Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många?  (läst 2152 gånger)

ersam

• -
Hur många?
« skrivet: 21 jan-08 kl 21:53 »
Funderar för start i vår och tänker på hur mycket ska man köra igång med? Det är i grunden bara en kul grej och det hade varit intressant och höra om det finns några "trösklar" dvs en viss nivå som kräver mer utrustning och massa mer jobb.

Antar att ett samhälle = ingen riskspridning = dålig idé.
Har man två samhällen kan man ju lika gärna ha tre?
Har man tre kan man ju lika gärna köra med tjugo...

Kan man få höra lite om hur ni började! Man vill ju inte gärna bränna sig första året och tröttna heller!

ES

svartvest

Re:Hur många?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 22:33 »
Jag började med 2 samhällen för två år sedan i somras tre+ en avläggare. Tiden det tog för 2 var en hel dag nu 3-4 timmar.

Det som drar ner glädjen är när beg grejer inte håller standard mått utan att någon har "gjort sim egna grej".

Funderar nu på andra lådor, lättare smidigare...men det gör jag alltid på vintern.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 22 jan-08 kl 08:26 »
Berätta gärna mer om dina funderingar!

ES

svartvest

« Svar #3 skrivet: 23 jan-08 kl 22:17 »
Tja det jag vill det är att alla lådor stämmer, första året höll jag på med ett pussel. Tidigare ägare hade en annan botten och gjort första lådan 7mm lägre vilket gjorde ramarna ställde sig på en kant. Det är åtgärdat nu.

Prio ett för mig är att se hur samhället fungerar.
Jag vill ha lätta lådor att jobba med, hls eller 3/4 dadant. funderar på hoffmanram men lutar nu mot ramlist för att slippa stiften. Praktiskt och smidigt. Sneglar på hur yrkesbiodlare jobbar men vill inte ta det tempo som de driver sina kupor. Besökte en av de stora biodlarna och det var inspirerande att se och prata kring han metoder.

Sedan tror jag på att växa sakta, nu skulle jag kunna ha fler kupor och klara av tillsynen, men man måste tänka på familjen också. Ju fler man har desto mer erfarenhet får man. Men det tar tid.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 24 jan-08 kl 22:24 »
Vi startade i våras med 4 samhällen och gjorde två avläggare, så det blev 6 samhällen att invintra. Vi planerar att utöka till helst det dubbla nästa sommar.

Trots att allt vi gjorde tog minst tredubbla tiden av vad det tar för en van odlare, så räckte tiden till gott och väl. Det kan bli lite väl varmt i dräkten när solen gassar, men man kan ju dela upp sysslorna till kortare stunder.

Resultatet blev i alla fall dryga 100 kilo honung, skattade vid tre olika tillfällen och det enda som var riktigt arbetsamt, så var det att handveva slungan. (Nu har vi inhandlat en begangnad elektrisk inför nästa säsong).

Har man ett samhälle så är det väldigt sårbart, man kan behöva förstärka svaga samhällen o.s.v. Har man två så kan man lika gärna ha flera. Har man sedan dem inpå där man bor så kan man utnyttja "död"-tid och kolla i nån kupa, kanske plockskatta några ramar eller göra nåt annat av det pyssel som följer med att vara biodlare.

Vi håller på och byter ut gamla lådor och annan äldre utrustning för att få en lättare och smidigare hantering. Det tror jag kan vara en flaskhals annars, att bråka med gamla grejer.

Som det är nu så längtar jag till våren för att se hur mina bin klarat sin första vinter under mitt beskydd. Nångång i slutet på Mars så vet vi.......................
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 25 jan-08 kl 21:22 »
läste någonstans att en bra storlek på en bigård var 8 kupor, fler skulle bara ge mindre skörd.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=1;action=display;threadid=28417;start=msg244610#msg244610
är Återprenumerant såklart.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 25 jan-08 kl 21:36 »
ERSAM, hur ser det ut där du bor? Skog, rapsfält, tätort? Mycket spelar in var taket finns för hur många samhällen som kan hitta tillräckligt under hael säsongen.

Men det är kanske OT, du vill kanske bara veta vad DU kan tänkas klara, inte hur BINAs förutsättningar ser ut. Fast egentligen hänger det ihop lite grann.

Själv har jag tänkt prova med 10 samhällen där jag bor, mitt i skogen med bara lite öppen mark omkring. Men jag är också medveten om att jag troligen måste stödutfodra bina mellan hallondraget och ljungen.
Jag har också tänkt ställa ett par kupor hos båda mina äldsta pojkar, hos en granne tre km bort och ett par hos mina föräldrar. Men då talar vi om några år framåt i tiden. Mitt mål, min dröm är att ha uppemot 20 samhällen, uppdelade på 3-4 ställen.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 25 jan-08 kl 22:45 »
Anette, vi verkar ha liknande mål! Jag satt o skrev en plan för de kommande åren och jag hamnade också på 20 samhällen uppdelat på 4-5 ställen. Men då är jag fem år fram i tiden.

Jag har fem samhällen nu och tänkte försöka dubbla det under säsongen, det är ju förstås beroende på hur många som överlever vintern. Min bigård hemma är rätt liten i yta och jag tror att fem-sex samhällen är lagom för att få plats för avställningsytor m.m.

Tre bigårdar tror jag att blir det i år. Förutom ett samhälle hos RiverCottage så skall jag ställa ett par kupor hos mina föräldrar på västkusten för att få ljunghonung! Huuu säger alla bigubbar, men jag tycker att det är den bästa honungen. Det får vara värt slitet :D

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 25 jan-08 kl 23:50 »
Verkar som om vi blivit "bitna" på riktigt ;).

Förlåt, stungna skall det förstås vara.
« Senast ändrad: 26 jan-08 kl 00:09 av anette i bugared »

Sommartorparn

SV: Re:Hur många?
« Svar #9 skrivet: 26 mar-08 kl 21:36 »

Tre bigårdar tror jag att blir det i år. Förutom ett samhälle hos RiverCottage så skall jag ställa ett par kupor hos mina föräldrar på västkusten för att få ljunghonung! Huuu säger alla bigubbar, men jag tycker att det är den bästa honungen. Det får vara värt slitet :D

Idag hörde jag en intervju med en "bidrottning" som har massor av samhällen. Delvis mkt långt hemifrån, just för att få bl a ljunghonung. I USA sägs det vara så att biodlarna får betalt av fruktodlare för att ställa upp sin kupor för pollineringen - det är därifrån de får inkomsterna - honungen är bara en "biprodukt" som säljs till spottpris.

anette i bugared

• -
SV: Hur många?
« Svar #10 skrivet: 26 mar-08 kl 22:31 »
Företeelsen finns även i Sverige, men kanske inte i lika utbredd form. Har för mig att det står om det nånstans på biodlarföertagarnas hemsida
http://www.biodlingsforetagarna.nu
men hittade det inte i rasket.
Har också för mig att det kostar 500 kronor/kupa och vecka + reskostnad om man vill "hyra" pollineringshjälp. (Osäker på om det var per vecka priset gällde.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 2 användare (1 dolda)
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser