betäcka?

Startat av bondelinda, 29 Jan-08 kl 07:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

bondelinda

Hur gammal bör stoet vara när det betäcks första gången.

Har kollat på en 3-åring som jag ev vill köpa, men är inte så sugen på att ta föl första året jag har henne. Kan man vänta tills hon är 4, 5 eller 6?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

Det kan du lugnt göra! Inget som hindrar!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bondelinda

Hittade en annons på en 8-åring, är det försent att betäcka första gången då?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Ponnier

Stona är mkt bra på att reglera det där själva. 8År inga som helst problem. ;)
Du får det svar du förtjänar.

Falin

Mitt 17-åriga sto ska betäckas i år för första gången. Jag försökte ju i fjor också, men då satte nog en infektion stopp för det, så hon får en chans till.

bondelinda

Oj, trodde att man var tvungen att betäcka tidigt. Men vilken tur, då ska jag åka och kolla på 8-åringen...

Uddabudda

Det beror på hästen tycker jag. Min lite outvecklade 3-åring ville jag inte betäcka i fjol, det får bli i år som 4-åring i stället.

Citat från: bondelinda skrivet 29 Jan-08 kl 07:54
Hur gammal bör stoet vara när det betäcks första gången.

Har kollat på en 3-åring som jag ev vill köpa, men är inte så sugen på att ta föl första året jag har henne. Kan man vänta tills hon är 4, 5 eller 6?
Självhushåll till nytta och nöje

fjäderfän

man brukar säg att man ska betäcka första gången runt 4år men innan 10 om det är första gången men hör med en vet vad dom tror.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Norrsken

Är det första gången bör stoet vara mellan 4 och 14 år, var vad vi  kunde läsa oss till innan vi skaffade föl. Och då inte så att dessa gränser är några absoluta gränser. Men inte yngre än tre. Är stoet äldre så är det sällan nåt problem annat än just detta att hon inte blir dräktig om hon är för gammal. Vårt sto var 14, och det var liksom anledningen att vi betäkte just då. Känndes liksom att "ska hon få nåt föl så är det dags". Hon var alltså femton när fölet föddes, vilket gick fint! Hon var super som mamma! Men hon har å andra sidan alltid varit en sån häst som liksom bara funkar i alla situationer. Trygg i sig själv alltså ;) Pratade om detta med ålder med en kvinna som har arabstuteri. Hon tyckte att vissa av de ston som betäktes som treåringar inte fungerade lika bra som mammor (mentalt alltså) som de som fick vänta nåt år. Hennes åsikt var att hellre vänta ett år, och låta stoet mogna.

Tillägg, läste just ursprungsfrågan. Svaret på den är med största tydlighet JA! Det är inga problem att vänta med att betäcka ett sto till de är fem eller sex år! Det faller liksom väl inom ramen för det naturliga! ;) Handlar det om hur länge du kan vänta så har du gott om tid om stoet är tre år!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Falin

Jag skulle vilja tillägga att det är bra om de inte är i allt för god kondition också. Hellre lite småfeta än slimmade. Mitt andra sto kom direkt från tävlingsbanan för betäckning i 15-årsåldern, och det tog 5 semineringar innan hon tog sig, trots att hon haft föl när hon var 4.

Norrsken

Citat från: Falin skrivet 06 Feb-08 kl 19:08
Jag skulle vilja tillägga att det är bra om de inte är i allt för god kondition också. Hellre lite småfeta än slimmade. Mitt andra sto kom direkt från tävlingsbanan för betäckning i 15-årsåldern, och det tog 5 semineringar innan hon tog sig, trots att hon haft föl när hon var 4.

Stämmer! En tidigare ägare försökte betäcka vårt sto när hon skadats och inte kunde hopptävla mer. Hästen var dock fortfarande i tävlingskondis, och blev inte dräktig. Några år senare, när hon varit skogsmulle ett par år så gick det utmärkt! Det betyder dock inte att hon stod still, hon reds ungefär en timme om dan. Men hon hade tydligen varvat ner tillräckligt för att bli dräktig utan problem!

Frances

:o Då måste ni snacka fläskberg ;D

Varmblod tar sig defintivt lättare om dom har fått nån extraskopa foder innan ;)

Källa: jag själv
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Frances

Extra skopor..menade att man fodrar på dom lite extra inför betäckning, alltså ungefär som på flushing på får. ( det kanske går åt några skopor då ;))

Nej, har lite svårt för fläskiga djur. Feta =  överviktiga kan jag gå med på. Men tycker ändå att en märr i god hull är lättare att få dräktig än motsatta..

Borde vara samma på folk :D

Falin

Jag får väl vara tydligare då.... Inte FETA, men i överhull.
Tittar man på statistiken så är det ingen större skillnad på dräktighetsprocenten semin kontra naturlig betäckning, i alla fall inte på halvbloden.

Norrsken

Citat från: guba skrivet 06 Feb-08 kl 23:18När men inte kan känna revbenen någonstans längs sidan längre tror jag man kallar en häst för fet, det var det jag reagerade emot i inlägget ovan. Feta hästar är väl ändå inget att eftersträva.

Det är dock bevisat att feta ston är svåra ellet till och med omöjliga att få dräktiga.

Den definition jag vet är att revbenen ska kännas men inte synas. Kanske itne så specifik, men kan man inte känna revbenen är hästen definitivt fet! Sen ser det ju olika ut på olika raser. Ston, speciellt av tyngre raser brukar ju vara mer välvda över revbenen och jag har hört många säga att sådana ston är feta, trots att man i vissa fall kunnat räkna revbenen på dem ::). Och så hade vi en liten varmblodsvallack i vårt stall som var riktigt fet, men han såg inte så fet ut eftersom han hade varmblodets smäckra kroppsform. Men kännde man på honom så var det väldigt mycket daller utanpå revbenen.. Alltså, känn på hästen!! Ett sto som är lite bukig behöver absolut inte vara fet!!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

364 Gäster, 0 användare