Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skillnaden på Ölandsgås och Skånegås  (läst 5023 gånger)

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
skillnaden på Ölandsgås och Skånegås
« skrivet: 17 jan-08 kl 12:35 »
Kan någon hjälpa mig....Skaffade två gäss...var så säker på att hanen är Skånegås och honan Italiensk. Nu värper hon för fullt och jag läser mer o mer och anar att hanen är Ölandsgås...Han flyger nämligen alldeles förträffligt, trots vingklippning. De heter nu Karl-Oskar och Kristina efter Sveriges mest kända emigranter...ni förstår säkert varför...suck.
behöver hjälp med att artbestämma dem. Vad skiljer raserna åt...rent exteriört.Tacksam, Anna-Karin
Den som har en lever får se

Bruja

• Gäst
Re:skillnaden på Ölandsgås och Skånegås
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 19:53 »
Hej!

http://www.kackel.se/Old/olandsgas.htm

Här finns information om båda raserna!
Du kan också se foton av mina Skånegäss på min hemsida!

http://carmen.dinstudio.se

mvh
Carmen
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 19:55 av Carmencha »

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #2 skrivet: 21 jan-08 kl 14:40 »
puttar...
på min hemsida finns en bild på gåskarlen Karl-Oskar, under "hönsfliken". Vore jättetacksam om någon kunde säga om det är Skåne eller Ölandsgås. Eller ge tips om hur jag själv skall kunna ta reda på det. Finns det något speciellt som skiljer dem åt exteriört? Tacksam för svar...
www.annakarin.dinstudio.se
Den som har en lever får se

Lena A

« Svar #3 skrivet: 21 jan-08 kl 15:37 »
Jag skulle tro att han är en Ölandsgås pga sin storlek. Skånegässen är större.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: skillnaden på Ölandsgås och Skånegås
« Svar #4 skrivet: 23 mar-08 kl 09:07 »
Skånegås hane 7-10 kg, hona 6-8 kg.
Ölandsgås hane 5 kg, hona 4,5 kg.

Tyvärr finns det blandningar emmellan dessa båda raser som ligger någonstans mitt emmellan i vikt samt korsningar med andra raser som fått den brokiga teckningen.

Detta gör att det är svårt att säga att han skulle vara av den ena eller den andra rasen. Det bästa är att köpa renrasiga djur antingen från en genbank eller ringade djur av någon erkänd uppfödare i vart fall om man vill hålla på med avel. Ska man bara ha ett par för att få fram avkomma till slakt spelar det ju inte så stor roll. Men vill man avla och sälja avkomma bör man hålla sig till renrasiga djur då det inte fínns så mycket gäss i vårt land.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser