Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Getfilmernas topplista  (läst 10092 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Getfilmernas topplista
« skrivet: 24 jan-08 kl 12:19 »
Här kommer en trådidé jag verkligen är stolt över...!  ;D
Låt oss lista alla filmer vi kan komma på där getter förekommer. De behöver inte ha huvudroller eller ha vunnit Oscar, men finns det en get med i rullen så ska titeln upp här. Om ni vill.

Jag börjar med en film jag såg i går: Babel. Massor med marockanska getter. Härliga bilder!  :)
« Senast ändrad: 24 jan-08 kl 12:19 av Caligari »
harstorp4.se

snarken

Re:Getfilmernas topplista
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 13:22 »
"Kill the goat!"

Griskultingarnas stridsrop från Disneys "Home on the range" - "Kogänget" på svenska. Geten överlever  ;)

En sökning på imdb ger vid handen att det finns 205 titlar med nyckelordet "goat" inlagt. Så det här kan bli en lång tråd...  ;D

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-08 kl 15:14 »
"Kill the goat!"

Griskultingarnas stridsrop från Disneys "Home on the range" - "Kogänget" på svenska. Geten överlever  ;)

En sökning på imdb ger vid handen att det finns 205 titlar med nyckelordet "goat" inlagt. Så det här kan bli en lång tråd...  ;D

Jag hoppas att det blir en lång och minnesvärd tråd. Men vi får kanske justera villkoren lite, så att vi bara tar upp getrelaterade filmer vi själva har sett. Eller? Annars kan vi ju lika gärna sitta och läsa på imdb...  :)

harstorp4.se

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #3 skrivet: 27 jan-08 kl 19:03 »
en gång i min avlägsna barndom fick vi se en film på skolan (svartvit och gammal redan då) som hette "Barnen från frosmofjället" de stackars barnen hade en get (lappget?) (jämtget?) med sej på sin förfärliga vandring genom lappland. geten hette Gullspira och jag blev jätteimpad! ett djur nästan som en hund (jag gillar hundar) och som man dessutom kunde mjölka, waow!
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #4 skrivet: 27 jan-08 kl 19:05 »
oj, där kom visst en bild på min egen get med, sorry
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

annika

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 27 jan-08 kl 20:14 »
Heidi , någon annan som kommer ihåg den?

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 28 jan-08 kl 09:22 »
Fröken fröken: Bra tips! Nästan gethuvudroll...! :)
Annika: Heidi? Nej, ingen aning. Ledtrådar?
harstorp4.se

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 28 jan-08 kl 11:25 »
Filmen "mannen som vandrar i september" handlar om en fäbobrukares vardag... bla getterna o buffring, mjökning ystning osv..

finns bl a att beställa på www.xfabodar.se
under "försäljning" där finns även flera filmer o annat matnyttigt om fäbod bruk..
 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Marrann

« Svar #8 skrivet: 29 jan-08 kl 09:42 »
Hej!
Filmen Dunderklumpen. Visst är det väl en pojke med en get där?

gurkan

« Svar #9 skrivet: 29 jan-08 kl 10:50 »
Hej!
Filmen Dunderklumpen. Visst är det väl en pojke med en get där?

Ja, jag vill bestämt minnas att det skymtade en get nånstans där!

Med risk för att inte bli godkänd vill jag lägga till denna scen ur The Holy Grail.  

Det är ju bara så fantastiskt roligt och det borde vara nån get med bland alla djur som kastas!

annan

« Svar #10 skrivet: 29 jan-08 kl 10:54 »
självklart är det en Get med i dunderklumpen, den är ständigt med pojken när dom jagar runt efter dunderklumpen som tagit skattkistan samt gosedjuren och gjort dem levande!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

annan

« Svar #11 skrivet: 29 jan-08 kl 10:57 »
gillas denna?

"The Legend of Earl 'The Goat' Manigault" (1996)

From the mean streets of Harlem come the greatest basketball player the world has never known

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: Getfilmernas topplista
« Svar #12 skrivet: 07 feb-08 kl 17:21 »
Jag kom på en till: Åter till Cold Mountain. Där finns en gumma som har getter och som slaktar en av dem, för att rädda livet på huvudpersonen (om jag nu minns rätt). Själv har jag aldrig varit med om getslakt, men kan inte låta bli att undra om inte slaktscenen är ganska romantiserad... Hon tar geten i knät och den låter sig lugnt stickas i halsen och tömmas på blod tills den inte lever längre. Vore intressant att få en kommentar från er kunniga. Borde inte geten få totalpanik?  ???
harstorp4.se

annan

« Svar #13 skrivet: 07 feb-08 kl 19:45 »
Jag kom på en till: Åter till Cold Mountain. Där finns en gumma som har getter och som slaktar en av dem, för att rädda livet på huvudpersonen (om jag nu minns rätt). Själv har jag aldrig varit med om getslakt, men kan inte låta bli att undra om inte slaktscenen är ganska romantiserad... Hon tar geten i knät och den låter sig lugnt stickas i halsen och tömmas på blod tills den inte lever längre. Vore intressant att få en kommentar från er kunniga. Borde inte geten få totalpanik?  ???

jag har för mig att damen i cold mountain var en "häxa" och hade speciell kontakt med sina djur. tar genast fram den ur hyllan och skall undersöka saken närmare

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 07 feb-08 kl 20:04 »
I westernfilmen Streets Of Laredo (1995) finns det en förståndshandikappad stum pojke som bara lever för sin älskade killing. Och hans blinda syster kan inte vara utan sin kyckling.
Båda barnen har starka biroller i filmen.

I slutet (som var väldigt tragist) får dom ta med sig sina älskade vänner när dom är tvugna att lämna sitt hem utan sin mor.

Gripande och gulligt. Klart sevärd. :D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 13 feb-08 kl 16:53 »
jag har för mig att damen i cold mountain var en "häxa" och hade speciell kontakt med sina djur. tar genast fram den ur hyllan och skall undersöka saken närmare

Några nya rön på den fronten?
harstorp4.se

segsäter

« Svar #16 skrivet: 13 feb-08 kl 18:00 »
Jag skulle vilja slå ett slag för den underbara filmen "Cave of the Yellow dog" som handlar om en familj i Mongolien och deras dagliga liv.
De har både får och getter!

annan

« Svar #17 skrivet: 14 feb-08 kl 13:45 »
cold mountain...

Några nya rön på den fronten?

jodå den stackars förrymde soldaten blir hjälpt av en väldigt "alternativ" tant i skogen, hon har en massa getter och en liten vit killing blir fint kelad med och sedan helt odramatiskt stucken i halsen med kniv och sedan omhållen tills allt liv runnit ur den. jude law blir sedan ompysslad av tanten som bor i ett litet "hus" fullt med örter hängandes på tork. när han är någorlunda frisk ger han sig av med en massäck bestående av getkött ost mm.

ps bredvid vår gård finns två gamla hagar som kallas killinghagen och getabacken :D

annika

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 17 feb-08 kl 09:01 »
Heidi är en barnfilm
 som går på tv då och då

Pedgren

« Svar #19 skrivet: 10 mar-08 kl 14:39 »
I filmen Stardust finns det ju med två getter. En som blir förvandlad från människa till get och en get som blir förvandlad till människa med tveksamt resultat.

« Senast ändrad: 10 mar-08 kl 14:43 av Pedgren »

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser