Det händer att mina finullstackor får trillingar som förstföderskor, det är inte ovanligt.
Har mina tackor fått trillingar, så fortsätter de ofta med det (minst) - det är sällan de går ner på två eller ett lamm, medans de som får två lamm också gärna fortsätter med det. Men då är det som sagt ren finull, och fyrlingar är tyvärr också vanligt. Däremot så har jag ingen tacka som fått fyrlingar eller femlingar flera år i rad.
Jag håller med Henning om att det är ett otyg med de övertaliga lammen, jag får väga det mot finullens övriga positiva egenskaper. Jag låter heller inte tackan behålla mer än två lamm, och flyttar de övertaliga till en lammbarsbox efter 2-3 dagar. Det håller tackorna fräscha i hull och juver, ger tyst fin besättning och jämna slaktvikter.
Om du inte vill skilja ifrån de övertaliga så kan du bara tilläggsmata med lammnäring på flaska ett antal ggr per dag, de som är hungriga lär sig snart att komma när du visar dig! Lammkammare med Lammfor är också ett bra sätt att hjälpa upp de stora kullarna när de hunnit bli någon månad.
Lycka till!