Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticketakets vara eller icke vara  (läst 6877 gånger)

Haze

Re:Sticketakets vara eller icke vara
« Svar #20 skrivet: 28 jan-08 kl 11:18 »
Citera
Tegeltak är väl helt ok, och enkupigt tegel passar perfekt på Haze's boning tycker jag,
däremot på stora ladugårdstak som ofta är klent dimensionerade också, vill man helst klättra omkring så sällan som möjligt.
Där gör man både byggnaden och sej själv en tjänst om man lägger på plåt, då kan man normalt glömma det taket under resten av sin livstid.

Det stora ladugårdstaket är jag som tur är väldigt bra på att glömma bort...
Hu! vilket jobb, 40 meter lång, den dagen den sorgen, som man säger...

yllevargen

« Svar #21 skrivet: 29 jan-08 kl 15:54 »
Om man nu trots allt skulle vilja ha kvar ett vackert och opraktiskt spåntak borde det vara relativt enkelt att få bidrag från länsstyrelsen för en sån sak. Kulturminnesgrej.
Om spånen ska väck så röstar jag också på teglet. Åldras bättre än plåt. Eftersom plåt är helt tätt finns det också en risk för kondens på insidan som kan ställa till fuktproblem om man har otur. Om det har vart spåntak från början så är ju konstruktionen van vid att kunna andas. Beror ju såklart på hur det ser ut.
Lagårdar som förr hade halm- eller vasstak var bra just på så vis att de vädrade ut all fukt som djuren ångade ut.

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 29 jan-08 kl 16:44 »
Du ska alltid ha ett undertak under plåten som gör att kondensen rinner undan. Sen läkt som gör att det är luftcirkulation under. Är det lagt på det sättet ska det inte vara några problem!

Mer takspån för folket!

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 2 användare
Dha87, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser