Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inspiration,var är du?  (läst 2924 gånger)

jössesnesse

• Västergötland
Inspiration,var är du?
« skrivet: 30 jan-08 kl 09:21 »
Jag är en gammal(!) textil-nisse som har kommit av mig!
F.b  (före barnen) höll jag på med det mesta inom det textila området,men nu...
Hjälp! Stickorna måste hunden ha tuggat i sig,garnet verkar ha sprungit iväg på egna äventyr,vävstolen ligger i småbitar och blänger på mig på källargolvet och symaskinen ignorerar mig totalt!  :-\
Suck!
Allt jag äger bär jag med mig.
Resten får nån annan ta hand om.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Inspiration,var är du?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-08 kl 11:56 »
Hav förtröstan! Och kolla sen fototråden skapat i textil å sen resten av trådarna här på textil så ska du se att inspirationen kommer att flöda.

Barnen tar ju så klart tid och energi, men det är ju så roligt att skapa både till och med dem. Fördelen med barn är att de är små (ur textil synvinkel...) Det går fort att rafsa ihop nått fint åt dem. Hur stora är barnen? Jag själv har en på 2,5 och en i magen. Jag är inne i en velourfas och köper velourtyg så fort jag kommer åt. Å så ska jag sy både mjukdjur och kläder.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Elin P

• Gäst
SV: Inspiration,var är du?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-08 kl 19:52 »
Jag har också tappat inspirationen... Det känns som ingen idé att sy eller sticka något då materialet är dyrare än att köpa färdiga saker. Till barnen brukar det ju alltid vara kul och enkelt att sno ihop något av det man redan har liggandes, men nu har mormor fyllt deras kläd och leksaksförråd till bristningsgränsen! Visserligen i all välmening men det blir ändå fel.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 feb-08 kl 22:01 »
Har väntat länge på inspiration till att göra klart en sängkappa... men tog till slut och bara bestämde mig för att nu skulle den bli färdig... satt och knåpade länge och väl och nålade och nålade, sydde och upptäckte när jag var klar att jag vänt ena fjärdedelen fel så det var bara att sprätta upp nära på fyra meter plisserat tyg och sy om det hela. Blev färdig i går kväll och ska sätta fast den/klä sängen med den...
Har lite plisserat tyg kvar som borde räcka till en kjol, det blir nog ett projekt det med är jag rädd, har för många projekt som ligger till sig. Får väl ta plikten i hågen och sätta fart.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #4 skrivet: 06 feb-08 kl 09:36 »
Det är ju ett sätt, bara sätta igång helt enkelt å inte vänta på inspirationen. Då tror jag den kommer. Jag är full av inspiration men mitt väv/syrum är förseglat pga att vi har sork (förgiftning pågår) där inne. Å bevisligen är våra sorkar på gården inga harmlösa små gnagare utan hemska smittspridare av sorkfeber. Jag själv är väl numera immun men resten av familjen kan ju smittas. Så jag får hålla mig till stickning med det material jag råkar ha i andra rum..... ironiskt. För nu har jag ju för en gångs skull tid, och är frisk. Jag går bara hemma å väntar på att bebisen ska vilja bli född.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Lajsa

« Svar #5 skrivet: 07 feb-08 kl 12:54 »
Börja med något litet. Köp dyrt fint garn och sticka något litet förtjusande. Inget är så mördande tråkigt som never-ending-tröjor och koftor.
Kolla på http://www.yllotyll.com/
Där blir man alltid sugen.  Lycka till
Jag tycker att man ska vara ganska snäll mot sig själv och andra.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 19:43 »
Jag dammar av min gamla tråd i hopp om att få lite draghjälp av alternativare.

Så vad gör ni för kul grejer, alla textilare där ute?

Stickningen ligger nere sedan 3,5 år ungefär, av ovan nämnd anledning...

För tillfället syr jag ett lapptäcke till en pojksäng, bildbevis kommer senare!

Här!
« Senast ändrad: 25 aug-08 kl 18:38 av Ior »

annan

« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 20:49 »
klipp ett får, tova en boll, spinn en tråd, väv en grej, sticka en luva vettja, en sån evig tur att den äckliga sommaren börjar ta slut så att man kan sätta fart på inspirationen!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Ior

• I am a happy gal.
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 21:05 »
en sån evig tur att den äckliga sommaren börjar ta slut så att man kan sätta fart på inspirationen!
Åh, en själsfrände!  :-*

koko

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 aug-08 kl 16:59 »
Sjalens och tröjans tid är äntligen här, Gud vare lovad. :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #10 skrivet: 24 aug-08 kl 17:16 »
Här är en inspirerande syblogg för den som syr barnkläder:

http://ottopippi.blogspot.com/

annan

« Svar #11 skrivet: 24 aug-08 kl 21:13 »
Sjalens och tröjans tid är äntligen här, Gud vare lovad. :)

ärad vare gud i höjden
denna har jag gjort i slöjden

;)
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Elin P

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 sep-08 kl 18:33 »
Jag stickar för fullt just nu!! Knästrumpor, mössor, koftor och en tröja är vad som kommit till den senaste tiden. På planeringslistan ligger ännu fler mössor, sticka klart den ena koftan, benvärmare, en bebisåkpåse och en massa annat...
Min inspiration är FÖR stor just nu  ;)
Antagligen är det som fler sagt, sommaren är slut och nu behöver man lite varma gosiga grejer å krypa in i!

Senta

« Svar #13 skrivet: 15 sep-08 kl 13:57 »
Har suttit och läst hela tråden, med inspirationsbrist och allt. Själv känner jar det som att tiden inte räcker till för allt jag vill göra. Har precis stickat klart en dragspelsbasker till mig och "måste" nu stick en till min dotter som tyckte att den var super cool. (hon är 8 år) Inspirerade min mamma som snart är klar med sin basker. Håller just nu på med en moebius sjal, krångligt till en början, men fint blir det. Här får ni en bra beskrivning på en moebiussjal. http://www.wermland.nu/Stickning/Moebius.pdf
Lycka till.

Too see a world in a grain of sand -
And a heaven in a wild flower -
Hold infinity in the palm of your hand -  And eternity in an hour.

anette i bugared

• -
« Svar #14 skrivet: 15 sep-08 kl 15:00 »
Den verkar krånglig, men jag måste absolut testa. Det får bli kvällens projekt att sätta igång med en sån sjal.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #15 skrivet: 16 sep-08 kl 16:13 »
I slutet av sommaren köpte jag en hel radda helt nya böcker om stickning och hittade ju en massa inspiration!  :D  Favoriten just nu är en bok som är full av härliga, superenkla mönster till tröjor och sjalar, jag vill sticka dem allihop! Men jag ska börja med en...  ;)  Och så har jag precis stickat klart ett par lååånga pulsvärmare med både flätor och spets, i en höstig roströd färg, dem ska jag ha till en tunn, svart tröja... oh, så tjusigt!  :-[
Höns, stickning och pelargoner

Assistenten

• Får man inte choklad i himlen, vill jag inte dit!
« Svar #16 skrivet: 16 sep-08 kl 20:40 »
Vad heter favoritboken Yrian?
Jag behöver inspiration och enkla mönster...... ;D
Är man ute på djupt vatten, är det klokt att hålla munnen stängd....

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #17 skrivet: 17 sep-08 kl 13:16 »
"Designstickat", är skriven av Jytte Slente!  :D
Höns, stickning och pelargoner

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #18 skrivet: 17 sep-08 kl 13:27 »
Jaa, den är jättehärlig :)! Unikastrikk av samma författare har också roliga och ovanliga (men enkla) modeller.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser