Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katt, ej i stall/ladugård?  (läst 4203 gånger)

Gille

• -
Katt, ej i stall/ladugård?
« skrivet: 21 jan-08 kl 18:38 »
Är det så att det inte är tillåtet ha "stallkatt"?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Katt, ej i stall/ladugård?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 19:05 »
Man får inte ha katter i mjölkrummet om man har mjölkkor och levererar mjölk till mejeri.

Mjölkrummet är en annan plats där katten inte får ha tillträde!
källa: Miljökontoret

« Senast ändrad: 27 jan-08 kl 21:07 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 21:05 »
Visst får man ha stallkatt. Det är dock olagligt att inte upplåta ett uppvärmt utrymme med ständig tillgång på ofruset vatten till sina katter.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 21:07 »
Är det så att det inte är tillåtet ha "stallkatt"?

Var har du hört det ifrån. ???
Jag har då aldrig hört att man inte skulle få ha stallkatter.
Så länge man tar väl hand om dom kan det väl inte spela någon roll var de sover och äter?

Våra katter (2 st)  är "bara" stallkatter och får aldrig komma in i vårat hus. (sambo med allergi)
Men de är vaccinerade, ID-märkta och registrerade.
Äter "finmat" och möss och sover ibland under värmelampan hos grisarna eller i sin egen säng. ;)
Och självklart får dom en massa gos. :-*

Dom ser inte ut att fara illa.
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 23 jan-08 kl 11:15 »
Citera
Var har du hört det ifrån.
Jag har läst det (men det var iof kostall) och hört från grannen (som har får).
Citera
Det är dock olagligt att inte upplåta ett uppvärmt utrymme med ständig tillgång på ofruset vatten till sina katter.
Ok!

Zophie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 jan-08 kl 19:37 »
Kan säga så här en katt som lever i stall eller ladgårdar har det oftast mycket trevligare än vad folk tror ;). En katt som lever i ett stall eller i ladgårdar har det som måga katter tror jag är avis på dom kan jaga på nätterna, vad man bör ha till sin/sina katter som lever i sådan miljö är givetvis mat o vatten bör se till att dom är kastrerade och vaccineras varje år så man slipper en massa onödiga sjukdomar (kattsnuva,kattpest) bra att även lägga en slat på försäkra sin utekatt. Jag har 2 stallkatter 4 inne dom som bor ute får lika fin mat (royal canning för utekatter) som dom som bor inne och dom har även sköna bäddar i sadelkammaren där jag har minst 15+. Keliga å runda katter å dom håller mössen borta från stallet.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #6 skrivet: 23 jan-08 kl 20:36 »
Keliga å runda katter å dom håller mössen borta från stallet.

Det är en exakt beskrivning av mina katter. ;D
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

annan

« Svar #7 skrivet: 24 jan-08 kl 19:42 »
när vår katt (död nu) matades i ladugården kom andra katter från andra gårdar och åt av maten, hur löser man det?
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jan-08 kl 19:52 »
Det problemet har vi ochså haft.Grannens okastererade hankatt var alltid hos oss och snokade efter vår honkatt och våra katters mat. Nu har jag katterna och kattmaten inne om nätterna. De var mest på natten han kom på dagen är våra hundar ute på gården lösa och då vågar han inte komma. irriterande att föda andras katter.

Balbina

• -
« Svar #9 skrivet: 26 jan-08 kl 18:12 »
Mina två katter är bara i stallet. Där är aldrig minusgrader men heller aldrig uppvärmt. Katterna har hö som de sover i  och fri tillgång på mat och vatten. Och de mår TOPPEN. Runda gosiga och aldrig en katt som är fet eller verkar deprimerad (en av mina innehankatter mådde bara så dåligt av att vara inne när vi fortfarande bodde i lägenhet) de har fullt upp på dagarna och jag ser dem ofta jaga efter något ute på gärdena runt huset eller efter skator på hustaken.
I vårt stall så kommer ofta en grannkatt på besök. En rejäl äldre katt som brukar ligga bredvid de andra katterna på filten en stund och sedan är den borta två sekunder senare. Jag har inget emot att den är här och ej heller något emot att den äter lite mat. Tycker bara den är söt.

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #10 skrivet: 27 jan-08 kl 08:37 »
Skönt att höra att det fungerar bra med stallkatter. Så fort vi har djur i stallet igen ska vi skaffa katt. Vi har otroliga sorkproblem nu. Jag själv har nyss haft sorkfeber och vi är oroliga för resten av familjen. I dagarna upptäckte vi dessutom sork inne i huset, i mitt vävrum! Nu är det krig. Jag var på vippen å skaffa katt typ igår men sansade mig. Jag är själv lite allergisk och svärmor är hyperallergisk.

Där har jag en fråga, vet inte om den passar just här men jag provar. Hur fungerar en kastrerad katt som sorkjägare? Jag vill inte ha en okastrerad katt som ställer till det för andra och jag vill heller inte ha kattungar själv. P-piller är väl inte bra för katter? Om man nu inte vill ha nån kull framöver, då kan det ju vara en lösning.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 27 jan-08 kl 11:46 »
P-piller är ingen lösning på sikt, eftersom risken för juvertumörer ökar.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

SarLa

• Stundtals kreativ, känslomagnet.
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 jan-08 kl 11:50 »
vem som är bra jägare och inte, är svårt att veta innan
men jag har två kastrater och de jagar och kommer med byten till mig
men jag tror mer att bara man leker mycket med kattungarna, om man väcker och visar att de skall jaga saker så blir de nog bra jägare.
Irrationellt tänkande, Stundtals kreativ konstnärssjäl. Koffeinist med svaga njurar o flackande blick

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 29 jan-08 kl 11:07 »
Citera
Kan säga så här en katt som lever i stall eller ladgårdar har det oftast mycket trevligare än vad folk tror
Det tror jag säkert men det är ju inte vi vettiga människor som skriver lagarna...
Någon som vet var jag hittar lagtexten?

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 29 jan-08 kl 12:42 »
Våra katter är kastrerade allihopa 5st. & jätte duktiga jägare .Jag hade en inne katt när vi flyttade till landet & hon var också en bra jägare även om hon var inne katt till ca 2års ålder,tyvärr blev hon på körd  :(.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Re:Katt, ej i stall/ladugård?
« Svar #15 skrivet: 05 feb-08 kl 21:36 »
Skönt att höra att det fungerar bra med stallkatter. Så fort vi har djur i stallet igen ska vi skaffa katt. Vi har otroliga sorkproblem nu. Jag själv har nyss haft sorkfeber och vi är oroliga för resten av familjen. I dagarna upptäckte vi dessutom sork inne i huset, i mitt vävrum! Nu är det krig. Jag var på vippen å skaffa katt typ igår men sansade mig. Jag är själv lite allergisk och svärmor är hyperallergisk.

Där har jag en fråga, vet inte om den passar just här men jag provar. Hur fungerar en kastrerad katt som sorkjägare? Jag vill inte ha en okastrerad katt som ställer till det för andra och jag vill heller inte ha kattungar själv. P-piller är väl inte bra för katter? Om man nu inte vill ha nån kull framöver, då kan det ju vara en lösning.
alla våra är kastrerade o jagar jättebra:)

Illrar är superbra råttjägare oxå.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

BK

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 06 feb-08 kl 20:59 »
Det bästa är att kastrera katten. Alla min katter är kastrerade, men mycket bra råttjägare.
Jag vill också slå ett slag för katthemens katter.tt katthem. Där finns många katter som är lite halvskygga och inte passar som "kel och familjekatter". Om du har tänkt ha katten som enbart "lagårdskatt" så kanske det inte spelar ngn roll om den inte är så kelig. dessutom brukar katthemmes katter vara båder kastrerade, öronmärkta och vaccinerade innan de lämnas ut till nya hem.

Norrsken

• -
« Svar #17 skrivet: 14 feb-08 kl 14:57 »
när vår katt (död nu) matades i ladugården kom andra katter från andra gårdar och åt av maten, hur löser man det?

Skaffa en hankatt, kastrera honom så att han inte springer från gården och gör kattungar. Han håller säkert undan andra hankatter i alla fall! Är väl mer troligt att hankatter letar upp honkatter, för att stilla vissa begär.. Så min slutsats är att det borde vara större risk att få andra katter på gården om man håller honkatter än hankatter.. En teori bara..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Suzniz

SV: Katt, ej i stall/ladugård?
« Svar #18 skrivet: 15 feb-08 kl 18:33 »
Det var ju tal om att man inte skulle ha katter i ladugården om man hade fåglat när fågelinfluensan härjade. Inte så lätta att hålla dem därifrån. Borde vara lika mycket smitta på möss som springer ut och in där och smutsar ner. Bättre med katter då som tar mössen.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

BK

• Västmanland
SV: Katt, ej i stall/ladugård?
« Svar #19 skrivet: 16 feb-08 kl 10:01 »
Det var ju tal om att man inte skulle ha katter i ladugården om man hade fåglat när fågelinfluensan härjade. Inte så lätta att hålla dem därifrån. Borde vara lika mycket smitta på möss som springer ut och in där och smutsar ner. Bättre med katter då som tar mössen.

Men då kan man ju inte låta de gå ut över huvudtaget. Det finns ju fåglar ute med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser