Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga litet timmerhus  (läst 3091 gånger)

AndreasL

• Enkel och jordnära
    • -
Bygga litet timmerhus
« skrivet: 27 jan-08 kl 00:14 »
Hej!

Jag går i tankar om att bygga ett litet timmerhus på ca 15m2, dels för att jag vill lära mig timmra och för att det är tänkt att bli ett litet hönshus. För att kunna bygga detta någorlunda rationellt har jag tittat på logosols sågverk med timmerfräs är det nån som har erfarenhet av en sådan? eller tips på andra alternativ för att genomföra mitt lilla projekt någorlunda rationellt?
Enkelhet och jordnära

Filip Skräplund

Re:Bygga litet timmerhus
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 00:31 »
Hej AndreasL

Overkill för ett hönshus.
Det går åt mycket virke till ett timmerhus, synd att "slösa" med det på några hönor, tycker jag nästan.
Det går att timra med kluvna stockar också, men det blir kanske inte lika snyggt.
Vill du lära dej timra är det bättre att köpa/låna några böcker i ämnet och timra på traditionellt sätt.
Eller hellre , gå en kurs innan du börjar på egen kula.
Timmerfräsen gör exakt jämnbreda stockar, det ger inte alls samma intryck som timring med yxa.
Rationell tillverkning kan du inte räkna med i något av alternativen, eftersom du håller på och lär dig.
« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 00:35 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

AndreasL

• Enkel och jordnära
    • -
« Svar #2 skrivet: 27 jan-08 kl 13:28 »
Håller med dig om att det kan tyckas vara slöseri med virke för några hönor men anledningen till att det ska vara ett timmerhus är att det smälter in med övriga ek. byggnader på gården och att det finns kvar till eftervärlden eftersom livslängden på ett sådant hus är rätt lång. Slog faktiskt till på en bok i ämnet från ica förlaget "Från stock till stuga" heter den väntar på att den ska dimpa ner i brevlådan. Har sett att logosol anordnar ju faktiskt timringskurser nån som vart på en sådan eller någon annan kurs i timring som kan rekomenderas?
Enkelhet och jordnära

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 27 jan-08 kl 14:33 »
Gränsfors bruk har timmerkurser. Har aldrig gått där men jag tror att den håller hög klass. Har för mig att det är en 8 dagars kurs. Kolla på internet. Sök på gränsfors bruk eller Lars Enander smide så hittar du det.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-08 kl 17:09 »
Svenljunga Naturbruksgymnasium kör en öppen kurs vecka 16:
http://www.vgregion.se/vgrtemplates/Start____42001.aspx
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 27 jan-08 kl 17:11 »
Finns massor av timringskurser, googla på timring+kurs.
Jag tror det är bästa investeringen, har du andra timmerhus kan det vara bra kunskap om något behöver repareras.
Maskinfräsning av timmer kräver långsmal skog, annars blir det mycket spill.
Dessutom är det dyra grejer, krävs nog många friggebodar innan den betalat sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser