Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prefabricerat eller ej.. som kom att handla om att flytta hus.  (läst 6102 gånger)

Norrsken

• -
SV: Prefabricerat eller ej
« Svar #20 skrivet: 07 feb-08 kl 20:11 »
Vad är det för material som husen byggs av? Snabbvuxet timmer. Från var då? Lokalt, inte vad jag känner till, det kommer ofta från de större bolagens depåer i Norrland...

Hrrm.. Måste bara invända där. Norrland kan vara lokalt i allra högsta grad! Utgå nu inte från att alla bor söder om dalälven tack!! Ska jag bygga nytt blir det troligtvis i timmer, och ska jag bygga nytt blir det troligtvis i norrland (var annars :o) Fö är väl stenhus vanliga på gotland just av en liknande anledning!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 07 feb-08 kl 21:04 »
Mina föräldrar har ett "kataloghus" från 80-talet...dom blir inte glada när jag kallar det för fuskbygge :P . Dock är det så att varje gång jag sover hos dom vaknar jag och är täppt i näsan..nåt lurt är det. Mycket sunkiga material har använts av den "moderna" byggindustrin, spånskivor som utsöndrar formaldehyd, plastmattor med ftalater i, blåbetong, asbest (i fönsterbrädor, ventilationsrör, korkmattor, fasadbeklädnader, tak m m ), PCB och annat mumsigt :-\ .

(Och vad gäller tegel så är det inte farligt avfall, däremot avfall, och ett avfall får minsann inte användas hur som helst...)

Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

wikhall

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 feb-08 kl 09:43 »
Först, angående Norrland:

Jag har fötterna djupt i den västgötska myllan och har nu funnit det egna lilla paradiset här med familjen.

Hade det inte varit för det skulle jag omedelbart annars flyttat norrut, gärna någonstans utefter höga kusten. Norrland är helt underbart i den mån det får vara orört.

Sedan, ja, det här med lokalt...hmmm.. så om då t ex Polarbröd görs på vete odlat i västergötland, sedan körs det till Norrland och bakas och sedan hamnar det åter i Västergötland, säg på ICA Maxi i Trollhättan eller Alingsås, då kan det anses vara
producerat lokalt?

Angående timmerhus: Det är egalt huruvuda huset byggs med lera/halm, sten eller timmer.
Det är samma urgamla principer om värmeackumulering som det handlar om.

Och vad beträffar prefabhus finns det även där grader i det varmare stället där pepparn växer och han med horn huserar, se här t ex:
http://www.limatimmerhus.se

Och angående myten att folk var sjukare förr än nu, jag vet ett antal allergiker av olika slag, folk med cancer, hjärt/kärlsjukdomar, fibromyalgi, elöverkänslighet, utbrändhet etc som inte riktigt håller med. Visst.

Det var mycket skit förr. Men vem stod initialt för diktaten till att det var så?

Jo - samma slags krafter som står för diktaten att folk är sjuka idag.

Gårdagens sjukdomar är som dagens livsstilsrelaterade helt enkelt.

Har vi själva bestämt vår typ av livsstil? Ja, kanske många av oss på detta forum efter noggrant beaktande och dyrköpta erfarenheter av "ekorrhjulet".

Nu talar jag dock om den breda massan, "Svenne Svensson" som det allmänt kallas som lever som folk gör mest...

Hursomhelst, angående gårdagens problematik, en adekvat text om det hela från en av våra stora numera bortgångna kompositörer:

* * *

Varför är det ingen is till punschen

Text och musik: Povel Ramel, 1964

Herr Patrik han föll i schaggsoffan alltmed en belåten duns
efter att ha fyllt buken sin med sju åtta rätters luns,
tände en stor havanna nästan fetare än han själv,
stängde sitt jättegap
kring en ansjovisrap.

Sträckte sig över magen, fick ett punschglas uti sin hand,
ämnade skåla med sig själv för Kung och för Fosterland.
Fann hela kylarn torr och tom och punschen så gott som varm.
Fällde monokeln i sin harm
och vråla:

Varför är det ingen is till punschen?

Detta hände sig på den goda tiden,
den gamla goda tiden
då landet var en enda lycklig -
Leve Kung Oscar! -
idyll.

I pigkammarn låg Augusta både gammal och snäll och ful,
huttrande uti fyra meter tyg som hon fått till jul.
Dörren flög upp och korsdraget förtog fotogenens glöd,
lampan blev överflöd:
Herrn var tillräckligt röd.

Isen, Augusta! röt han till så råttorna dog av chock.
Pigan hon svara, knäppte en vägglus ifrån sin rock:
Iskarln har inte kommit hit, ej heller till mjölkaffärn!
Själv är jag lika brydd som herrn
och undrar:

den gamla goda tiden
Skål Moder Svea! -
idyll.

På snabbare tid än fyra bloss var Patrik utom sin dörr,
nu skulle iskarln lära sig en läxa som aldrig förr.
Han ropade kvickt en droska an och kastade sig däri,
kärran var vind och skrallt,
hästen var blind och halt.

Kusken han sa att sme´n som lovat sätta en hästsko dit,
hade besökt en tandläkare som var förstörd av sprit.
Trampborren hade missat och gått rakt genom munnens kind,
nu låg han dödssjuk på en vind -
Håll käft, karl!

den gamla goda tiden
Slå Dig för Bröstet -
idyll.

Innan man hade hittat rätt på iskarlens gamla skjul,
hade rätt mycket lera sprätt på Patrik från droskans hjul.
Byxorna var besudlade av sopor och jord och träck,
arg var han som ett bi,
dörrn slog han huvet i.

Inne i dunklet såg han några barbenta magra glin.
Ett av dom sade hostande av oset ifrån kamin:
Mor är i stan och tigger så en brödbit till kvälln vi får,
far dog i kolera igår,
förlåt oss!

Därför är det ingen is till punschen!

den gamla goda tiden
Leve Kung Oscar!
Skål Moder Svea!
Slå Dig för Bröstet! - idyll.

* * *
« Senast ändrad: 08 feb-08 kl 10:13 av wikhall »

Norrsken

• -
« Svar #23 skrivet: 10 feb-08 kl 20:45 »
Och vad beträffar prefabhus finns det även där grader i det varmare stället där pepparn växer och han med horn huserar, se här t ex:
http://www.limatimmerhus.se

Hm.. nu har jag inte hunnit detaljstudera länken, men vad har han med horn där att göra? Inte för att jag i dagsläget planerar nåt bygge, men man vet ju aldrig.. Är det nåt lurt med just det företaget, eller är det nåt allmnt med timmerhusföretag som man bör se upp med? Det var väl nån annan leverantör som gör nåt slags "isolertimmer", där "timmerstockarna" är gjorda av två tjocka brädor med isolering i mitten.. Fusktimmer skulle jag kalla det.. Bra eller ej vet jag dock inte, men knappast genuint.... Lite funderingar bara. Jag kan inte, så jag är bara nyfiken!

wikhall

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 11 feb-08 kl 08:35 »
Jag talar om prefabhus överhuvudtaget kontra att bygga själv i lösvirke.
Det senare är mycket mer arbets- tids- och insatskrävande för egen del, men du styr själv över vad du får. Och du får det som regel mycket billigare dessutom och kan själv styra över arkitektur, planlösning och materialval så mycket eller lite du själv bestämmer.

Vad jag menar med "han med horn" etc är att det finns bättre och sämre varianter av prefabhus. Måste man välja väljer jag miljoner gånger hellre limahus framför smålandsvillan...

ersam

• -
« Svar #25 skrivet: 11 feb-08 kl 21:43 »
Vad jag menar med "han med horn" etc är att det finns bättre och sämre varianter av prefabhus. Måste man välja väljer jag miljoner gånger hellre limahus framför smålandsvillan...

Tänk den dagen då Limahus släpper Smålandsvillan i timmertappning! Det blir nått!

ES

yllevargen

« Svar #26 skrivet: 11 feb-08 kl 23:31 »
När det gäller energiförbrukning i samband med hus så är själva produktionen en mycket liten del. Max 5% av den energi som huset förbrukar totalt under sin livslängd (räknat med byggindustrins korta ögon, dvs 50-100 år)
Så då spelar det ingen större roll om det är prefabricerat eller inte.
Det stora problemet, som nån var inne på, gäller ju hur huset håller. Med prefabhus och alla andra hus så är det sällan den som bygger huset som ska förvalta det. O då tjänar man ju på att snåla så mycket som möjligt. Om man däremot vet att det är man själv som ska underhålla huset så finns det ju större anledning att tänka lite långsiktigt.

Jag studerar till vardags till arkitekt, o prefab eller inte prefab är ofta diskussion. Tendensen är ju att mer och mer byggs enligt ikeaprincipen, vilket också förminskar arkitektens roll till att designa hus 1 2 och 3 och sen var det klart. O det är ju lite trist när man nu är road av att rita hus...
Jag tror kanske inte att själva principen behöver vara fel. Prefab som idé skulle kunna vara bra, men oftast är kvaliteten idag dålig. Men om man tänker sig att det fanns färdiga husbitar som man själv kunde sätta ihop och kombinera till sitt eget bygge, då kunde det kanske vara en rätt bra grej? På nåt sätt tycker jag inte att det känns som så stor skillnad på prefab hus och maskinsågat storskaligt avverkat virke. Det senare är bara att varje modul i bygget är mindre vilket ger fler kombinationsmöjligheter...
Timmerhus är ju ett typiskt modulsystem. Lätta att ta isär och sätta upp nån annanstans när man behövde bygga ut eller flytta...

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 11 feb-08 kl 23:48 »
Med en stomme av ramverk blir byggnaden mer renoveringsbar än det vanliga typhuset.
Jämfört med liggtimmerhus spar man mycket virke.

http://www.ramverk.com/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 feb-08 kl 07:07 »
Som att flytta ut på logen.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 12 feb-08 kl 11:06 »
Timmerhus är ju ett typiskt modulsystem. Lätta att ta isär och sätta upp nån annanstans när man behövde bygga ut eller flytta...
Lätta att ta isär? Lätta att sätta upp någon annan stanns?
Du har aldrig flyttat ett timmerhus. ;)
Vi slet som idioter med att lyfta bort stock för stock. Sen var det brutalt tungt att flytta till vagnen och inte vart det speciellt lätt att få ihop allt på slutet. Stockarna passade inte alls lika bra som från börja. Trodde flera gånger att kroppen hade gett upp för tid och evighet. ;)

När jag byggde garaget i lösvirke så byggde jag nästan allt själv utan hjälp av traktor med lastare mm. Om jag skulle flytta garaget så skulle det vara lika lätt att plocka ner det.

ersam

• -
« Svar #30 skrivet: 12 feb-08 kl 11:11 »
Oftast byggdes timmerstommarna ihop i skogen för att sedan torka. Därefter plockades de ner och flyttades. Har säkert med vana och erfarenhet att göra också...

ES

TW

• Finland
« Svar #31 skrivet: 12 feb-08 kl 17:49 »
Det finns så många myter om flyttning hus att jag vill försöka slå hål på ett par.

För det första så är timmerhusflyttning för hand inget enmansarbete. Skall man arbeta ensam så skall man minst ha en traktor med lastare, eller ännu heldre med hydraulisk skogskran. Är man därimot två går det ganska bra att arbeta för hand.

För det andra är timmerhantering ingenting man klarar med råstyrka. Det handlar om teknik, och att tänka först och lyfta sedan. Man sätter normalt mera tid på att tänka än på att lyfta. Jag var faktiskt oför till normalt byggnadsarbete efter en ryggskada då jag höll på som hårdast med timrandet. Det gick bra.

På en 8,5x8 m stor stuga i 6 tums timmer skulle jag tro att tidsåtgången för själva monteringen var långt under  200 mantimmar. Kanske litet på 100 timmar. Sedan tillkom grund och byte av ruttna stockar, så jag tror att tidsåtgången var omkring 500 mantimmar innan kroppåsen var på. Timran var ganska svårt skadad, och jag höll hög kvalitet på reparationerna. Jag arbetade mest ensam, men hade tillgång till traktor med frontlastare. Ibland var någon av gårdsfolket med och hjälpte att lyfta.

Resvirkesbyggnader går inte att ta sönder och flytta i delar. Virket blir sönderspikat.

Det här är bara baserat på mina begränsade erfarenheter.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 12 feb-08 kl 22:35 »

Resvirkesbyggnader går inte att ta sönder och flytta i delar. Virket blir sönderspikat.
Inga problem att flytta. Men man får såga av syll och hammarband. Så att man kan ta några meter komplett vägg i taget.

När vi plockade ner ladugården och byggde om den till backstuga. (halva stugan grävdes in i marken.) Så var vi rätt många men det var ändå fruktansvärt tungt att lyfta bort stockarna då "dymlingarna" eller vad dom nu kallas satt fast som bara den.

wikhall

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 13 feb-08 kl 14:01 »
Exakt. Så är det ju med timrade hus = oftast gamla hus.
Det går nätt och jämnt att få ned dem. Samma med gamla lador.

Där kan vi tala om kvalitet. Men det är min egen subjektiva åsikt...

Norrsken

• -
« Svar #34 skrivet: 19 feb-08 kl 20:53 »
Med en stomme av ramverk blir byggnaden mer renoveringsbar än det vanliga typhuset.
Jämfört med liggtimmerhus spar man mycket virke.

http://www.ramverk.com/

Intressant! Och i allt virrvarr av funderingar hit och dit undrar jag vad ett sånt bygge kan gå loss på? Funderar på ett hus nånstans runt 40 m2, med loft.. Nån som har en idé?

Filip Skräplund

« Svar #35 skrivet: 19 feb-08 kl 21:06 »
Intressant! Och i allt virrvarr av funderingar hit och dit undrar jag vad ett sånt bygge kan gå loss på? Funderar på ett hus nånstans runt 40 m2, med loft.. Nån som har en idé?

Ska man köpa allt färdigt blir det nog dyrt.
Men kan man köpa timmer, apterat i rätta längder så det blir lite spill, av en bonde och såga upp det på en gammal (eller ny om man har råd) Solosåg, så blir det inte så dyrt att fixa en sån stomme.
Eller man kan låta såga upp stockarna vid en småsåg i närheten.
En del timmermanskunskap behövs också.
Inte så ovanligt byggsätt i England och USA, kanske kan man hitta ritningar eller byggtips på nätet...
« Senast ändrad: 20 feb-08 kl 05:01 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser