Köra islänning

Startat av Oskadis, 18 Jan-08 kl 10:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Oskadis

Efter att islänningen stått nästan ett år med föl är det nu äntligen dags att sätta igång henne igen. :D Hade tänkt passa på att köra in henne samtidigt men undrar om detta kommer påverka gångarterna. Strävar efter att hon ska bära mer på bakbenen vid ridning och har hört att körning kan göra att hon blir framtung. Finns det någon som kört in sin islänning och i så fall har det märkts någon skillnad i ridningen?
Kram J
Självförsörjarwannabe med katter, kaniner, hästar o litet "odlingslanne"

bondelinda

Jag har ingen islänning, men är bara positiv till körning kombinerat med ridning, eftersom hästen använder alla sina muskler i körning och "bär" sig själv lättare utan en tyngd på ryggen.

Och en visst lägger en körhäst tyngd fram, men energin kommer från bakdelen!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Norrsken

Jag skulle tro att gångarterna påverkas mest bara om hon enbart körs.. I övrigt påverkas nog bara gångarterna just när hon körs! Dvs, hon kanske inte töltar så fint när hon är spännd för vagnen, utan den gångarten får hon spara till ridningen! Det ger mer varierad träning ju fler saker man kan göra! Har hört mycket såna tankegångar om att det inte skulle vara lämpligt att köra just islänningar, men också det omvända från folk som faktiskt kör sina islänningar! Vore ajg du skulle jag satsa på att köra in om jag hade möjlighet!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

lantidyllen

På island har ju islandshästen körts i alla tider...
Sen vet jag inte om de brukar köra gångartshästarna.

Om en islandshäst skulle tappa bärighet i gångartera av att köras emellanåt borde inte en "vanlig" häst också tappa bärigheten då om den körs?
Det borde inte vara möjligt att rida dressyr på en häst som körs i så fall.

Titta på Eva Hjälmbrandts häst Hårfagre han är ju en gammal travhäst som inte skolades om föränn han var över 15 år gammal, hur kommer det sig att han klarar av att gå så samlat under ryttare när han varit körd i över 14 år.

Hästarna använder sina bakben påskjutande i körning och lite mer bärande i ridning, fast det är väl bara bra att variera träningen lite och låta hästen träna olika muskelgrupper.

Och till sist..
Min islänning körs och han går bättre i tölten efter körning, han blir lätt passtaktig i tölt men takten blir renare när han körts.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

350 Gäster, 1 användare
Sommaräng85