefär två år tills vi är där. För två år sedan var elpriset hälften av vad det är nu. Vad tror du?

Hur lång tid tar det för dig att byta uppvärmnings-system? Finns det annat du bör ändra på?

A.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 03 aug-08 kl 13:47 »
Tänk dig att elpriset var det dubbla. Hur skulle du bete dig då? Vilken uppvärmning etc?

Jag gissar att det dröjer ungefär två år tills vi är där. För två år sedan var elpriset hälften av vad det är nu. Vad tror du?

Hur lång tid tar det för dig att byta uppvärmnings-system? Finns det annat du bör ändra på?

A.

Det rör varken mig eller mitt företag i ryggen, det är inte ens 1% av företagets kostnader och om det blir knappt 2% så är det inte särskilt märkbart. Däremot anser jag att man ska energioptimera av ideologiska skäl, men det är något annat.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 03 aug-08 kl 13:49 »
Det är bara att brassa på med elen och köra bilen som vanligt om man känner för det och har råd.
Men oftast blir det då annat som får dras in på.
Jag kan inte se att det skadar sett i större perspektiv.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 aug-08 kl 13:53 »
Man kan ju alltid köra bensinsnåla bilar, släcka lampor mm och sedan flyga till söderhavet för de pengar man sparar.

Om summan av lasterna inte ska bli detsamma, får man helt enkelt se till att man drar in mindre stålar, om detta blir frivilligt eller av tvång får framtiden utvisa..

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #12 skrivet: 03 aug-08 kl 14:38 »
Förmodligen påverkas de mest som har någon form av eluppvärmning. Direktverkande eller värmepump. Och i övrigt låg konsumtionsnivå. Kan bli riktigt besvärligt för en del när elpriset dubblas en gång till. Men det är nog bara en tidsfråga.

Om utgifterna för el ökar så kanske man drar in på utlandsresorna. Eller känner sig tvingad att lönearbeta mer. Eller så väljer man att se över sina utgifter och minskar de som man tycker känns onödiga. Och ökar istället de man tycker känns mera givande. Utlandsresor, göra sig av med skulder, skaffa en gård eller lönearbeta mindre. Det finns många olika preferenser.

Om du vill bli ett offer för förändringar så bryr du dig inte så mycket. Ta ett djupt andetag och håll andan så länge du kan. Om du vill vinna på förändringarna så surfar du med förändringsvågen. Blir lättare och lönsammare om man kan surfa på framkanten av vågen. Men det kommer en till om en liten stund. Håll andan liiite till. Har du råd att anpassa dig? Har du råd att låta bli? Är du beredd?

Många (de flesta?) förändringar i vårt samhälle styrs genom att olika varor och tjänster blir dyrare eller billigare. Och folk anpassar sitt beteende efter det. Oljepriset är ett tydligt exempel. Men även elpriset. Skatter används ibland för att förstärka detta i "önskad" riktning. En del är snabbare att anpassa sig än andra. De som är snabba på att anpassa sig driver på utvecklingen, genom att minska lönsamheten för de lösningar som de överger, och öka den för de lösningar de går över till.

A.

bacchus

• Västergötland
    • Wienåret
« Svar #13 skrivet: 07 aug-08 kl 22:51 »
För att slippa bry sig om elprisets utveckling så är det bara att börja producera sin egen el. Har man ingen möjlighet att göra det hemma så kan man alltid gå med i ett vindkraftskollektiv eller liknande. Medlemmarna i vindkraftskollektivet jag känner till betalar 13öre/kWh + skatter oavsett vad marknaden i övrigt anser att elen ska kosta.

Investeringen var i storleksordningen 5500 kr per MWh/år man har rätt att köpa. Räknar vi med tex 6% ränta på det blir priset 46 öre per kWh. 

Så om de stora drakarna vill ta hutlösa priser för elen, strunta i dem.
"Jeden Tag, jede Sekunde triffst Du eine Entscheidung, die Dein Leben verändern kann."
-- Lola rennt

eka

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 08 aug-08 kl 08:43 »
Jepp, jag har också framidsäkrat min elräkning med investering i vindkraftspark. Funderar också på  att bjuda in investerare på en liten bergstopp jag har tillgång till för att se om det är projekteringsbart.

När utbyggnaden av kablar till kontinenten blir bättre kommer elpriset att stiga ytterligare. Vi kommer också att få tidsstyrda tariffer. 2kr kw är nog bara början innom några år.

Detta vet elbolagen så om man binder priset så blir det alltid elbolagen som tar hem vinsten.
Ta som exempel banker som med bundna lån aldrig chansar utan i kalkyelerna alltid ligger i överkant.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 aug-08 kl 17:33 »
Betalar 0,51 kWh, och sista månadens elräkning var på 470:-, av det var det 46:- el, resten är grundavg. överföring, skatter mm.
Höjs endast elen till det dubbla, blir det ingen dubbel kostnad.

eka

• Värmland
« Svar #16 skrivet: 08 aug-08 kl 21:44 »
Skatter ligger som procentsatser av elpriset så allt åker med upp. Sedan ligger momsen ovan på. Man betalar alltså moms på skatten!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #17 skrivet: 08 aug-08 kl 22:11 »
Köpa andel i vindkraftverk låter som en intressant idé!

A.

eka

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 08 aug-08 kl 22:17 »
Bor ni i värmland kan jag rekomendera Gässlingen. Vindkraftparken som byggs i vänern utanför Hammarö.
Det finns andelar kvar och gruppen håller dem åt privatpersoner. De har många förfrågningar från företag med minst ett av verken skall i första hand gå till enskilda.

http://www.vf.se/Nyheter/Karlstad/2008/Maj/Vecka-21/El-for-noll-kronor.aspx

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 08 aug-08 kl 23:40 »
Alla elskatter eller avgifter är inte procentuella i sin beräkning, men de har en tendens att anpassas över tid.
Jag hade hellre betalt rakt av per KWh, som det är nu, blir ju priset per kWh högre ju mindre man använder, detta kan väl vara tillämpligt i vissa samanhang som "mängdrabatt", men inom energisekton där det finns politiska mål att minska, skulle det snarare vara tvärtom.
Hög förbrukning skulle kosta mer.
Det blir inte lönt att dra ner mer på förbrukningen än jag redan gjort, då besparingen blir ringa i förhållandet till vad jag måste göra för att åstadkomma det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser