Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor/gäss lite frågor  (läst 2345 gånger)

BK

• Västmanland
Ankor/gäss lite frågor
« skrivet: 29 jan-08 kl 19:55 »
Jag är sugen på att skaffa några ankor eller gäss.
Jag är helt okunnig om de olika raserna.
För att de ska kunna komma åt vatten att bada i måste jag ha dem helt lösa på tomten.

Finns det ngn ankras som är så stor att räven inte ger sig på dem?
Finns det ngn speciell ankras eller gåsras som är lätt att få tam och tillgiven??

Undrar också om man kan ha gäss, ankor och höns i samma hönshus?

amarantus

• Gäst
Re:Ankor/gäss lite frågor
« Svar #1 skrivet: 29 jan-08 kl 21:05 »
Jag är sugen på att skaffa några ankor eller gäss.
Jag är helt okunnig om de olika raserna.
För att de ska kunna komma åt vatten att bada i måste jag ha dem helt lösa på tomten.

Finns det ngn ankras som är så stor att räven inte ger sig på dem?
Finns det ngn speciell ankras eller gåsras som är lätt att få tam och tillgiven??

Undrar också om man kan ha gäss, ankor och höns i samma hönshus?

Vill gärna svara nej på alla dina frågor :) men jag vet att en del har höns och ankor ihop så det får bli en smaksak då ;)

När du nu vill ha tama Ankor så köp dem tidigt och vänj dem med dig.
Jag tycker att det där med raser är svårt för många ggr så är det individuellt. Mina Mignon är hemskt lugna o mysiga. Haft väldigt tama Roen,Svensk gul men då kläckt dem själv på köksbänken.

Så du ska nog köpa en ras som du läst på lite om och tycker är fina!

BK

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 29 jan-08 kl 23:13 »
Vill gärna svara nej på alla dina frågor :) men jag vet att en del har höns och ankor ihop så det får bli en smaksak då ;)

Av vilken anledning tycker du att man inte ska ha höns och ankor tillsammans?

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #3 skrivet: 30 jan-08 kl 06:53 »
av vad jag läst o förstått kan man ofta ha ankor o höns ihop, men har du gäss med höns så är risken stor att gässen dränker hönsen. Är själv nybliven gässinnehavare sen september. Hon är Italiensk och han är troligtvis Ölandsgås. De var oerhört snälla o hanterliga innan hon började lägga ägg. Ölandsgåsen flyger alltför bra för mig, men "fjäderfän" här på alternativ har knölgäss och en hel del kunskap..Hon menar att de är sååå snälla och trevliga. Hör med henne... Lycka till A
Den som har en lever får se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 30 jan-08 kl 08:40 »
jag har ankor och höns ihop, detgår bra, så länge ma ger dem vatten utomhus, jag har provat att ge dem vatteninomhus under vintern, emn ankorna slabbar så väldigt och hönsen vill inte gå i de blöta......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

amarantus

• Gäst
SV: Ankor/gäss lite frågor
« Svar #5 skrivet: 01 feb-08 kl 21:34 »
Ja såg att jag fick frågan om varför jag inte tyckte att höns o Ankor bör gå ihop? Som ovanstående skriver så blaskar Ankor rejält och då blir det för geggigt för hönsen att gå i!

Visst annars går det men själv skulle jag inte vilja ha dem ihop för på vintern vill jag kunna stänga till och ge vatten inomhus. Tycker att Gäss och Ankor skiter så mkt mer än höns så det är skönt för städningen skull också. Men allt handlar om hur stort man har det osv

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 01 feb-08 kl 21:36 »
under vintern går alla mina ankor och hönor ihop. de får vatten i ena delen av hönshuset samt ute. Jag delar upp dem när det närnar sig avelsäsong. Det blir mkt springande med vatten om man ska ha de i olika delar av ladugårnde under vinter oxå.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #7 skrivet: 01 feb-08 kl 21:44 »
Jag har i nuläget mina ankor ihop med hönsen men det funkar väl sisådär.
En andrik är på och biter sig fast i alla tuppar och åker kana efter dom.Ser rätt lustigt ut faktiskt.
Får ta och dela på dom i helgen.

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

amarantus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 feb-08 kl 11:23 »
under vintern går alla mina ankor och hönor ihop. de får vatten i ena delen av hönshuset samt ute. Jag delar upp dem när det närnar sig avelsäsong. Det blir mkt springande med vatten om man ska ha de i olika delar av ladugårnde under vinter oxå.

Jag har hönsen i en egen bostad! Ankor, Svanar i stallboxar på vintern för att sen flytta ut i hägn.
Jag bryr mig inte om ifall att ngn tycker att det är bra att blanda dem MEN jag svarade på VARFÖR jag inte tycker el vill ha ;)
Jag tänker Ankor med paddelfötter som tål blöta men höns är känsligare och därför blandar jag ej heller.
Ser inga fördelar alls hittills!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser