Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den förbjuda etanolen  (läst 10949 gånger)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Den förbjuda etanolen
« skrivet: 25 jan-08 kl 07:13 »
 ;D Lyckan är total.. Nu är Forden värdig att kalla sig miljöbil tycker jag. Etanolen flödar i slangarna, märket på och allt funkar utmärkt.

Nån mer som kör okonverterad eller konverterat helt?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Den förbjuda etanolen
« Svar #1 skrivet: 26 jan-08 kl 18:08 »
Jag kör 30 % i min Mazda 626. Det blir c:a 7 % större förbrukning. Märks ingen skillnad i effekt.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
Re:Den förbjuda etanolen
« Svar #2 skrivet: 26 jan-08 kl 20:05 »
 :(Har ett 39000mila 2-liters 16v sierracombi-lik från -92 som jag har ungefär 2/3delar etanol i.
Lite pillrad för bättre andning, förbrukning, och effekt.

ca 20% utspädda trans-oljor, för att oljan inte ska vara så trögflytande.
Hade haft i det i motoroljan också om det inte vore för att jag lånar ut den ganska mycket, och då varvas 6500 till varvstoppet av dom som brukat låna den och då är jag rädd att det blir för dålig marginal på oljan om den är utspädd med diesel..

Största möjliga bakhjul för 10% högre utväxling och 5 kg luft i däcken så har jag kommit ner i 0,66 liter per mil, på långkörning i 85 km/h.

Är slöare med så mycket etanol i utan bränsletryckhöjning gjord.
Toppfart på plan väg med originalhjulstorlek enligt mätaren som säkert visar massa fel är ca 205-210 på bensin, nu ca 185. Rätt oväsentligt på en så trist skithög..
 
Förbrukningsskillnaden verkar vara ca 10% mot att köra på enbart bensin. Men har kört så lite på enbart bensin så jag kan inte säga mer exakt än så..

Trögstartad vid lägre temp än 2-3 grader utan motorvärmare, om jag inte manipulerar insprutet.

Går annars helt normalt. En antydning av småryckighet pga för mager blandning anar jag ibland.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #3 skrivet: 02 feb-08 kl 10:33 »
Är supernöjd.. under 2 grader får man ge kanske 3 startförsök o lite seg dom första 3 minutrarna.. men sen så.. går hon som en klocka.. *klappar om henne*  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

KALLEIBON

  • Inlägg: 8
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #4 skrivet: 22 feb-08 kl 18:51 »
Ska etanolen ersätta allt fossilbränsle idag så får vi nog sluta äta omgående,

Just nu så konsumerar vi här på Jorden ca 87 milijoner fat olja / dygn, produktionen ligger på - + 85 miljoner fat/dygn,

för att få fram 50 liter etanol så går det åt ca 2500 kg potatis, då är det inräknat att de maskiner som använts för odling & skörd & transporter av dessa 2500 kg potatis har körts på etanol,

 i dagens beräkningar så räknar man inte på det sättet, låt oss säga att allt det vete som idag odlas för att göra etanol av så måste också traktorer och skördetröskorna samt långtradarna köras på etanol, samt att konstgödningen som skall göra så att det blir nåt vete också framställs via etanol så blir det nog tämligen svårt att få den ekvationen att gå ihop........

SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #5 skrivet: 22 feb-08 kl 20:07 »
Jepp, etanolen är en politiskt baserad slakt av allt vad miljövänlighet heter.

Det var det sämsta av möjligheter utom på två punkter.
-Det är inte skadligt att få på huden.
-Det är billigt att konvertera bensinmackar till etanol.

Så miljövänlighet vägdes inte ens in i min mening.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #6 skrivet: 23 feb-08 kl 14:15 »
Är supernöjd.. under 2 grader får man ge kanske 3 startförsök o lite seg dom första 3 minutrarna.. men sen så.. går hon som en klocka.. *klappar om henne*  ;D

Motorvärmare gör underverk!

Etanol kan ju såklart inte ersätta alla fossila bränslen, det är bara ett av många alternativ. Men förnuftigt framställd etanol är i alla fall förnyelsebart och förbränningen ger inga extra CO2-utsläpp.

Slösa med etanolen ska man såklart inte göra!

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #7 skrivet: 09 mar-08 kl 08:26 »
Etanol ÄR ingen lösning! Det är Ebberöds bank. En återvändsgränd. Varför satsa på något sådant? Slösa tankekraft, resurser mm på något helt meningslöst!

Använd hjärnkraft o resurser på hållbara projekt och lösningar!

K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #8 skrivet: 11 mar-08 kl 13:28 »
Jag har en volvo 240  årsmodell 88 (insprut). Kan man hälla i typ 50% etanol i den helt orginal, eller måste man göra nåt? kan nåt hända mer än att den går lite dåligt tills man häller i mer bensin om man provar?

Ja, jag håller med om att etanolen är dålig, och att det måste finnas mycket bättre alternativ, t.ex biogas, disel gjord på skogsavfall och sånt. Men nu måste det vara bättre att hälla i den när den ändå finns än att köra på ren besin.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #9 skrivet: 11 mar-08 kl 13:47 »
För miljöns skull är det ingen mening med etanolen: det går åt lika mycket olja ändå, man förbrukar den bara så att säga via ombud.

Jag provade att tanka min gamla Escort med en blandning av bensin och etanol för att se om det var någon ekonomisk vits med det, men kom fram till att förbrukningen ökade så mycket att det inte lönade sig. Sedan dess har etanolen stigit mer än bensinen, så affären är ännu sämre nu.

 

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #10 skrivet: 11 mar-08 kl 14:14 »
Okay, skall testa ändå.
Fan man blir så himla frustrerad av att dom bestämmande har vetat om växhusproblemet i flera år och ändå så har det inte hänt något vettigt, dom kommer med nån sorts lösning som inte är annat än en jävla dekoj.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #11 skrivet: 11 mar-08 kl 14:19 »
Okay, skall testa ändå.
Fan man blir så himla frustrerad av att dom bestämmande har vetat om växhusproblemet i flera år och ändå så har det inte hänt något vettigt, dom kommer med nån sorts lösning som inte är annat än en jävla dekoj.

Ställ bilen ibland och cykla istället, så gör du nån skillnad i praktiken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #12 skrivet: 11 mar-08 kl 14:34 »
Jaman, jag brukar oftast inte använda bilen varje dag. Har funderat på att ha nån sorts kvot för mig själv, att jag får max köra 750 mil per år eller nåt sånt, å är man t.ex 2 i bilen räknar man bara hälften av milen, är man fyra 1/4 av milen, men men man kämpar ju för att "överleva" också.  :-\

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #13 skrivet: 11 mar-08 kl 14:57 »
Bra att du försöker dra ner på åkandet, då blir livet lättare för de som inte har lika lätt att minska förbrukningen.  :)

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

timmertomten

  • Inlägg: 257
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #14 skrivet: 11 mar-08 kl 16:51 »
ja, vissa "sporter" är ju så ädla.... ;)
Borde ställa upp med 245:an, då jävlar hade dom fått se på rök 8)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #15 skrivet: 13 mar-08 kl 02:06 »
Jag har en volvo 240  årsmodell 88 (insprut). Kan man hälla i typ 50% etanol i den helt orginal, eller måste man göra nåt? kan nåt hända mer än att den går lite dåligt tills man häller i mer bensin om man provar?

Ja, jag håller med om att etanolen är dålig, och att det måste finnas mycket bättre alternativ, t.ex biogas, disel gjord på skogsavfall och sånt. Men nu måste det vara bättre att hälla i den när den ändå finns än att köra på ren besin.


Dom 240-insprutsvolvo med lamdasond som jag använt har gått helt ok med över hälften e85.
Har en kompis med helt omodifierad 245:a -88-89nånting som åker på ca hälften e85.
Händer inget om man har i för mycket e85, annat än att den blir 'ryckig'.
Har ngn enstaka gång fått byta bränslefilter, verkar som om etanolen kan lösa upp gamla avlagringar? Vill du vara säker så byt bränslefilter efter typ 100-200 mils körning med mycket e85-inblandning.

Alternativet till e85 är bensin med dess långa komplicerade svår-renade molekylkedjor, är det verkligen bättre ????

Och hjääälp, vad får det för konsekvenser att vi pumpar upp skit som ligger inkapslat i jordens inre, som sen i förändrad form så småningom hamnar i atmosfären ????
Tanken är svindlande när det gäller konsekvenserna av mitt och andras handlande tycker jag, mycket svårt att överblicka för en novis som jag.. :(  :'(:P :P

Bäst är givetvis cykeln eller fötterna :)
Tur för min egenrättfärdighet att jag bara åker bil när jag transporterar saker pga arbete eller när jag transporterar folk ;) ;)       cyklar normalt annars...
« Senast ändrad: 13 mar-08 kl 02:10 av Misse »
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #16 skrivet: 13 mar-08 kl 02:27 »
Heja Palleman ;D ;D

Den sierracombi-skrothögen som jag skrev om tidigare i denna tråden kör jag numera på enbart e85, utan bränsletryckshöjning.
Har däremot gjort så att den enbart suger in rätt varm luft från grenröret, går bättre nu, och en aning snålare också.
En broms ligger just nu på lite grann, och ändå blev förbrukningen bara ca 0,94 liter e85/mil i tisdags när jag körde 60 mil blandad körning, varav ca hälften med andra bilar på släp, på dollykärra bakom=TUNGT.

Körde å andra sidan inte mer än ca 80 när jag inte hade bil efter på släp. Men hade ca 250-300 kg last inne i bilen..
Rätt ok förbrukning tycker jag.


Vad har ni andra här på forumet för erfarenheter, måste väl vara fler som blandar, eller kör helt på e85 ?????
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #17 skrivet: 13 mar-08 kl 12:38 »
Jag tankar ibland E85 när jag har plats för 30 l i tanken. Den rymmer 65 l så det blir nästan 50% E85. Det fungerar utan annat problem än att bränslefrbrukningen ökar c:a 10%. Jag försöker kompensera det lite extra med rullning där det går.

Hamnar på 7-8 l/10 mil. Ungefär samma på motorväg och i stan. Lite mindre på landsväg i 80-90 km/tim.

Mazda 626 2001 årsmodell.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #18 skrivet: 13 mar-08 kl 13:10 »
Har ngn enstaka gång fått byta bränslefilter, verkar som om etanolen kan lösa upp gamla avlagringar? Vill du vara säker så byt bränslefilter efter typ 100-200 mils körning med mycket e85-inblandning.

Halaj!

Alkoholer löser upp vissa polymerer (plaster) och elastomerer (konstgummi).

Olika alkoholer olika mycket. Jag tror att etanol är ganska snällt.

Det är något att tänka på. Bränslesystemet innehåller mycket plast och gummi.
Det kan ha med saken att göra.

//T

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Den förbjuda etanolen
« Svar #19 skrivet: 13 mar-08 kl 21:28 »
Heja Palleman ;D ;D

Den sierracombi-skrothögen som jag skrev om tidigare i denna tråden kör jag numera på enbart e85, utan bränsletryckshöjning.
Har däremot gjort så att den enbart suger in rätt varm luft från grenröret, går bättre nu, och en aning snålare också.
En broms ligger just nu på lite grann, och ändå blev förbrukningen bara ca 0,94 liter e85/mil i tisdags när jag körde 60 mil blandad körning, varav ca hälften med andra bilar på släp, på dollykärra bakom=TUNGT.

Körde å andra sidan inte mer än ca 80 när jag inte hade bil efter på släp. Men hade ca 250-300 kg last inne i bilen..
Rätt ok förbrukning tycker jag.


Vad har ni andra här på forumet för erfarenheter, måste väl vara fler som blandar, eller kör helt på e85 ?????

Bravo!! Kör nu min på 100%.. men kan ju ställa om den te bensin med en knapp.. men kallstartsproblemet har jag löst tillfälligt med startgas.. (finns ej motorvärmare på den)

Men förbrukningen liggerpå 1,2 l / mil inne i stan.. och kanske 0.85 l / mil på motorväg i 150 km/h  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

435 gäster, 3 användare
torbjorn, Bokohammare, matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser