Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värmeljus  (läst 9330 gånger)

sofaja

• Gäst
värmeljus
« skrivet: 12 feb-05 kl 08:43 »
Hej! Jag undrar om någon vet bra alternativ till värmeljus, eller hur man gör med den fåniga aluminiumbehållaren som blir över? Det blir ju en del värmeljus över vintern som bränns upp...Finns det något miljövänligare alternativ på marknaden?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:värmeljus
« Svar #1 skrivet: 12 feb-05 kl 11:36 »
Yapp, det finns värmeljus utan aluminium som man sätter ner i en liten klart glasbehållare istället. Men var man köper dom vet jag ej. Annars så kan du prova såna där flytade vekar man har i olja i katolska kyrkor. Går bra med vilken matolja som helst.

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #2 skrivet: 16 feb-05 kl 10:10 »
Det finns ju även flytande ljus som man lägger i vatten. Liknande värmeljus, men även i olika former.

/Lili

sofaja

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 feb-05 kl 10:30 »
Bra, tack för svar! Ska höra med återförsäljare om de har. Om nån vet återförsäljare av dels värmeljus utan aluminiumbehållare+ glashållare, berätta det gärna!

Lili- hur funkar de flytande ljusen? och var kan man köpa dem?

varma hälsningar Sofia

landet

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 feb-05 kl 21:47 »
Hej! Jag undrar om någon vet bra alternativ till värmeljus, eller hur man gör med den fåniga aluminiumbehållaren som blir över? Det blir ju en del värmeljus över vintern som bränns upp...Finns det något miljövänligare alternativ på marknaden?

har tänkt en del på vad man skulle kunna använda dom tomma behållarna till . säger som dig blir en del värmeljus på vinter gör säkert av med 500 per vinter . om man kanske kan stöpa om dom och återavnäda dom ?

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 28 feb-05 kl 08:20 »
Kan ni inte använda vanliga stearin- eller vaxljus? Det går ju att göra dem som blockljus om man ogillar de smala, lite kantringsbenägna ljusen.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

grozzny

• powerkite.se
« Svar #6 skrivet: 06 mar-05 kl 10:07 »
angående de flytande ljusen så går de att köpa på IKEA men jag vet inte om de är att rekomendera eftersom man endast kan utnyttja halva ljuset innan det dör ut.. Alltså en del spill. :-\... De andra värmeljusen + glashållare tror jag går att köpa på Alternativboden TUVAN i Kungsbacka.
Ha det..

Lisa TS

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 mar-05 kl 15:23 »
Tips:
Tomma värmeljusbehållare kan staplas på varandra i olika höjder, ganska hårt packade så att de inte välter, och tjäna som stakar. Då blir man av med några ...

Man kan även klippa till formerna till stjärnor och hjärtan och ex dekorera granen eller fönstret med. Med en syl kan man göra hål eller varför inte stansa in mönster. Bra pyssel i vintermörkret.  :D

yvonne o

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 sep-05 kl 14:13 »
Varför inte lämna dem till metallåtervinningen?   ;)

Grumphy

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 sep-05 kl 18:05 »
Ljusvekar till värmeljus samt stearin finns att köpa bara att återfylla dem  ;)
Finns på panduro, inte biligastestället men det finns där !
Letar man lite finns det säkert att köpa för halva priset någon annanstans eller så gör man vekarna självt av bomulsgarn och köper bivax av biodlaren.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-05 kl 20:20 »
Om ni är på jakt efter billiga ljus så rekommenderar jag en tur till Oskarshamn. Där finns Liljeholmens ljusfabrik. De har andrasorterings  ljus, kan köpa 15-20 st vanliga vita ljus för 20 kr. Det blir billigare per kilo än ljusmassan man köper.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1149 gäster, 4 användare
Erik Forsman, krokodil, javill, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser