Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sticketakets vara eller icke vara  (läst 6875 gånger)

Haze

Sticketakets vara eller icke vara
« skrivet: 17 jan-08 kl 11:16 »
Måste fixa till extrahuset med spannar på golvet, typ saltkråkan, i år.

Är det bara jag som har fått för mig att feta flugor fullkommligt älskar att övervintra i gamla sticketak (spåntak)?
Och tar man bort de gamla spånen så slipper man en en del av dessa irriterande gäster.
Olidligt om man ska ha sovrum på ovanvåningen!

Fast det är antagligen ett eländigt jobba att riva väck spånen?
Enkupiga tegelpannor ska det bli till slut iallafall.

Maran

• Gäst
Re:Sticketakets vara eller icke vara
« Svar #1 skrivet: 17 jan-08 kl 11:33 »
Vilket fint hus! Du kan inte tänka dig att fortsätta med spåntak? Det är väldigt ovanligt idag. Har ett hus som när det var nybyggt hade spåntak, men numera plåt. De stora feta flugorna trivs ändå på övervåningen (där vi har sovrum...), så jag vet inte om spåntaket i sig är boven.

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 17 jan-08 kl 12:00 »
Jag tippar att spåntaksvännerna som själva har spåntak är ganska få.
Snyggt är det, men inte vidare hållbart, tunna hyvlade spån håller bara 20-30 år.
Sen går det åt massor med småspik.
Är det bara lite trasigt och underlaget bra kan spånet ligga kvar med nytt undertak ovanpå av träfiberskiva (finns enl uppgift en grön skiva speciellt avsedd för ändamålet).

Vilken fin källargrund förresten!!
« Senast ändrad: 17 jan-08 kl 12:02 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Maran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jan-08 kl 13:03 »
Jag tippar att spåntaksvännerna som själva har spåntak är ganska få.
Snyggt är det, men inte vidare hållbart, tunna hyvlade spån håller bara 20-30 år.
Sen går det åt massor med småspik.

Nä, jag skulle själv inte kunna tänka mig att lägga spåntak på bostadshuset pga den korta livslängden (fast det är stor skillnad på olika sorters spån). Däremot skulle jag kunna tänka mig att byta ut det fula plåttaket på härbret mot spån. Man kanske skulle byta ut taket på hönshuset också...

Hur är det med byte från spån (lätt material) till tegel (tungt material)? Har själv två hus med spån från början som sedan fick tegel (och därefter plåt) och det verkar ju ha gått bra, men kan inte skillnaden i vikt ställa till problem?

Fint är det med spåntak iaf, och när de gjort sitt brukar de funka bra som undertak.

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 17 jan-08 kl 13:21 »
De tunna hyvlade spånen hade en glansperiod på bara några decennier, det säger väl en del...,
men tjockare spån som späntats för hand håller betydligt bättre.
Det finns t ex kyrkor med såna spåntak, som åtminstone ser väldigt gamla (men hela) ut.
Jag tror mycket beror på att handgjorda spån följer fibrerna och hyvlade spån skär igenom fibrerna,
så att fukt och mikroorganismer lättare kommer in i träet.
Skulle vara intressant att testa tjocka handkluvna takspån av asp.
Aspträ är faktiskt ganska hållbart som obehandlad väggpanel, inte ovanligt i fuktiga Norge har jag hört.

"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Pastorn

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jan-08 kl 19:19 »
Fast det är antagligen ett eländigt jobba att riva väck spånen?
Enkupiga tegelpannor ska det bli till slut iallafall.

så eländigt är det faktiskt inte att riva ned stickespån, det går ganska fort och man kan löpa amok ganska friskt vid demontering, alltså inte som att ta ned tex ett tegeltak.
dessutom om du tar hand om spånen, fyller kassar å lådor som du sen förvarat torrt har du sedan ypperlig tändved för decennier framöver.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 17 jan-08 kl 19:37 »
Ofta användes obehandlad spik som har lika lång livslängd som spånen. Den dagen spånen är "mogna" för byte så går det i regel att skotta ner hela taket med skyffel. Spikarna följer med. Ett tips till de som spikar nya spån att tänka på det.

En stor fördel med spån som inte skivor och annat undertak har är att de klarar att ta upp stora mängder fukt - fördela ut - och torka upp. Bra både för kondens och läckage. Så spara i regel om möjligt spåntaket och lägg en skiva ovanpå.

Angående takpannor så är i regel äldre konstruktioner grovt överdimensionerade så det går i regel bra. Är du osäker så be någon kunnig kolla på det. Detsamma gäller förstärkningar eller stöttor som kan ge motsatt verkan om man inte vet vad man gör.

ES

Sågaren

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 22 jan-08 kl 10:09 »
jag skulle byta mot ett plåttak som ser ut som tegel i röd färg men det är ju jag det. plåt har en stor fördl och det är att man slipper göra något åt det på många år.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

sama

• Renovering av trähus
« Svar #8 skrivet: 22 jan-08 kl 10:16 »
Ånej. Plåttak som ser ut som tegel är ju det värsta som finns...

Jag tycker att plåttak är helt ok så länge som det ser ut som just plåt och inte försöker se ut som något annat. Förresten, är det någon som vet varför det är så ovanligt med vågigt plåttak nuförtiden, alltså sinusvåg-tak som har mjuka och fina linjer istället för de här kantiga trapets-formade plåttaken som är så vanliga nuförtiden?

/sama, har ett plåttak modell fult och kantigt och vill gärna byta mot sinusvåg någon gång i framtiden.
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 22 jan-08 kl 10:42 »

Håller med, det är verkligen kräkfult och kan förstöra hela karaktären på ett hus. Går förbi en mycket vacker mangårdsbyggnad dagligen som väckts till liv ur sitt tidigare förfall. Snickarglädje, fönster, dörrar och färger återställs till sitt vackra ursprung. Döm om min förvåning när taket fixades och man la på rött plåttak som ska föreställa tegel. Det sänkte verkligen hela byggnaden och blev verkligen skitfult. Helt obegripligt att lägga på det faktiskt. Färgen ser helt onaturlig ut eftersom det inte åldras som tegel ska utan bara blir skitigt när det blir äldre. Nä plåt kan visst vara snyggt men, då ska det inte försöka föreställa något det inte är.

Apropå flugor så tror jag inte de trivs bättre bara för det är spåntak. Vi har massor av flugor som övervintrar på vinden och de sitter lite varstans och det verkar inte vara fler i spåntaket utan de sitter längre i på vinden. Vet inte om det är för kallt i spåntaket eftersom det är nästan yttertemperatur där?
« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 10:45 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Haze

« Svar #10 skrivet: 22 jan-08 kl 13:52 »
Citera
Är det bara lite trasigt och underlaget bra kan spånet ligga kvar med nytt undertak ovanpå av träfiberskiva (finns enl uppgift en grön skiva speciellt avsedd för ändamålet)
Grön skiva? Lite mer info kanske?

Citera
.Den dagen spånen är "mogna" för byte så går det i regel att skotta ner hela taket med skyffel. Spikarna följer med.
Ja precis, det är det jag undrar... Om man verkligen kan skyffla bort spikarna och få bort dom så väl att man kan lägga papp på brädtaket som är underst och jättefint?

Citera
De stora feta flugorna trivs ändå på övervåningen
Har bott i 2 hus med flugor och spåntak och ett hus likadant men utan flugor och spåntak. Rev en gång bort en bit tak (med spån) för att bygga till huset.
Oj oj oj vad flugor där va mellan spånen, levande och döda. Så jag undrar om det inte ligger lite i "spån och flugteorin"

Citera
Vilken fin källargrund förresten!
Jordkällaren bygdes först och huset nästan 100 år senare ovanpå.
Hur hade dom tid och kraft för dessa enorma stenarbeten?
Man känner sig liten, klen och lat, när man ser på det!

Citera
Enkupigt tegel är det på huset där jag bor som ligger precis jämte, så det får det nog bli.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 22 jan-08 kl 14:29 »
Den gröna masoniten nämndes i förbigående i en annan tråd, här är en variant av undertaksskiva, jag vet inte om den är grön:

http://www.byggma.no/dt_articlelist.aspx?m=2285&amid=8435

Jag tror inte det är så himla petigt vilken typ av masonit man använder, men oljehärdad eller speciell undertaksskiva är nog mest långlivad.

« Senast ändrad: 22 jan-08 kl 14:36 av zeke »

Maran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jan-08 kl 14:32 »
Nä, blä för tegelimiterande plåttak! Det är precis vad vi har... Förra ägaren bytte, inte för att det var något fel på tegeltaket utan för att han gillade stora projekt men hatade underhållsarbete. Ett gammeldags falsat plåttak hade jag tyckt mycket bättre om.

Våra feta flugor flyttade nog bara runt när taket byttes (jag tror att det låg kvar spån under teglet innan plåten kom till). Nu bor de bakom innertaket och lite varstans.

Enkupigt tegel är det på huset där jag bor som ligger precis jämte, så det får det nog bli.
Ja, det kommer att bli snyggt!

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 23 jan-08 kl 11:53 »
Om man verkligen kan skyffla bort spikarna och få bort dom så väl att man kan lägga papp på brädtaket som är underst och jättefint?
De tak som jag har skyfflat ner (dvs två stycken) har varit så dåliga att brädtaket inte varit något kvar av och på det som gick att använda gjorde jag den beska erfarenheten att (trots att alla spik var borta) så gick det lätt hål i takpappen vid brädskarvar och ojämnheter. Så mitt tips om du inte har ett alldeles jämnt tak (gärna råspont) så spika skivor på som är något styvare än pappen. Annars får du problem!

Eller lägg nytt spåntak istället!  ;)

ES
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 11:54 av ersam »

Sågaren

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 23 jan-08 kl 14:21 »
ja ett gamalldags falsat är ju defenetivt snyggare men ack så mycket dyrare, inget fel med tegeltak eller spåntak om man älskar att klättra med risk att slå ihjäl sig.
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 14:22 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Filip Skräplund

« Svar #15 skrivet: 23 jan-08 kl 14:46 »
Tegeltak är väl helt ok, och enkupigt tegel passar perfekt på Haze's boning tycker jag,
däremot på stora ladugårdstak som ofta är klent dimensionerade också, vill man helst klättra omkring så sällan som möjligt.
Där gör man både byggnaden och sej själv en tjänst om man lägger på plåt, då kan man normalt glömma det taket under resten av sin livstid.
« Senast ändrad: 23 jan-08 kl 14:47 av zeke »

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 23 jan-08 kl 14:55 »
då kan man normalt glömma det taket under resten av sin livstid.

Lägg spån och trampa igenom och slå ihjäl dig. Då kan du glömma det taket också!  ;D

ES

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 26 jan-08 kl 07:58 »
Jag håller med de andra. Pärttak är historia och skall så förbli. Gubbarna säger att man räknade med att ett vanligt tredubbelt pärttak höll 15 år och sedan skulle det läggas om. Dessutom var det mycket brandfarligt.

Som jag ser det så finns det två problem med plasticerad plåt.
1 Plasten lossnar fläckvis med tiden och så målar man taket och sedan llossnar en ny fläck med målfärg och allt. Enda sättet att få bort plasten är att sandblästra och det förstör förzinkningen. Jag har sett 10 år gamla tak där plasten flagar.
2 Fult som stryk.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Maran

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 jan-08 kl 09:11 »
Jag håller med de andra. Pärttak är historia och skall så förbli. Gubbarna säger att man räknade med att ett vanligt tredubbelt pärttak höll 15 år och sedan skulle det läggas om. Dessutom var det mycket brandfarligt.

v4.lansmuseetgavleborg.se/files/download.asp?Filename=zZWDuZQf38g9K40r48wwcjKq6mjyapG5.pdf

Haze

« Svar #19 skrivet: 28 jan-08 kl 11:11 »
Citera
Så mitt tips om du inte har ett alldeles jämnt tak (gärna råspont) så spika skivor på som är något styvare än pappen.
Det är nog ett väldigt bra tips! Jag har nog snöat in på det där med papp bara för att jag gjort så innan.

Såååååå då blir det till att skyfla bort hela det gammla taket ner till de fina plankorna, sedan på med härdad massonit/plattor och enkupigt tegel.

Hade man nu varit lite smart så hade man ju bjudit in till en "Återträff" och skrivit i det finstilta, ta med arbetskläder för vi ska lära oss att byta tak.  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
PetterEngvall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser