Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hankatt som kissar inne... Äckligt här nu...  (läst 1511 gånger)

Suzniz

Hankatt som kissar inne... Äckligt här nu...
« skrivet: 18 jan-08 kl 19:36 »
Vi har en gammal hankatt på ca 13-14 år som nu för två veckor sedan börjat kissa inne på kläder och saker som ligger på golvet. Då jag har två barn som gärna leker med dockor och barbie och lägger deras kläder och täcken på golven så börjar dett bli jättejobbigt. Det luktar alltid kiss inne och man får gå och kolla vart det hänt något. Täckena i soffan som råkar ramla ner på golvet blir kissade på och intet ont anande sätter man sig och drar dem över sig och luktar själv apa sedan. Vad har hänt? Mamma säger att gamla katter kan få fel på njurarna och det är därför de uppför sig så, går och skvätter. Har tänkt ta honom till veterinären, men ni kanske vet här. Han behöver ändå få en omgång öronskabbmedel så... Inget har hänt i omgivningen vad jag vet som skulle vara en protest från hans sida.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Hankatt som kissar inne... Äckligt här nu...
« Svar #1 skrivet: 18 jan-08 kl 19:40 »
Jag gissar på njursvikt. Kisse får nog byta till ett foder för äldre katter efter veterinärbesöket.

Suzniz

« Svar #2 skrivet: 18 jan-08 kl 19:51 »
Jag misstänket ju detta också, han är ju trots allt ganska gammal. Det svåra blir ju att jag har två andra katter och de äter samma foder...
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 19 jan-08 kl 12:00 »
Jag tycker också du bör ta honom till veterinären och samtidigt fråga om han/hon har något tips om hur du kan ge honom ev. specialfoder som de andra katterna inte kommer åt.

Eftersom många här på forumet har katter, är det säkert någon som har (eller har haft) samma "problem" och som kan råda dig.

Berätta hur det går för din katt.  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 20 jan-08 kl 14:11 »
Jag håller med tidigare inlägg och vet av egen erfarenhet att gamla hankatter kan få dessa besvär. Magnesiumfritt foder är det enda som fungerar då och finns hos återförsäljare av bland annat Hill`s. Och jag skulle rekomendera dig att börja med det så snart som möjligt innan hans beteende utvecklar sig till en dålig vana. Lycka till!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Suzniz

« Svar #5 skrivet: 21 jan-08 kl 18:16 »
Nu har det varit lugnt på kissfronten några dagar, men jag kommer att ta honom till veterinären ändå och kolla upp honom. Om det är något fel så kommer det ju tillbaka när som helst igen.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 22 jan-08 kl 19:54 »
Det låter positivt. Berätta gärna hur det går för honom.  ;)

Suzniz

« Svar #7 skrivet: 23 jan-08 kl 21:29 »
Var med Kasper hos veterinären idag. Han tittade på honom och sa att ha trorts sin ålder ser frisk och kry ut. Pigg i ögonen och har inte gått ner i vikt. Han trodde inte att det var någon njursvikt utan kanske bara en urinvägsinfektion som kanske gått vidare upp i njurarna. Så vi börjar med att prova med penicillin. Hjälper inte det får vi gå vidare och se. Han sa att proverna inte alltid visar på njursvikt ändå om den inte är grav, så man får prova sig fram. Så nu får vi vänta och se hur det förlöper 10 dagar framåt.

Suzniz

SV: Hankatt som kissar inne... Äckligt här nu...
« Svar #8 skrivet: 15 feb-08 kl 18:30 »
Sådär! Efter 10 dagars penicillin har jag inte funnit något kiss utanför där det får vara så förmodligen var det urinvägsinfektion. Så skönt att det inte var njursvikt iallafall. Men håller ögonen på honom. Han är ju trots allt ganska gammal...

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Hankatt som kissar inne... Äckligt här nu...
« Svar #9 skrivet: 18 feb-08 kl 21:36 »
Alltid trist när de blir sjuka! Bra att kisse har slutat pinka utanför :)
Grannens katt levde gött hon ble 21 år gammal!
Hon fick färsk fisk en gång i veckan ;D ;D ;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

698 gäster, 4 användare
Eva Arwidson, pow, Berberis, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser