Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hackers...  (läst 2159 gånger)

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
Hackers...
« skrivet: 27 jan-08 kl 18:42 »
Det är någon/något som tar sig in på servern emellanåt och ändrar i filer.
Ibland kan man se längst ned på sidan att denne är inloggad som Admin och kan då ändra vad som helst i forumet. Jag backuppar databasen ofta i väntan på att vi lyckas blockera hålet, men är ändå rädd någon sabbar forumet för oss.
Om ämnen/sidor försvinner eller något annat skumt sker, meddela mig snarast på petter@alternativ.nu eller 0515 - 72 05 72
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 18:44 av Petter B »

hildegard

• Östergötland
Re:Hackers...
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 18:48 »
Ibland får man inte svar fast man kryssat för "underrätta om svar" om det nu kan ha något med detta att göra

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jan-08 kl 19:54 »
På tyska websidan tecChannel.de finns det FEM documenterade säkerhetsproblem med forummjukvaran Yabb SE.
Varje nerd med tillräckligt kriminell energi och lite tyska- och MySQL-know how kan hacka den här server och bl.a. stjäla lösenord i kombination med epost adresser etc.
Servern är så säkert som en ladugård med vidöppna dörrar...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jan-08 kl 06:38 »
Det är någon/något som tar sig in på servern emellanåt och ändrar i filer.
Ibland kan man se längst ned på sidan att denne är inloggad som Admin och kan då ändra vad som helst i forumet.

Jag tycker denne Admin är inloggad för jämnan numera; nu till exempel. Man slipper känna sig så ensam så här på morgonen.

AndreasL

• Enkel och jordnära
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 jan-08 kl 15:12 »
Hej!

Har varit inne på sidan på två olika datorer och fått varningar om ett virus (En trojan) som angriper min dator från sidan tror jag? Mitt virusskydd lyckades avvärja attacken i ett av fallen men på den andra datorn var jag tvungen att köra lite olika program för att få bort det. Viruset ändrar din backgrundsbild i datorn och ser till så att du inte kan ändra den innan du har fått bort det. Kommer inte ihåg vad viruset hette men ska kolla upp det och posta det här. Är det något som man kan göra något åt?
Enkelhet och jordnära

Radar

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 28 jan-08 kl 16:20 »
Jag undrar om det är denne "admin" som avses här ovan.? http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?action=viewprofile;user=admin
Jag ser att ni använder röd text när ni hänvisar till denne. Ni använder även stort A i namnet. Det är därför jag undrar.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-08 kl 16:24 »
Jag undrar om det är denne "admin" som avses här ovan.? http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?action=viewprofile;user=admin
Jag ser att ni använder röd text när ni hänvisar till denne. Ni använder även stort A i namnet. Det är därför jag undrar.

Ja, det är samma användarkonto, det riktiga admin-kontot, men eftersom vi tagit bort administratörsrättigheterna för det så blir namnet nu i grönt, som för alla andra.

Radar

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 28 jan-08 kl 16:47 »
Är det fortfarande problem? Jag har inte varit in på Alternativ något i helgen och har idag inte fått någon virusvarning av mina säkerhetsprogram. Har heller inte upptäckt några andra problem med datorn.

Hackern har alltså lyckats lösa inloggningskoden för den rätte "admin" och på så sätt fått tag på även andras inloggningsuppgifter. Så då räcker det inte med att blockera "admin" för inträde. Hackern kan alltså utge sig för att vara vem som helst? Gemene man har ju visserligen inte rättigheter att kunna ändra något på sidan, så det är kanske inte så stor vits.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Petter B

• Administratör
    • Västergötland

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser