Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rogivande, lugnande, sövande...?  (läst 7975 gånger)

Sanna

• Gäst
Rogivande, lugnande, sövande...?
« skrivet: 12 feb-05 kl 12:07 »
Hej!

Någon av er örtakunniga som vet vad en ammande kvinna törs ta av rogivande örter?
Kamomill är väl relativt ofarligt i inte alltför stora mängder, naturligtvis, men hur är det med ljungblom? Kan det finnas något i den som är skadligt för barnet?
Vad skulle man mer kunna tänka sig för örter som antingen är rogivande, lugnande eller milt sövande?

Tacksam för svar är
Sanna  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Rogivande, lugnande, sövande...?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-05 kl 14:07 »
Sov på en kudde stoppad med humlekottar.

Sanna

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 feb-05 kl 15:54 »
Ja, det har jag hört talas om...frågan är bara var jag får tag på humlekottar såhär års? Någon som har något tips?

Sanna

Monica

« Svar #3 skrivet: 14 feb-05 kl 17:23 »
Varför har du ett behov av detta? Förlåt en så fräck fråga.....men ibland blir jag lite orolig. Vill du inte ta det här så kan du maila mej.

Kram  :-*

Sanna

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-05 kl 19:49 »
Hej Monica!

Ehum, det är inte mig personligen det gäller... :-[ Bara så ni slipper fundera och grunna, ni som läser detta.  ;)
Jag kan skriva mer ang. "fallet" i ett mail, ok?

Sanna  :)

Christoffer

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 mar-05 kl 19:59 »
Här i Göteborg kan man visserligen inte köpa humlekottar, men däremot humleflingor, det kanske borde fungera att stoppa i kudden?
Lugnande och örter som lindrar värk är det jag har intresserat mig för mest,
och jag vet inte om den äkta kattmyntan (Nepeta cataria) är farlig för ammande,
men den har en avslappande effekt som dessutom påstås lindra huvudvärk (fast inte på mig)

Annars är nog allt som innehåller aminosyran tryptofan bra, då det bildar serotonin i hjärnan
som är lite rogivande. Tryptofan finns det mycket av i honung, valnötter, jordnötssmör.
Mjölk ska också innehålla tryptofan, men jag har läst att det bara är mjölk med högre fetthalt.
Alltså kommer andra ämnen i mjölken ha de dominerande egenskaperna om man tar tex lättmjölk.

Ett populärt "knark" är ju annars varm kakao. Kakao innehåller anandamid som tydligen ska vara som kroppens eget cannabis, alltså binda till samma receptorer.
Däremot är jag osäker på det där med kakaons teobromin, då det faktiskt kan vara lite giftigt
i större dos. Vet inte om ammande ska ta mycket av det.
« Senast ändrad: 02 mar-05 kl 20:03 av Christoffer »

krummel

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 27 sep-05 kl 12:45 »
jag fick syn på att någon hade skrivit att kamomill är "ofarligt".
Jag har precis fått reda på att kamomill påverkar levern enormt mycket i större doser. En tepåse tex (friggs örtte) är alldeles för mycket till en kopp. Vet inte hur det påverkar barnet vid ammning men det känns kanske inte så nyttigt...
« Senast ändrad: 27 sep-05 kl 12:47 av krummel »

Grumphy

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 sep-05 kl 20:03 »
Lavendel, finns både som olja och som lösa blommor att köpa i hälsokost butiken ska dock inte ätas utan oljan kan man ha i badet, doft krus och blommorna i en liten tyg påsen under kudden.

Johanesört, äterman men om man har problem med ångest kan det i vissa fall slå lite fel så undvik detta, det finns också misstankar om beroende,om jag mins rätt.

kamomill, finns som te

Men innan man börjar labba med diverse preparat så ska man alvarligt titta lite närmare på varför och förska lösa orsaken snarare än att bota symtomen.

Hur det är med amning och dessa örter har jag inte mycket känne dom så läs på ordentligt och se ovan.

Sen e de så här med det mästa, även "naturpreparat" att i lagom dos någon gång ibland e de toppen bra men förofta och förmycket skapar alltid motsatt effekt, bara en tidsfråga.

Sticker in en liten flik om kakao och knark, det finns THC (den verksamma substansen i canabis) i kakao om än pyttelite så man ska inte försöka röka skiten men som info bara, tryptofan e en bra genväg för kroppen som slipper att tillverka detta själv och som då får lättare att tillverka serotonin av bla tryptofan.

teobromin som kakao innehåller är en så kallad alkaloid (en basisk kväveförening) så som kofein, kodein m.fl men verkar lite anorlunda men som spökar i belöningscentrat på oss i skallen ;)

Okey slut på pekpinnar och brilljerande  :-[

Ha de bra ! och krama någon det sätter fart på känn dig bra hormonerna ;)
« Senast ändrad: 27 sep-05 kl 20:05 av Grumphy »

symbiosis

• Jojo
« Svar #8 skrivet: 05 apr-06 kl 22:50 »
Valeriana och scullcap (vet inte vad det heter på svenska) ska väl va en bra blandning har jag läst, som lugnande. Som sömnmedel ska tydligen valeriana och passion flower (engelska igen) vara bättre. Om det är bra eller dåligt vid amning har jag inte den blekaste aning om, så kolla upp det innan du testar.

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 apr-06 kl 16:09 »
Ser ingen som nämner lindblom..
hur är det med lindblomste Monika, är det tillräckligt milt?

SvenS

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jul-06 kl 19:12 »
Älgört blommar just nu. Har alltid en påse hemma. Muskelavslappnande , bra mot huvudvärk och stressoro.

Kolla i diken längs kohagar etc.
« Senast ändrad: 06 jul-06 kl 19:21 av SvenS »

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser