Betäcka åldrande dam

Startat av Lars Pers Maria, 17 Jan-08 kl 23:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lars Pers Maria

Är det någon som vet var åldersgränsen går, ungefär, för gamla ston? Har ett nordsvenskt sto som är 22 år nu. Travstam men gick inte bra, ägaren tog 5 föl efter henne. Vet inte när det senaste var. Just nu bör hon få jobba upp mera muskler och kondition för att klara en fölning men jag känner mig lite osäker. Någon som vet!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Frances

Om det inte var länge sen så borde det gå bra. Men annars är det gränsfall.

Är det "för sent" så blir hon kanske inte ens dräktig..

Varmblodiga fölston är inte sällan 22 år gamla o fölar galant!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

Jag tror också att naturen fixar det så bra att de inte blir dräktiga om de är för gamla. Har hört talas om ston som fått föl en bra bit över 20. Men då har de förståss haft föl regelbundet.. Vårt sto var femton när hon fick föl, det var hennes första och enda föl, och det gick fint att få henne dräktig. En bekant till oss seminerade sitt sto som var nitton, och hon blev inte dräktig. Hennes ägg blev för små var förklaringen efter uldraljud. Tror som sagt att naturen fixar det där!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

349 Gäster, 1 användare
Sommaräng85