Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Yakutponnyn  (läst 2325 gånger)

Pysslingen

  • Inlägg: 4
Yakutponnyn
« skrivet: 18 jan-08 kl 22:09 »
Undrar om någon känner till Yakutponnyn? Jag har läst på om denna ras, den är fascinerande på många sätt. Undrar nu om det skulle vara möjligt att kunna köpa en utanför Ryssland? Finns det överhuvudtaget av dessa hästar i Norden. E ju i så fall lite märkligt då de skulle vara utmärkta ursprungliga hästar i ett nordligt klimat. Vet nån någonting om dessa hästar?? Börjar snart bli desperat och far till Sibiren och söker fram en sådan!  ;)

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Yakutponnyn
« Svar #1 skrivet: 21 jan-08 kl 10:53 »

 Hör med SÄPO.........Dom har koll på sådant.

              Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Yakutponnyn
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 11:35 »
Fast har vi något nordligt klimat nu för tiden? Inte här i södern där jag bor i alla fall.... Det är väl därför islänningarna får problem med eksem tex, vi har inte alls det karga klimatet de är tänkta för.

Pysslingen

  • Inlägg: 4
Re:Yakutponnyn
« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 12:06 »
Säpo? Som i Säkerhetspolisen? ???

Nina W

  • Inlägg: 4017
    • Värmland
Re:Yakutponnyn
« Svar #4 skrivet: 23 jan-08 kl 11:46 »
Kan en Islänning ersätta en Yakut-ponny?

Jag vet inte så mycket om dem, men de verkar ha ungefär samma egenskaper gammeldagsIslandshästar.
Islandshäst-rasen håller dom som bäst på att utarma på Island (och även i andra länder, såklart.)
bara för att idealet har blivit en ganska stor, lättbyggd, het gångartshäst. Den typen har blivit avelsmålet
och ger höga poäng på premieringarna och därmed klirr i kassan. De fanns förr också, men var i minoritet.
Jag skulle inte bry mig  om inte andra typer av Islänningar blev nedbedömda  nu.
Får du inte tag i den ponny du nu helst vill ha, så res till Island och leta.
Någonstanns hittar du en robust liten häst, ca 130 cm hög, med brett mellan frambenen,
frammåt och totalt orädd. Den kan ta dig över branta berg och genom strida forsar.
En som töltar utan höga benlyft och har en behaglig rytm!
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 11:52 av Nina W »

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
Re:Yakutponnyn
« Svar #5 skrivet: 24 jan-08 kl 11:04 »

 Japp SÄPO som i säkerhetspolisen.

Du är lite sent ute hade det varit under Sovjettiden så hade du kunnat få tag på en mycket billigt,och förhållande vis "enkelt".En bunt ABBA skivor och du kunde hämta den i Leningrad.
Det största problemet är avståndet och vägar i total vildmark,Norrlands glesbygd är rena tätorten i detta sammanhang.Att köra dit med bil och släp är nog i det närmaste omöjligt,och framförallt dyrt.
Det enda tänkbara skulle vara att leta i Finland.
Ett alternativ vore om några red till Sverige på hästarna,och gjorde ett repotage om resan för att finansiera den.
Känner till några Finska killar som cycklade genom Sibirien och gjorde repotage och film,för att finansiera resan.

                                                Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 5 användare
Tångräkan, glennwesterlund, javill, Be, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser