Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ramformat i min paviljong?  (läst 1460 gånger)

ersam

• -
Ramformat i min paviljong?
« skrivet: 25 jan-08 kl 13:27 »
Antar att det är den eviga frågan men jag kör på! Kan ju alltid hänvisa till min nybörjardumhet!  ;)

Har som tidigare sagt SVEA som är 30x30 cm och funderar nu efter alla råd att byta format i min paviljong och upptäcker att Langstroth är ca 45 cm bred vilket torde innebära att jag kan få plats med två uppstaplingskupor där det tidigare stått 3 tråg. Låter det rimligt?

Då är frågan om vilken höjd man ska ha på ramarna Langstroth är 20,2 cm (samma som LN?) och Dadant 25,6 cm. Är 3/4 Langstroth ca 15,2 cm (har inte hittat någon uppgift men räknade ut)? Är det för lågt för yngelrummet?

Kanske man ska köra Langstroth rakt över?
ES

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Re:Ramformat i min paviljong?
« Svar #1 skrivet: 27 jan-08 kl 15:06 »
Hej!
Jag håller på att gå över helt till Langstrothbredd,
Det blir hel-dadant i yngelrum o 3/4 langstroth i skattlådorna.
Det som kan bli är att det kan behövas en 3/4 låda till förutom
hel-dadanten när det är starka samhällen.

Ska jag bygga en egen paveljong, så bygger jag nog egna yngelrum/skattlådor i 12 mm plywood.

Fördelen med 3/4 är ju att det inte blir så höga torn, lättare lådor också.
Mvh. Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Tuve

• Skåne
SV: Ramformat i min paviljong?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-08 kl 07:25 »
Jag har ingen erfarenhet av de format du nämner, bara av Svea/halvsvea och LN.
Jag vill bara säga att min erfarenhet är att det är onödigt meckigt med två olika storlekar i yngelrum och skattlådor. Vill man ha mindre tunga skattlådor kan man hellre bygga lådor för 5 ramar, istället för att de är lägre på höjden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser