En något ovetenskaplig och grov jämförelse, jag letade reda på uppgifterna på en vanlig kolvkompressor, med 1 kWh fyller den ungefär en tank på 1m2 med med 6 bar. Med den dåliga verkningsgraden en vanlig kolvkompressor har kan man väl lugnt utgå ifrån att man inte kan lagra mer än 0,5 kWh på 1 m2 volym med 6 bars tryck, att man alltså skulle behöva 2m2 luft med 6 bars tryck för att lagra 1 kWh. Ingen exakt uträkning, men det antyder iaf att vanliga bilbatterier spöar att ha energin sparad i 6 bars tryck så länge det handar om att spara energi för dagligt bruk, som tillexempel för molniga eller vindstilla dagar.
Man kan ju gå upp lite från 6 bars tryck utan att matrialkostnaderna rusar iväg, men rätt snart ökar väl ändå den totala matrialkostanden per sparad energimängd i och med att trycket stiger.
Antaganden och beräkningar har jag medvetet lutat åt tryckluftens fördel, för att inte förkasta den ojuste, om jag antagit eller räknat grovt fel, eller bara lite till tryckluftens nackdel kan väl någon påpeka det, annars kan man väl se det som att spara energi med hjälp av tryckluft inte är ett särskilt attraktivt alternativ för "dagligt husbehov", redan innan man räknar med kompressionsvärmeförluster, vilka de på den tyska sidan som det hänvisades till lyckades få ner till 30% med hjälp av värme.