Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken små hund/ras till familj ?  (läst 7646 gånger)

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Vilken små hund/ras till familj ?
« skrivet: 21 jan-08 kl 09:00 »
Jag vet ju att det finns flera trådar i detta ämne...  men ändå...

Sambon och jag har båda erfarenhet av hundar hemifrån, och vi hade ochså hund innan, en lite skadad Bordercollietik som var "i pension" hos oss och som gick bort för flera år sen. Vårt barn har nu fyllt 6 så det känns vara läge till en familjehund nu. Helst skulle jag ju ha en Bordercollie, dom är så snälla, lyder bra och vill vara till lags -men vi har inga djur att valla, så det går ju inte.
Vi tänkte på en liten, livlig ras, busig, skuttig, glad, som flickan (som är ganska lugnt av sig) kan ha glädje av och som inte välter omkull henne.... Vi båda hade hemma alltid stora raser, så jag känner inga små raser så bra. Rasen ska INTE ALLS har nån benägenhet till att kunna bli/vara enmanshund -den ska älskar alla. Förstås ska vi vuxna uppfostra hunden.
Jag har träffat (och tyckt om): Dansk-svensk-gårdshund (pigg) och Cairnterrier (lurvig och söt) och en shetland sheppdog kommer ju en Bordercollie närmast i utseendet (Collie-typ).
Vad tycker ni ??

Bovanägare

  • Gäst
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 12:24 »
Har du funderat på släthårig Foxterrier? Jag har 2 st jättebra gårdshundar, råttfångare, motionskompis, agilitykompis, lydnadskompis.
De är tåliga, livliga, lätt pälsvård, lite stramare hund med collienos.

De är ju terrier alltså terrier men med rätt uppfostran blir de en mycket vänlig och användbar hund. Mankhöjden ligger nånstans 35-40 cm.
De blir ochså ganska gamla eftersom de är sunda ikroppen och rätt små.
De har inga kända sjukdomar vad jag vet.

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 13:21 »
Jaaa...
jag är ju lite vek och har inte lätt för att hålla ordning på nån därför gillade jag Bordercollien, hon VILLE vara till lags, nån tuff hund är kanske för mycket för mig -det blir ju bara min/vår andra hund -och första valp...
utseendet spelar inte så stor roll, men att hunden är mjuk och vill gärna lyda. Ingen tuffing. En familjehund huvudsakligen.

 

Bovanägare

  • Gäst
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 14:47 »
Jag har en av varje! Tiken som är 12 år är det hur mycket terrier som helst i. Hanen som är 11 år är hur mjuk och följsam som helst, tillägga ochså att han är skotträdd. En"vek"mjukishund. Tiken är tuff och trygg i sig själv väldigt bra med barnen inte särskilt lättskrämd. Hanen gillar inte när det blir för stojigt.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #4 skrivet: 21 jan-08 kl 15:10 »
Citera
och en shetland sheppdog kommer ju en Bordercollie närmast i utseendet (Collie-typ).
Jag hade helt klart valt sheltien.
Kaninuppfödare och pelargontant.

kaia

  • Inlägg: 84
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 15:36 »
Måste tipsa om mina underbara bedlingtonterriers! Det är många som tycker de ser helknasiga ut, som ett får eller som en blandning mellan whippet och pudel. Kanske är det därför rasen är liten till antalet, men de är mjuka och följsamma, mina jagar inte utan kan vara lösa alltid och jag tror inte att det är många bedlisar som jagar, de lär sig fort och gärna, älskar att spåra eller träna agility eller gå långppromenader eller dra sig i sängen - gärna under täcket. De är riktiga allrounders! Kolla rasklubbens hemsida skbk.se

birgit

  • Gäst
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 11:51 »
Dansk/svensk gårdshund. Allt i allo, pigg glad, frisk och en ras som Sverige påtagit sig bevarande ansvar för.
Är också duktig råttfångare.

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #7 skrivet: 22 jan-08 kl 12:23 »
Dansk/svensk gårdshund. Allt i allo, pigg glad, frisk och en ras som Sverige påtagit sig bevarande ansvar för.
Är också duktig råttfångare.

Hur går den ihop med katt/kanin/höns/gäss?

filurfigur

  • Gäst
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #8 skrivet: 22 jan-08 kl 16:44 »
Jag säger som jag brukar:  Varför inte en underbar o glad liten cavalier king charles spaniel? Från en seriös och kunnig uppfödare som har bra hjärthärstamning på sina hundar.   :D

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #9 skrivet: 23 jan-08 kl 16:46 »
förlåt, men att vara ärlig så gillar jag dom (cavalier king charles spaniel) inte alls. Och lite större få det gärna vara.
Dansk-svensk-gårdshund har så lite (kort) päls -fryser dom inte på vintern ? Jag tycker inte om hundar med täcken på. Den där Får-terrier ska jag titta på, har aldrig tycket att dom var knasiga, hellre att dom var söta, men så är ju får ochså söta... :-[

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #10 skrivet: 23 jan-08 kl 16:49 »
Är jag dum ?? finns det ingen funktion där man kan svara på ett PM ?? hittar inte... :-\

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #11 skrivet: 23 jan-08 kl 16:54 »
Hej Carlsson, jag få det inte till att svara på ditt PM med ett PM: är västgötaspetsen inte en enmanshund ? annars är dom ju söta och har bra mycket päls.


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #12 skrivet: 23 jan-08 kl 17:04 »
Hej Carlsson, jag få det inte till att svara på ditt PM med ett PM: är västgötaspetsen inte en enmanshund ? annars är dom ju söta och har bra mycket päls.



Carlsson har tagit bort sitt medlemsskap av nån anledning från sidan,därför når du inte honom via PM.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #13 skrivet: 23 jan-08 kl 17:19 »
då är jag ändå inte dum :D Tack !

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 17:20 »
Klart du inte är dum, var så god ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #15 skrivet: 23 jan-08 kl 17:23 »
nää, det är jag nog inte, men datorer och chatsidor o sånt är inte min vardagsmat precis... ;D

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #16 skrivet: 23 jan-08 kl 17:26 »
För att återgå till hund tipsen så skulle jag rekomendera cocker spanieln eller springer spanieln, den är lite större än king charles och fäller minimalt eftersom de måste klippas. Håller värmen på vintern och slipper kläder. Är väldigt tillmötesgående och leksamma.
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 17:27 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anna-Pia

  • Inlägg: 64
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #17 skrivet: 23 jan-08 kl 17:33 »
Är Spaniel inte en fågelhund? altså jakthund ? Storleken är ju precis lagom annars. Och jag måste lämna diskussionen för idag, det är kvällsmat-  och läggdags-tid. Och Västgötaspets tycker jag faktisk om, men har hört att dom är enmans-hundar.


Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #18 skrivet: 23 jan-08 kl 17:46 »
Spanieln är mkt riktigt en fågelhund men snarare en apport typ om jag inte missminner mig. Någon annan som vet bättre kanske?

Västgöten är en trevlig hund med ganska vaktig om hus och hem trots sin ringa storlek.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Vilken små hund/ras till familj ?
« Svar #19 skrivet: 23 jan-08 kl 17:48 »
Hittade det själv:

Cocker spanieln kommer ursprungligen från England och tillhör grupp 8, Stötande och Apporterande fågelhundar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 5 användare
mommo, Stengrim, Eldtroll, simon.arvestrand, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser