Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frilans finans någon?  (läst 4407 gånger)

Sunniva

Frilans finans någon?
« skrivet: 18 jan-08 kl 23:06 »
Hejsan!

Är det någon här som har använt sig av Frilans Finans (www.frilansfinans.se) eller Bolagsbolaget (www.bolagsbolaget.se) nån gång?

Jag tycker deras koncept låter bra och vettigt, men tänkte ändå kolla först. Har även googlat, men inte hittat så där jättemycket. Tänker använda deras tjänster som översättare, eftersom jag inte vågar starta eget direkt, vill bara prova mig fram först...

Tack i förväg för alla svar!

louise

• Gäst
SV: Frilans finans någon?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 17:57 »
Det beror på vad du ska ha det till. Om du vil lkunna gå på a-kassa samtidigt så funkar inga av de. Ytterst få a-kassor godkänner de som arbetsgivare.

Sunniva

« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 13:48 »
Hej! Såg inte förrän nu att någon hade svarat. Tack ska ni ha, även om svaren kom lite sent. ;D

Jag har faktiskt använt mig av Bolagskraft nu in nästan ett år - har inte haft jättemånga uppdrag, men det har funkat bra med Bolagskraft i alla fall. Så jag kan rekommendera det.

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 20:01 »
jag har inte förstått poängen med såna bolag. Får man inte varva med a-kassa så fattar jag inte varför jagska betala 5 % av min inkomst till de.

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 23:04 »
jag har inte förstått poängen med såna bolag. Får man inte varva med a-kassa så fattar jag inte varför jagska betala 5 % av min inkomst till de.
Om man inte vill befatta sig med bokföring, och inte vill betala revisorn, är 5% kanske rimligt, vad vet jag...

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #5 skrivet: 16 aug-09 kl 20:52 »
Nyper de 5% av det man tjänar per uppdrag alltså? Har också funderat på någon sån här lösning... har fått en del större ordrar på bidrottningar nästa sommar men har inget företag att betala momsen med.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 21:36 »
Men starta ett företag då, det tar några dagar att få till en f-skattsedel.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-09 kl 08:31 »
Ja, precis, det är väl inget farligt? Sök en FA-skattsedel så du kan ha både rörelse och vanligt jobb, och momsregistrera dig helt enkelt. Det kostar inte många kronor.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 aug-09 kl 08:36 »
Dumåste bara ha en jäval koll så du inte mister a-kassan, om du vill ha sån.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-09 kl 09:06 »
Jo, frågan för mig är bara om jag måste betala mer skatt som innehavare av FA-skattesedel än om jag går via en tillfällig anställningslösning via ex. frilansfinans? När jag går på csn betalar jag nämligen mindre skatt när jag jobbar... fast det kanske beror mer på att jag tjänar så lite totalt? Måste reda ut detta först.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 aug-09 kl 10:24 »
Du ser ju till att inte göra någon vinst, du investerar inkomsten istället.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 17 aug-09 kl 14:35 »
Jo, men jag tänkte försöka leva på biodlingen (drottningodlingen) under nästa sommar (2-3 månader) kanske i kombination med en sommarkurs (utan csn-lån) för att ta mig till höstterminen och förhoppningsvis en anställning. Då måste jag ju gå med vinst väl... eller räknas inte lönen som vinst?

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 aug-09 kl 15:06 »
jo då måste du gå med vinst, och skatta bort 55 % av den. Resterande får du leva på.

Dela detta:

* Inloggade just nu

643 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser