Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många lamm ?  (läst 8116 gånger)

Taggis

• vänner
Hur många lamm ?
« skrivet: 25 jan-08 kl 13:23 »
Har en tacka som är född -05 som lammade 1:a gången i våras -07 hon fick då 3 lamm .
Av en man jag känner som haft får i många år "brukar" dom få 1 lamm första gången & 2:a lammningen 2 lamm .Så nu undrar jag hur vanligt är det med så många lamm 1:a lammningen & finns det nån risk för att hon får fler denna gången?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Henning

Re:Hur många lamm ?
« Svar #1 skrivet: 25 jan-08 kl 13:58 »
Din tacka var två år när hon lammade och då har de högre fruktsamhet än om de lammar första gången som 1-åringar. Hur många lamm de får beror på ras och kondition  vid betäckningen. För 1-åriga tackor är det inte vanligt med 3 st. Jag har varit med om det några gånger på gotlandsfår men då har vi flyttat bort ett av lammen.

På finull och rya är det nog vanligare med trillingar på ungtackor. Det vore kul att höra andras erfarenheter.

Det är ganska vanligt att en tacka som har fått tre lamm ena året kommer med ett enda nästa år.
Trillingar eller fler lamm är egentligen ett otyg. Det sliter hårt på tackan och ger ökad risk för fellägen och juverinflammation. Lammen blir dessutom oftast ojämna i storlek.

Två lamm varje år per tacka är det bästa för mig

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 14:09 »
Det händer att mina finullstackor får trillingar som förstföderskor, det är inte ovanligt.
Har mina tackor fått trillingar, så fortsätter de ofta med det (minst) - det är sällan de går ner på två eller ett lamm, medans de som får två lamm också gärna fortsätter med det. Men då är det som sagt ren finull, och fyrlingar är tyvärr också vanligt. Däremot så har jag ingen tacka som fått fyrlingar eller femlingar flera år i rad.

Jag håller med Henning om att det är ett otyg med de övertaliga lammen, jag får väga det mot finullens övriga positiva egenskaper. Jag låter heller inte tackan behålla mer än två lamm, och flyttar de övertaliga till en lammbarsbox efter 2-3 dagar. Det håller tackorna fräscha i hull och juver, ger tyst fin besättning och jämna slaktvikter.

Om du inte vill skilja ifrån de övertaliga så kan du bara tilläggsmata med lammnäring på flaska ett antal ggr per dag, de som är hungriga lär sig snart att komma när du visar dig! Lammkammare med Lammfor är också ett bra sätt att hjälpa upp de stora kullarna när de hunnit bli någon månad.

Lycka till!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

kobbe

• Småland
    • Ekoplantan
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 15:16 »
Jag har några tackor som är hälften finull, hälften leicester. Äldsta tackan brukar få tre lamm varje gång och vi låter henne ta hand om dom själv, vilken hon klarar utmärkt. Ungarna blir ungefär lika stora, inga fellägen och ingen juverinflammation vad vi sett.

Att "de övertaliga lammen" är ett "otyg" beror väl på hur man ser det. Om man inte har fåren för ekonomisk vinning och tackan och lammen mår bra så är det väl helt i sin ordning att få fler än två lamm/tacka.
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 15:40 »
Absolut Kobbe, inte heller jag har någon ekonomisk glädje av mina får - enbart trevligt umgänge och fina marker... ;D

Och då blir det ett otyg om man ska behöva oroa sig för juverinflammationer, undernärda lamm, dåligt hull på tackan osv

Det kan säkert gå bra för vissa djur att försörja tre lamm, men för min egen del har problemen blivit för många för att jag ska framhärda. Mycket beror säkert också på att mina får betar i första hand naturbetesmark, dvs inte så högavkastande att det blir så lätt för en tacka att försörja allt för många lamm. Två lamm går bra, men där verkar gränsen gå. Hos mig!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

agge

« Svar #5 skrivet: 28 jan-08 kl 15:02 »
Hur stor del har baggen i antalet lamm ?

Vi har Texel, med lite korsning på de äldre tackorna, och tre texel baggar.

I år har vi fått mest enfödda lamm ,
de äldre tackorna som jag tror har lite finull i sig har fått två.

Vi brukar inte fluscha tackorna utan tar det antal lamm det blir.
Förra året gjorde vi tydligen en oplanerad flusching i samband med betesbyte.
vi fick massor av lamm, flera trillingar ( vilket jag inte är så glad i )

Men hellre ett färre antal lamm o de växer sig stora ,än en massa små ynkar som jag hade i somras

Dela detta:

* Inloggade just nu

1582 gäster, 2 användare
Berberis, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser