Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter och vägar  (läst 4673 gånger)

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
SV: Katter och vägar
« Svar #20 skrivet: 27 feb-08 kl 17:52 »
Sonen och dottern har varit på besök och Gaia verkade tycka om det  ;D

Hon var väldigt avslappnad,lekte mycket och nosade t.o.m. på sonens hand och gick omkring och strök sig mot stolsbenen när han satt på golvet och hennes svans nuddade hans hand (vilket han blev väldigt mallig över  ;) ). Hon kom också in i köket flera gånger och åt fast vi satt där alla tre! Hon verkar tycka om att vara i närheten av oss.

Just nu är hon dock lite sur för att vi hade den stora fräckheten att dammsuga tidigare idag  :o, så hon blänger på mig. Kanske tycker hon också att det är tråkigt att barnen åkt  :-\
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Talo

« Svar #21 skrivet: 28 feb-08 kl 16:36 »
JAG HAR KELAT MED GAIA!!!!  ;D

Sträckte fram handen till henne igår så att hon fick nosa och började klappa henne och hon blev helt exalterad. Hon snodde runt och trampade och spann som tokig. Det var som hela hon bara skrek: "Ååh vad det här var skönt! Det här har jag längtat efter länge! Åååh det är så underbart att jag vet inte var jag ska ta vägen!"  ;D ;D ;D

Det blev flera kelningar under kvällen och jag är sååå lycklig!
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 29 feb-08 kl 11:50 »
Härligt!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Talo

« Svar #23 skrivet: 29 feb-08 kl 16:05 »
Härligt!  :D

Ja  :) och ännu härligare blev det igår kväll. Hon låg i soffan och jag satt i fåtöljen och när jag pratade med henne började hon spinna och trampa med tassarna. Efter en liten stund reste hon sig och gick över bordet till mig för att bli kelad med och la sig sedan till rätta vid mig och sov där i en timme.  ;D

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 29 feb-08 kl 18:16 »
Åh, vad roligt!!! Kul att höra att det blir resultat  :)
Landsflykting i storstan...

Nettus

• Småland
« Svar #25 skrivet: 01 mar-08 kl 12:01 »
Efter en liten stund reste hon sig och gick över bordet till mig för att bli kelad med och la sig sedan till rätta vid mig och sov där i en timme.  ;D

I såna lägen vågar man knappt andas, för man vill inte störa!

Kattamor

« Svar #26 skrivet: 01 mar-08 kl 21:38 »
Hej
Vill skaffa katt men har ett problem. Jag bor mitt ute i ingenstans men har en vältrafikerad väg 20 meter från huset i övrigt är det kilometervis med skog runt om.

Bor man på landet är det ju svårt att hålla en katt inomhus på sommaren eftersom dörrar och fönster då ofta är öppna.

Vet de som haft katter under liknande förhållanden och som inte gått i närheten av vägen och som blivit gamla innan de dött av åldersrelaterade sjukdommar. Vad har ni för erfarenheter och tips?

Talo

Jag har satt finmaskigt hönsnät runt hela trädgården, 1,5 m högt, och längst upp har jag satt en tråd med svagström. Jag tröttnade på att mina katter blev överkörda... Jag menar det behöver inte vara så att dom springer ut på vägen för att det är roligt eller för att dom inte förstår bättre... Det kan faktiskt vara så att dom blir utjagade på vägen av en annan katt. Eller för att allt på den "rätta" sidan av vägen redan är utforskat... Katter söker ju som sagt hela tiden ny stimulans, och vad kan vara mer stimulerande än att utforska det som är nytt och spännande... Katter förstår ju inte heller det här med fart... Springer katten ut på vägen när det är fritt från bilar, så i nästa stund kan den vara överkörd... Eller den kanske lyckas ta sig fram och tillbaka ett antal gånger och blir oförsiktig... Snälla, du måste göra något. Att släppa ut din katt i den omgivningen du beskriver är som att spela rysk roulette med henne... Hon kan klara sig länge om hon har tur, å andra sidan kan hon bli överkörd inom två veckor... Du kommer att klandra dig själv obarmhärtigt när det sker. Tro mig! Det gör jag. Annars är ju ett annat alternativ nät för fönster, stängda dörrar och försiktighet vid öppnandet av dom, och ögon i nacken... och ett koppel att gå ut med henne i (i framtiden).

Talo

« Svar #27 skrivet: 04 mar-08 kl 17:55 »
I såna lägen vågar man knappt andas, för man vill inte störa!

Jag vet, jag satt och höll mig tills jag höll på att spricka  :-X  ;D

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #28 skrivet: 11 mar-08 kl 06:24 »
Vad härligt att din tålamod börjar ge utdelning och att hon vågar sig fram till dig för att få kontakt! Det verkar mycket lovande. Nu vet du att det går och att det kommer att bli bättre med tid!

Min gamla skygga katt, som jag tror flyttade hem till mig från misshandelshem, tog åratal att få full tillit. Och varje lilla framsteg kunde man glädja sig åt. Efter ett par år var hon den mest underbara katt med mig och väninnor, hon "pratade" och kommunicerade fullt ut. En mansröst fick henne dock att direkt rusa under säng eller soffa (vilket är en av anledningarna att jag tror att hon misshandlats av en man i ett tidigare liv...). 

Det tog ytterligare ett par år innan hon vågade sig fram till en man för mer än en snabb undersökningsrunda. Skyggheten fanns alltid kvar inför främlingar, men det störde inte alls i det vanliga livet. Hon var den vackraste och klokaste katt jag någonsin mött (Förlåt mina nuvarande missar!) och jag saknar henne dagligen.

Lycka till med motsvarande positiv utveckling med din Gaia!
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Talo

« Svar #29 skrivet: 12 mar-08 kl 15:12 »
Ja, det är härligt med alla framsteg  :) Det är ju fördelen med en katt som Gaia att man hela tiden får framsteg att glädjas åt.

Hon är mer med nu och hon håller koll på vad jag gör. Hon älskar när jag kelar med henne. Nu kommer hon t.o.m. ibland fram till mig själv även när jag står upp och vill att jag kelar med henne.  ;D

Än så länge verkar det dock inte OK att jag lyfter henne, försökte att lyfta henne närmare när hon kom och satte sig bredvid mig i fåtöljen och efter det har hon inte kommit upp och satt sig någon mer gång.  Hon brukar göra ett lite större framsteg varenda gång jag skriver om henne, så vem vet, hon kanske sätter sig bredvid mig ikväll ;)

Nettus

• Småland
« Svar #30 skrivet: 12 mar-08 kl 17:18 »
En del katter vill helt enkelt inte lyftas upp, det är inte säkert att Gaia kommer att acceptera det.
« Senast ändrad: 12 mar-08 kl 17:20 av Nettus »

Talo

« Svar #31 skrivet: 13 mar-08 kl 14:54 »
Det vore ju synd för det skulle ju underlätta. Jag skulle bl.a. behöva klippa klorna på henne och det går ju inte om man inte kan hålla henne  :(

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #32 skrivet: 14 mar-08 kl 10:31 »
Bara en tanke - klippa klorna kan vara traumatiskt. Inte så bra med en skygg fröken som kan tappa tilliten en rejäl bit vid den insatsen... är det verkligen nödvändigt?

Om det är det, föreslår jag att du tar henne till veterinär eller salong där de kan genomföra "övergreppet" medan du förbli hennes trygghet.

Alternativt som jag gjorde med min kattfegis - fast det verkar väldigt överdrivet, jag vet - klippa en klo i taget när hon ligger och vilar. Så fort hon fattar vad som pågår slutar man. Det tar evigheter men man slipper en obehaglig upplevelse för katten.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Talo

« Svar #33 skrivet: 17 mar-08 kl 15:15 »
  Hon brukar göra ett lite större framsteg varenda gång jag skriver om henne, så vem vet, hon kanske sätter sig bredvid mig ikväll ;)

Ja, att skriva om henne här verkar ha en magisk kraft  ;)

Nu har hon hoppat upp till mig flera gånger sedan jag skrev om det. Hon har också utvecklats till en riktig kelkatt som nästan varje gång jag passerar kommer fram och hoppas på några klappar  :) Jag behöver nästa bara säga "hej" så börjar hon trampa och spinna!

:) :D ;D ;D

Talo

« Svar #34 skrivet: 17 mar-08 kl 15:21 »
Bara en tanke - klippa klorna kan vara traumatiskt. Inte så bra med en skygg fröken som kan tappa tilliten en rejäl bit vid den insatsen... är det verkligen nödvändigt?

Om det är det, föreslår jag att du tar henne till veterinär eller salong där de kan genomföra "övergreppet" medan du förbli hennes trygghet.

Alternativt som jag gjorde med min kattfegis - fast det verkar väldigt överdrivet, jag vet - klippa en klo i taget när hon ligger och vilar. Så fort hon fattar vad som pågår slutar man. Det tar evigheter men man slipper en obehaglig upplevelse för katten.

Tack för ditt råd. Jag hoppas att hon snart ska kunna vara ute och då brukar ju det där med klor sköta sig själv. Men jag har redan haft tankar på din metod om det skulle bli nödvändigt.

amason

• Värmland
« Svar #35 skrivet: 18 mar-08 kl 15:26 »
Jag fångade en vildkatt för 8 år sedan i en fälla. Den gjorde raider i hönshuset, en riktig killer. Men hon var för söt för att avliva.
Jag släppte henne inne i huset och sen såg jag henne inte på 4-5 månader. Jag hörde när hon smög fram och åt o gick på lådan på nätterna.

Hon började smyga upp i sängen när hon trodde att jag sov. Stack som en avlöning om jag rörde en fena.  Såg henne i fönstret ibland om jag var ute.
Blev långsamt "normalare" men var livrädd för att komma för nära ytterdörren. Hon sa bestämt att hon hade varit ute färdigt i sitt liv. Fönster med utsikt passade henne.

Så förra sommaren så var det plötsligt väldigt roligt att vara ute så nu är hon nästan som en vanlig katt. Hon är drottningen i familjen o den stora schäfern är en rolig leksak att bestämma över.

Det enda som är ovanligt med henne nu är att det är bara jag som gäller som människa, trofast som en hund lixom. Andra duger till att ge mat o öppna dörrar men inte så mycket mer.

Sen är jag tydligen en gnagleksak tror hon. Hon gör inte en rispa påsmåbarn fast dom bär henne men jag kan se ut som jag har varit i rosenbuskarna när vi har gosat.

En helt förunderlig katt, Pipen.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Talo

« Svar #36 skrivet: 19 mar-08 kl 17:04 »
Kul att höra om Pipen och att det gått så pass bra  :D

Jag vet flera här som har skygga katter och som behövde läsa den historien för att hålla hoppet uppe.

Tack Amason  ;D

anbe

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 20 mar-08 kl 19:23 »

En helt förunderlig katt, Pipen.[/quote

Underbart att läsa amason. Jag har hållt på i fyra veckor och småflörtat med min Vilde . Hon bor under
soffan och det er helt ok. Kommer fram när det passar henne och det är också helt ok.

Har förtsått av Talo ( :D - takk )att jag ska ta tiden til hjälp och det gör jag .... :D

Vurre

« Svar #38 skrivet: 24 mar-08 kl 10:55 »
Hur går det med Gaia?

JAg fick för drygt sju år sen ta hand om en ytterst neurotisk katt. Hon fick panik i alla situationer där hon inte hade full kontroll men sov gärna i sängen och ville ligga i knät och bli gullad med men absolut inte lyft. När jag var tvungen att ge henne medicin under en period fick jag dra fram henne med en långskaftad storborste från under sängen. Hon hoppade inte upp förrän hon trodde att jag sov. Hon sov helst ovanpå mig, men for upp som en fjäder om jag vände mig. JAg började varna henne att jag skulle upp och att det innebar att hon borde flytta på sig självmant genom att säga UPPUPP! innan, och det lärde hon sig.

När hon började bli så trygg att jag kunde lyfta henne, vilket gick med viss fasthållning och mycket gullande, så gjorde jag det till rutin att lyfta henne minst en gång per dag men låta henne sticka om hon inte ville vara kvar. Längre och längre stunder, sedan började jag gå några steg och till nästa rum etc tills vi kunde ta ett varv genom huset. Hon vill fortfarade inte gärna  bli lyft, men jag kör det som rutin just för att det ska funka när det behövs. Alternativet är ju att att hon blir hanterad endast när det handlar om obehagliga situationer som transportbur eller medicin.

Hon är en intelligent och, när hon är lugn och harmonisk, humoristisk katt men hon tål inga andra djur än den andra huskatten, som är hennes unge, vuxen han också nu. Människor går bra, hon ser oss som klappapparater; alla våra gäster går härifrån med framsidan luden av katthår.
snus? vad är priset på en pris?

Talo

« Svar #39 skrivet: 27 mar-08 kl 15:49 »
Tackar som frågar, det går väldigt bra med Gaia :D

Barnen var här i påsk och hon fick väldigt mycket klapp, kel och lek av dem och njöt i fulla drag 8) och hon hoppade upp till dem i soffan flera gånger för att få ännu mera kel ;) Det är som om hon vet att de tillhör familjen trots att de bara är här varannan helg för hon beter sig mot dem som hon gör mot mig.

Har inte provat att lyfta henne igen, men har haft tanken på att göra som du Vurre. Ska dock inte göra det när hon själv kommer upp till mig i fåtöljen utan ta det vid andra tillfällen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser