Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekonomi i myskankor?  (läst 1990 gånger)

sannah

• -
ekonomi i myskankor?
« skrivet: 22 jan-08 kl 16:42 »
kan man få ekonomi i myskankor respektive hönor? då tänker jag först och främst på om man räknar bort engångskostnaderna (hönshus, inköpskostnad för djuret) för de kan vara så olika

är det billigare att föda upp och slakta själv än att köpa fryst kyckling(/anka) i affären?
är det billigare att värpa fram egna ägg än att köpa från affären?
hur mkt kostar de i foder/vitaminer?
vad kostar de i strö eller liknande?
nåt mer som kostar ofta?

tacksam för svar!

amarantus

• Gäst
Re:ekonomi i myskankor/hönor?
« Svar #1 skrivet: 22 jan-08 kl 17:09 »
Vilken ekonomi menar du? pengar över in i plånboken? svar: Nej ingen ekonomi i Mysk o höns! Det går runt o lite minus ;)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 17:13 »
Detta ämne har diskuterats förut här på forumet.
Kolla in tråden "lönsamhet" som jag precis puttade upp:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=29027
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 17:16 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

sannah

• -
« Svar #3 skrivet: 29 jan-08 kl 10:21 »
pengar kvar i plånboken menar jag :)

visst är det väl så att om man skulle köpa kött/ägg från affären med samma kvalitet som det man föder upp själv så skulle eget bli billigast?

annan

« Svar #4 skrivet: 29 jan-08 kl 10:51 »
om dessutom myskankorna äter upp skadedjur (spansk skogssnigel) så kan du slippa få dina grönsaker uppätna och det är ju också pengar i plånboken.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

sannah

• -
« Svar #5 skrivet: 29 jan-08 kl 12:22 »
det är sant, sånt måste också räknas in, fler fördelar (förutom att de är trevliga djur :) )?

amarantus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jan-08 kl 12:47 »
pengar kvar i plånboken menar jag :)

visst är det väl så att om man skulle köpa kött/ägg från affären med samma kvalitet som det man föder upp själv så skulle eget bli billigast?

Bestämt nej ang ekonomi=Myskankor! varken köttdjur el stort intresse för rasen tyvärr!

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 29 jan-08 kl 13:31 »
Nja mina myskisar äter inte några mördarsniglar oas om sniglarna är små el. stora ,hade varit rena smörgåsbordet annars för dom här .
Lönsamhet finns det inte med mina höns el. myskisar men jag trivs & njuter av att ha dom gående här på gården  :-*.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 29 jan-08 kl 17:38 »

Där jag handlar finns så gott som aldrig ekolgisk kyckling, eller kyckling som som man kan veta har haft ett bra liv. Fanns det vore det troligen så dyrt att det skulle bli billigare med egna höns. Att få bra kvalitet och ett gott samvete är en anledning till varför jag vill ha höns. Värt mer än pengar + att det är roligt. Säger jag som inte ens har fått hem mina första höns än...  ;)

leifhh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 29 jan-08 kl 18:35 »
Där jag handlar finns så gott som aldrig ekolgisk kyckling, eller kyckling som som man kan veta har haft ett bra liv. Fanns det vore det troligen så dyrt att det skulle bli billigare med egna höns. Att få bra kvalitet och ett gott samvete är en anledning till varför jag vill ha höns. Värt mer än pengar + att det är roligt. Säger jag som inte ens har fått hem mina första höns än...  ;)

jag instämmer.
ett gott samvete för bra skötta (och slaktade) djur är svårt att köpa men lätt att ge sig själv genom lite arbete.... att veta att ägget som man kläcker i pannan är mindre än 12 timmar gammalt går inte heller att värdera i pengar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser